BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Gaat die lange arm geen torsiemoment op je KO-spil geven?

De wagentjes lijken me licht lopen dus die arm krijgt de volle lading van de spindel+motor+slede voor zijn kiezen...
Of ga je met een gasveer/contragewicht werken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Graag even uitleggen wat je bedoelt, snap het niet, wat heeft een draaimoment (van de spindel) te maken met een contragewicht?
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Johan Bos »

...Dat er een moment ontstaat door de relatief lange afstand van hart KO moer tot de twee bevestigings(draad)gaten
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Je bent me net voor Johan.

Idd het kantelmoment tussen die 2 draadgaten en hart ko spil.
Maar ook de dikte van die arm. Dat kan wel.eens een leuke veer worden, die voor patronen in je freeswerk zorgen.
Ik zou de ko spil dichter bij de wagens willen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Zou kunnen, maar zou ook wel mee kunnen vallen. De OEM constructie bij een BF20 is niet veel anders en die heeft er niet zoveel last van. Zeker niet als je ruwfreest, daarbij 0,5mm laat staan, en dan pas de boel op maat freest.

Als het onderdeel er nog niet was zou ik zeggen 'laat er wat simulatie op los' of 'knoop een stuk 50x20 oid stalen platstaf op een Chinese KO-moerhouder'. Nu is het onderdeel er al wel en dan heb ik zoiets van 'eet het en je weet het; het ding is in 30 minuten tijd te vervangen door wat anders indien nodig'.

Gasveer & co gaat overigens niet helpen. Zet een frees in een plak materiaal en er word hard aan getrokken. Zet een boor in een plak materiaal en er word hard aan geduwd. Dat kun je met gasveer of contragewichten niet oplossen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Kan het niet breder maken omdat het nu net tussen de wagentjes past, beide kanten 0,5mm vrijloop.
Maar snap nog steeds niet wat jullie bedoelen met dat moment, die wagentjes houden toch alles stabiel en recht, er komt toch alleen een kracht op in verticale richting of zie ik dat helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Ja, en dan buigt je lange dunne vierkante 'strip' waarna de kogelomloop niet meer haaks op de spindel staat. Zeg maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Dat is 34mm x 12 mm, dan moet die buigen over die 34mm.
Zal denk ik toch wel meevallen of zie ik dat verkeerd?
Kan er altijd nog eentje maken die 50 of 60mm hoog is, als blijkt dat er daar een probleem ontstaat, of eentje van staal, is ook nog een mogelijkheid.

Is toch alleen de kracht waarmee de frees in- of juist uit het materiaal wordt gedrukt, heb helemaal geen idee hoeveel dat is maar mede gezien de rest van de constructie die ook niet superstijf is zal deze kracht niet al te groot mogen worden anders komt ook de flex van de kolom en zo ook stevig om de hoek kijken maar ga het wel ervaren, veranderen kan altijd nog.

Maar de vraag over het justeren staat nog altijd onbeantwoord en daar ging het mij om.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Hey allemaal, waarom krijg ik wel allerlei commentaar op de constructie zonder daar om te vragen maar geen antwoord op mijn vraag hoe ik de justage moet gaan aanpakken.
Dat commentaar is natuurlijk welkom maar ik zou toch liever antwoord op mijn vraag krijgen want daar zit ik binnenkort mee.

Denk zelf dat een stevig stuk rond van zo'n 60cm lengte en een diameter van zo'n 120mm of meer zou kunnen werken.
Als ik die paal aan de onderkant goed vlakdraai (wordt nog wel een uitdaging) en deze op het bed plaats zal deze altijd loodrecht hier op staan, en als het goed is (dan is de klus denk ik geklaard) overal evenwijdig aan de kolom en daarmee ook aan de slede en kop staan.
Dus door dan met een klokje wat vast aan de kop zit in de X- en de Y-richting te meten tussen slede en meetpaal terwijl de slede beweegt van hoogste naar laagste positie zie je de afwijkingen die gecorrigeerd moeten worden.

Wat is er mis met deze redenatie?

11405

Weet dat dit soort meetzuilen in de handel zijn, staat er zelfs eentje te koop op MP maar ook die is me veel te duur, heb een bod gedaan wat door de verkoper is afgewezen.

Doen jullie het anders dan hoor ik dat graag.
Een (granieten) meetdriehoek zou ook kunnen maar die kan ik niet maken noch ergens vandaan toveren vandaar dat ik iets anders zoek.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je die zuil vlak wilt draaien, kun je beter hem iets hol draaien, het gaat natuurlijk om de buitenrand.
Ik zou er niet aan beginnen.
Als je een rechte staaf in je freesspil kunt zetten, ( die slingert natuurlijk, maar dat kun je elimineren met hem 4x 90 graden draaien)
Nu kun je je freesspil haaks zetten door de freeskop op en neer te bewegen, en de as te meten.
( eigenlijk wil je zo je kop niet rechtzetten, maar ik probeer het beste zo te bereiken )
Als je weet ( denkt ) dat je kop haaks staat kun je met een omslag meting de hele zuil recht zetten tov. je tafel. ( als je tenminste weet dat je tafel recht staat )

Kijken of je een raamwaterpas kunt lenen is misschien ook wel handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen gekke gedacht om zo'n meetzuil te maken.. inderdaad.. geen plat vlak aan de kop, maar hol?.. gewoon een kopse kamer erin draaien..

alleen... de omtrek.. hoe ga je die haaks krijgen ten opzichte van het kopvlak?.. niet elke draaibank draait even cilindrisch..

zou ik een dergelijk "instrument" moeten maken.. dan begon ik met't uitdraaien van de kopse vlakken... , met een paar centergaten... en dan?.. Tussen de centers zetten.. meeneemer tegen een pen in de kamer aan de vaste kop zijde.. dan kun je met een linkse beitel die kant 't randje vlakken.. , dan andere kant vlakken.. en dan langsdraaien tot je alles raakt.. diameters opmeten op de einden.. en dan de losse kop dienovereenkomstig (dwars)verstellen tot ie cilindrisch is.. (mogelijk krijgt ie een buik in het midden als gevolg van buiging.. mogelijk is dat op te vangen met een meelopende bril.. zo niet?.. dan zul je dat apart moeten nabewerken..

ohja.. als je draaibank geen dwarsverstelling op de losse kop heeft?.. dan moet je er al niet eens aan beginnen..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

Koop gewoon een goede winkelhaak en een raamwaterpas.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Machinewaterpas en raamwaterpas heb ik dus geen probleem.
Winkelhaak, hoe houd ik die stabiel, blijft niet uit zichzelf staan en hoe meet ik dan op de smalle kant, moet al een dikke winkelhaak zijn om dat goed te kunnen. Een granieten winkelhaak of driehoek blijft uit zichzelf staan en heeft ook een behoorlijke breedte dus daar heb je dit probleem niet mee, maar waar haal ik zo'n ding om even te meten.
Heb er ook aan zitten denken, kan er zelfs eentje laten frezen uit dik materiaal, op een goede machine moet dat een voldoende goed resultaat geven.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Winkelhaak en misschien een paar lasmagneten als je handen te kort komt?

Dat je de winkelhaak of het raamwaterpas met lasmagneten vast zet?

Of is dat een idioot idee?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie