BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door FSSF »

Ligt er maar net hoe of wat je wilt. Je kan in Inventor de ''rest machine'' optie gebruiken, in andere programma`s heeft het weer een ander naampje. Voor iets als zon vis lood malletje zou ik beginnen met een 3d adaptive met een normaal freesje, vervolgens fijn nalopen met een bolkopje met een 3d contour. Ook deze benamingen verschillen weer per programma dus dat is lastig te zeggen welke je moet hebben.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet of je het toolpath in F360 maak maar daar moet je als volgt te werk gaan:
1. Je maakt een 3d adaptive toolpath voor het 4mm freesje.
2. Vervolgens klik je met rechts op het 1e toolpath en kies Create derivided operation > milling > 3d adaptive.
3. Er wordt nu een nieuw toolpath gemaakt. Vul hier het 2mm freesje in en in tabblad Geometry , Rest machining > Source: From previous operation. Verder hoef je niets in te vullen.

Bij het eerste toolpath moet je even kijken wat er ingesteld staat bij Stock to leave. Ik heb dat op 0 gezet. Zeker de horizontale delen doen.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Natuurlijk, elke hint brengt me weer wat verder. (hoop ik toch)
Probleem is alleen meestal dat er dan weer 2 nieuwe problemen voor in de plaats komen, dat is altijd zo is mijn ervaring.
Maar goed, de aanhouder wint, ook hier.

Maar toch, allemaal bedankt voor de hints.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag inderdaad met jullie hints in Inventor een compleet toolpad voor 2 verschillende freesje gegenereerd.
Binnenkort, misschien nog wel dit weekeinde de visloodmal in Trespa op de machine en proberen maar.

Vanmiddag de toetsen van het handwiel weer werkend gemaakt, ik krijg alleen maar 2 toetsen werkend voor de jogsnelheid met het handwiel, x100 en x10 werken, x1 doet helemaal niets (in Mach3 is dat x1en x0,1 en die werken, x0,01 werkt niet) Ik heb geen idee waar ik dat moet gaan zoeken.

Ook vanmiddag de beide smeerdingen ontvangen en maar meteen op de machine gemonteerd.
Nu nog een reservoir ergens aan de wand maken en de slangetjes aansluiten. Ook de compressor moet nog op zijn plek gezet worden. Ik moet nog ervaren hoeveel herrie door directe overdracht van trillingen de compressor gaat geven.
Dan nog de stofafzuiging maken en de koeling voor de spindelmotor als de spulletjes daarvoor binnen zijn en het karwei is ver plat.


15212 15213
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Ik zou een mooie kap frezen voor de tandriem.... die mal heb je toch al ;-)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door FSSF »

Ziet er fraai uit, zeker dat bedieningspaneel 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

De kap voor dat tandwiel en tandriem wordt een stuk hoekaluminium met daarin 2 zijplaatjes, moet inderdaad ook nog, maar dat komt wel, is peanuts. Zo zijn er nog wel meer "kleinigheden" zoals op de een of andere manier wat afschermingen voor de diverse gaten in de machine waar de KO spindels in zitten, die moeten toch ook dicht vind ik.
Ik heb daar wel wat ideeën over maar daar is het tot nu toe bij gebleven, gaat waarschijnlijk iets worden van heel dun RVS of zo. Probleem is dat er eigenlijk geen ruimte voor is, maar 0,5 mm RVS moet wel kunnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Heeft er niemand een handwiel in gebruik wat wordt ingelezen door Pokeys?

Ik heb dit probleem:
Vanmiddag de toetsen van het handwiel weer werkend gemaakt, ik krijg alleen maar 2 toetsen werkend voor de jogsnelheid met het handwiel, x100 en x10 werken, x1 doet helemaal niets (in Mach3 is dat x1en x0,1 en die werken, x0,01 werkt niet) Ik heb geen idee waar ik dat moet gaan zoeken.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Is er hier nu echt helemaal niemand die een handwiel via Pokeys in Mach3 aan het werk heeft?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Heeft er niemand een handwiel in gebruik wat wordt ingelezen door Pokeys?
Ik in ieder geval niet
Ik heb dit probleem:
Vanmiddag de toetsen van het handwiel weer werkend gemaakt, ik krijg alleen maar 2 toetsen werkend voor de jogsnelheid met het handwiel, x100 en x10 werken, x1 doet helemaal niets (in Mach3 is dat x1en x0,1 en die werken, x0,01 werkt niet) Ik heb geen idee waar ik dat moet gaan zoeken.
Maar misschien kun je es vertellen wat je ingesteld hebt.
Of, instelling x10 ophogen, dus x1000 , x100, x10. En kijken of dat wel werkt. Als dat ook niet werkt, wordt die toets x1 nmisschien niet meegenomen in de settings.
Of je draait het om, x1, x10,x100.
Dus.. ligt het aan de toets of aan de settings, of zou er nog iets anders kunnen zijn wat niet klopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb het idee dat de vertaling van Pokeys naar Mach3 niet helemaal goed gaat.
Ik zie in het Mach3 scherm voor de Pedant de keuze voor x1, x0,01 en x0,01 gemaakt worden maar alleen voor 2 van de 3 gebeurd er daadwerkelijk iets, en dan kan ik niet helemaal inschatten waar dit fout gaat, maar ik denk dat Pokeys hier de schuldige is.
Ik had gehoopt hier een iemand te vinden die in zijn Mach3 met Pokeys een Pedant heeft werken, dan was ik benieuwd naar zijn instellingen, vandaar de vraag hier. Maar kennelijk zijn er weinig of geen Pokeys gebruikers die er een Pedant aan hebben hangen.
De volgende stap is deze vraag bij Pokeys te posten, ik ben benieuwd wat dan het antwoord zal zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

In de pokeys software zit een status scherm waar je de in en uitgangen kunt zien die je ingesteld hebt, of ze ook wat doen.
Zo niet kun je de kabel van de pendant doormeten of het signaal wel doorgegeven wordt als je de standenschakelaar verdraait.
Heb je al een andere pin van je pokeys geprobeerd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vandaar m'n idee om die waardes eens te veranderen, misschien kan mach3 niet met die x1 niets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Ik heb een aantal handwielen op zo'n Pokeys zitten. Onder LinuxCNC werkt het gewoon goed, dus het lijkt me een Mach3/mach3 driver issue (zoals je zelf ook al dacht).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie