BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ Hugo: die x1 is een standaard Mach3 kreet bij het handwiel. Ik zie de keuzes in Mach3 ook gewoon gemaakt worden dus bedrading etc. is niet aan de orde, dat is daarmee allemaal okee.
Ik zie in Pokeys ook de schakelaars binnenkomen, evenals de handwiel signalen.

Ik weet het ook niet meer maar ga de vraag wel bij Pokeys posten, hopelijk komt daar wat bruikbaars uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus je bepaald niet zelf het increment ?
En als ie op x1 staat voert ie de stappen van het handwiel niet uit.
Is er een manier om die x1 niet via pokeys te doen, en te kijken of die mach3 uberhaubt die stapjes dan wil uitvoeren ? Iets met te korte pulsen, dir puls vertraging te krap of ander verstopt filtertje waardoor die vind dat er maar niets moet gebeuren.
Die stappen van het handwiel komen zeker als data binnen, en daar moet die driver dan weer stappen van maken in mach3. Dus je zal wel geen virtuele ingangen hebben waarop je dat A/B kanaal van het handwiel ziet.

Wel een uitdaging, en daar houd jij van. :lol: Is toch niet zo heel veel anders dan een defecte driver.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

Je kan in de general config van mach3 instellen wat die stapjes zijn.
In de pokeys moet je instellen welke pin welke jog increment functie krijgt.

Hoe het met een losse pendant werkt weet ik niet, maar normaal met een joystick moet je mach3 instellen op step jog mode, zodat bij elke tik tegen de joystick de machine alleen de ingestelde waarde beweegt.
Ik heb een schakelaar 0.1 / 1 / 10 / JOG. En de JOG zet de machine op continues jog mode, en de increment 10 is naar twee ingangen bedraad, en zet de machine in step jog mode.
Ik kan me voorstellen dat het met een pendant ook zo werkt...
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ scillalot --> in die general config van mach3 heb ik nog niet gekeken dus dat geeft hoop.
Heb net een middag (en gisteren ook de halve dag) in de tuin gewerkt, zit nu te wachten tot mijn bad vol is, daarna is het rust op de bank en achter de PC.
Ik ga denk ik wel ven Mach3 her installeren om die general config te bekijken, waarom ook niet.
Morgen staat er weer een middag schuur gepland, ik hoop dat Ali dan nog wat brengt, dan kan ik de smering en spindelkoeling afmaken.
Dan nog eens heel goed nadenken en lezen hoe de richtingen voor Y, Y en Z lopen. Z is makkelijk, maar X en Y is toch wel een beetje (of heel veel) verwarrend. Dan denk ik het goed gedaan te hebben en geeft ik op G0 X100 en gaat de tafel de verkeerde kant op, dat bedoel ik dus. Het stomme (voor mij althans) is dat Y wel doet wat ik verwacht.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom moet die mach3 opnieuw herinstalleerd als je de general config wilt bekijken ?
En er is de laatste tijd meer dan voldoende over homen en richting van assen geforumd, kunnen we bij een heel apart forum mee vullen ondertussen. Dus dat moet je kunnen vinden.

Zo moeilijk is het niet.
Teken een XY assenkruis op een stuk papier, plak dat op tafel, zet een potlood in de spil en probeer met het potlood het assenkruis te tekenen. Dan lopen de assen de goede kant op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ Hugo --> Ik moet Mach3 niet herinstalleren, maar installeren op de PC die nu voor me staat, de machine (met zijn eigen PC) staat in de schuur, vandaar.

En inderdaad, er is genoeg geschreven over de coördinaten en as-richtingen, lijkt allemaal logisch tot je het zelf moet gaan doen, dan is het (voor mij in ieder geval toch) kennelijk niet zo logisch. Het verwarrende is denk ik dat de tafel net de andere kant op gaat dan de frees in het werkstuk, ook logisch maar toch verwarrend. En om de verwarring compleet te maken is dat bij een portaal net andersom. Ik denk dat dat ervaring heet, en dat is nu juist wat ik op dit gebied absoluut niet heb, maar ik vind het wel erg leuk dus die ervaring zal wel beetje bij beetje komen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

Je moet ook niet kijken welke kant de tafel op beweegt, of welke kant het portaal op gaat. Het gaat er om welke richting het gereedschap t.o.v. het werkstuk beweegt :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ Scillalot --> Ja, daar ben ik inmiddels ook achter, en natuurlijk wist ik dat al lang maar weten en doen zijn kennelijk verschillende dingen.

Ik heb inmiddels Mach3 op deze PC werkend en zie inderdaad bij general config een menutje voor de Jog instelling. Ga ik mee spelen, ben benieuwd wat dat brengt. Ik denk nu ook te snappen wat ik in Pokeys ingeef, niet de absolute stapgrootte, maar een verwijzing naar de 1e of 2e of 3e entry van deze tabel.
Ik ga hier mee spelen, ik denk dat dit me wel verder helpt, dank daar voor.

Morgen weer genoeg te doen denk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:Je moet ook niet kijken welke kant de tafel op beweegt, of welke kant het portaal op gaat. Het gaat er om welke richting het gereedschap t.o.v. het werkstuk beweegt :mrgreen:
Net zo iets als dat je in de nog stilstaande trein zit, en de trein naast je rijdt weg. :lol:

Ik kan het me wel voorstellen, dat je op dat moment te gefocust bent op het ding wat beweegt. Maar als je van die euforie bekomen bent is een goed moment om je te realiseren wat nu eigenlijk de bedoeling is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

Ja, dat is in mach3 inderdaad een verwijzing naar de stappen die in de general config staan. En die kun je aanpassen naar wat je zelf wil. Als je wil dat je machine 1 meter verder rijd bij een stapje, dan mag dat.

In de pokeys plugin moet je zorgen dat je de goede verwijzing kiest. Ik weet niet zeker welke je moet hebben, ik gok met een MPG het bovenste rijtje. Met een joystick en step joggen kies je de onderste.

Button 191 DoOemButton Select Jog Increment 1 191
Button 192 DoOemButton Select Jog Increment 2 192
Button 193 DoOemButton Select Jog Increment 3 193

Button 265 DoOemButton Select Step value 1 265
Button 266 DoOemButton Select Step value 2 266
Button 267 DoOemButton Select Step value 3 267
Button 204 DoOemButton Jog mode Continuous (same as button 276) 204
Button 205 DoOemButton Jog mode Step (same as button 275) 205

Deze zijn misschien ook interessant om naar te kijken.
Button 303 DoOemButton Set MPG jogging mode = Velocity 303
Button 304 DoOemButton Set MPG jogging mode = Velocity/Step 304
Button 305 DoOemButton Set MPG jogging mode = do single eaxct steps
Button 306 DoOemButton Set MPG jogging mode = do multiple exact

En als je er daarmee nog niet uitkomt:
https://www.google.nl/search?q=mach3+oe ... e&ie=UTF-8
Even de OEM Functions PDF doorzoeken of je nog meer vind.

Verder zijn er een hoop functies die niet op de standaard screensets staan. Dus even machscreen van klaus downloaden en dan kun je zelf buttons en al toevoegen om dingetjes aan en uit te zetten, en LED's op je scherm erbij zetten om te zien of iets aan of uit staat.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Het werkt, 0,01 deed het niet, gebruik nu 0,02 en dat werkt perfect en is ook ruimschoots langzaam genoeg.
Al weer een puntje minder op de to-do list.

Waren die Chinezen maar wat vlotter, dan kon ik echt verder. Ik durf toch geen flinke freesklus te beginnen zonder spindelmotor koeling.
Maar zoals altijd, als je geen haast hebt dan is het er met een week, als je er om zit te springen dan duurt het weken.

Ik kan wel de gereedschapskoeling en smering afmaken, compressor een plekje geven, sturing compressor aan/uit, lucht naar machine aan/uit, smeervloeistof (ik denk in eerste instantie aan Bio-Ethanol) aan/uit.
En de stofafzuiging kan ik ook gaan maken, Ik heb een zakloze stofzuiger, een flinke blower die kan zuigen, een plastiek ton voor het stof en de spanen, een cycloon, en wat slang liggen, De stofzuiger (als ik die ga gebruiken) komt in de buurt van de compressor, ergens waar ik geen last heb van het lawaai van die dingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag de compressor die voorbestemd was voor de freesmachine schoongemaakt en uitgetest (was een krijgertje).
Het blijkt dat het overdruk ventiel bij maximale druk wat lekt. Nu lijkt me dat niet iets om aan te gaan prutsen, dicht krijgen is denk ik niet zo heel moeilijk, maar of het dan ook nog betrouwbaar bij de juiste (over)druk opengaat betwijfel ik.
Daarom zoek ik een ander overdrukventiel, liefst gecombineerd met een reduceerventiel en manometerjes er op zoals dat op al die goedkopere compressoren zit. Heeft iemand toevallig nog zoiets liggen?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door kawarider »

Ben. Zolang je geen mdf freest zal dat geen/weinig probleem zijn: de compressor en afzuiging in dezelfde ruimte. Strikt genomen hoort dat niet, natuurlijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik ben gisteren ook bezig geweest om met mijn door Hugo aangepaste 3D meetklok (Hugo, nogmaals bedankt hier voor, werkt toppie merk ik nu) te meten hoe vlak de machine is. De 3D meetklok in de spindel en dan op de tafel en op en tegen de machineklem aan meten. De tafel van helemaal links naar helemaal rechts geeft 2 a 3 honderdsten verschil, en dat zijn denk ik dan vooral de beschadigingen want begin en eind liggen binnen 0,01mm gelijk.
Toen het bed van de klem, daar zag ik de wijzer van het klokje eigenlijk niet bewegen, evenals op en tegen de bekken, ook daar vrijwel geen beweging in het klokje, dus binnen 0,01mm.
De verplaatsing meten was wat moeilijker, ik heb als referentie een paar plaatjes uit mijn parallelset gebruikt, die hebben een geslepen oppervlak en lijken haaks en recht te zijn. Zo'n plaatje opgemeten met de schuifmaat (een echte Mitutoyo) en dat dan met de meetklok in de machine nagemeten, dat gaf zo ongeveer 0,1mm verschil op 95mm, maar wat wijkt nu af, mijn schuifmaat of mijn machine? En zijn die parallelplaatjes wel zo haaks en parallel? (het is maar HBM spul)
Ik ga maar eens wat stukken materiaal haaks en recht laten frezen die ik dan laat opmeten met echt meespul. Die referentiestukken kan ik dan op mijn machine eens nameten, dat lijkt mij wel de beste en meest haalbare methode.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie