BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nee, ik heb niet gezegd dat 1mm op 600mm OK is, ik heb gezegd dat dat met een timmermans handwaterpas nog ruimschoots te doen is.
Zo'n raamwaterpas is toch wel een klasse beter en nauwkeuriger dus denk dat je daar toch een heel eind mee komt, maar dan moet je wel uitgaan van een volkomen vlak gestelde basis en daar verwacht ik problemen, vlak stellen is een, vlak houden tijdens de hele meetperiode is een tweede.

Wanneer je zo'n paal gebruikt en die is echt goed haaks en vlak dan wordt alles opeens een relatieve meting en is dat vlak staan van de basis opeens niet meer belangrijk.
Niet dat een goed vlak gestelde machine dan niet meer belangrijk en aan te bevelen is, maar voor deze metingen hoeft het niet.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

Je moet de raamwaterpas niet als waterpas gebruiken maar als winkelhaak.
Maar je hebt nog altijd niet geantwoord welke nauwkeurigheid je wil halen (in de meting)? Staatsgeheim? :lol:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Weet ik niet, wat kan ik halen?, zo goed mogelijk maar denk als de kolom een verschil heeft tussen onder en boven van b.v. 0,1mm, of zelfs 0,5mm, dat je dat helemaal nergens aan merkt en dus goed genoeg is. Maar daar hebben anderen hier misschien wel een heel andere mening over. Ben wat dat betreft wel blij met de hele discussie die ik toch min of meer bewust in gang heb gezet.

Heel concreet nu: Wat is goed genoeg?

Ik heb nog nooit een freeskolom gemeten, laat staan gejusteerd dus wil het gewoon meteen de eerste keer goed doen, maar wat is dan goed dus?
Maar ik heb wel om die reden alvast een machinewaterpas en een raamwaterpas aangeschaft, simpel omdat dat toch wel de basistools zijn denk ik.

En nu nog eentje:
Heb op het werk gekeken, er ligt blank rond 120mm. Als ik daar zo'n 600mm van af zaag, inspan op de 'gewone' draaibank en met gebruik van een bril een van de kopse kanten vlakdraai en er ook nog een kamer indraai om er voor te zorgen dat alleen de buitenste 10mm als bodemvlak gebruikt worden, wat voor (on)nauwkeurigheid kan ik dan verwachten?

Ja, de staaf kan krom zijn maar dat zie je zo wanneer die staaf is ingespannen en rond gaat draaien.
De kop van de draaibank kan scheef staan t.o.v. het bed maar zolang ik niet aan de omtrek ga draaien en er geen slingering optreedt heeft dat weinig invloed denk ik. En als die draaibank nu echt zo slecht is, zou die dan niet bij de jaarlijkse controle waarvoor wij elk jaar een extern bedrijf inhuren worden afgekeurd of worden gecorrigeerd.
En zou het dan ook niet bij al die andere draaiklussen gaan opvallen?

Maar goed, ik ga morgen beginnen de tafel precies waterpas te stellen en dan de kolom t.o.v. hiervan ook proberen loodrecht vast te krijgen, Ben benieuwd of het gaat lukken. Als het lukt dan heb ik die meetkolom ook niet meer nodig.

Als het goed is dan worden op dit moment de beide platen die de spindelmotor gaan dragen gefreesd (of ze zijn al klaar), ook de klembeugels komen aan de beurt als er nog tijd overblijft, anders komen die volgende week.
Dan de kop op de slede schroeven, de uitlijning van de spindelmotor met de kolom controleren en eventueel stellen en ik heb bijna een BF25 met CNC besturing. Ja, de motoren moeten er nog op en de besturingskast moet nog gemaakt worden maar dat komt wel goed.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

als je tafel zuiver pas is , kan je door een meetklok op een arm haaks in de freeskop te zetten, door deze rond te draaien kan je het verschil in de X en y richting zien en uitlijnen.
de freesmotor van mijn machine is door een 2 zijdige dus parallel geslepen vlakplaat tegen de geleiders van de y beweging te klemmen met enkel vlakstukken, eerst haaks tov het portaal gezet, daarna is deze boven op de tafel gelegd en hier heeft men dan de meetklok op te laten roteren en in de x richting uit gelijnd.

kijk even naar tramming op Youtube
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Over cylinders die niet recht zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=zR3abFbgXUw
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ja, leuk om te zien, heb het ooit allemaal geweten en gehoord maar was het volkomen kwijt, als je het dan zo weer ziet is het er ook meteen weer helemaal, merk je toch heel goed dat er al heel wat van die grijze massa in je bovenkamer verdwenen is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Neu, da's gewoon vervangen door andere kennis. :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag bezig geweest om stelpoten onder het onderstel te maken, had geen M10 tap, kom het dus niet afmaken, grrrrr.
Ook de kolom weer aan de tafel geschroefd, is niet veel aan te stellen, de schroeven zitten nog lang niet vast en er is al geen beweging meer in te krijgen.
Maar alvast even grof gecontroleerd en lijkt eigenlijk gewoon goed te staan voor zover ik nu kan zien.

Ben een uurtje of wat bezig geweest met het bed van de tafel waterpas te stellen, kom er achter dat de machinewaterpas eigenlijk te gevoelig (0,04mm/m) is voor gebruik op het bed zoals dat nu is, zo hier en daar een deukje en een bultje. Terwijl het raamwaterpas (0,37mm/m) eigenlijk te ongevoelig is.
Ga daarom het bed maar wat vlakker proberen te krijgen, is toch geen overbodige luxe, ziet er op het eerste gezicht helemaal niet verkeerd uit maar wanneer je met zo'n waterpas bezig gaat dan zie je dat elke oneffenheid meteen heel veel afwijking geeft. Zonder nu meteen met schrapen te beginnen, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Zou een wetsteen een idee zijn of heb ik het dan helemaal mis? Is een redelijk oppervlak zodat je niet meteen putten gat maken en is ook redelijk fijn zodat het niet al te hard gaat.

Hoop begin komende week ook de platen en beugels voor de motorhouder te krijgen, ik kan die halve cirkel van 80mm niet zelf frezen uit de hand dus dat moet op het werk tussendoor.
Dan nog wat dingetjes maken waar de motoren op kunnen, eindschakelaars er op en dan de besturingskast nog bedraden.
Hoop dat het dan intussen wat warmer weer is geworden, dan kan ik mijn schuur wat verbouwen zodat de machine zijn eigen hoekje (nis) gaat krijgen, schuifdeurtjes er voor en de troep blijft binnen.
Dus over een maand of 2 kan ik ook zelf gaan CNC frezen (denk ik).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon een wetsteentje er over heen.
Je voelt gelijk aan de steen dat de bramen of hobbels weg zijn, het is meestal maar net even er over heen.

( naast de deuken (krater) zitten natuurlijk altijd bergen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door mostudio »

Als je gaat meten met een machiene waterpas zorg dat je hem altijd op de zelfde plek terug zet voor de meting en ook niet 180 gr omzijn as draaien.
De referentie vlak merken en zorg voor een soort drie poot onder je waterpas in ieder geval nooit helemaal het vlak gebruiken van je voet van de waterpas.
Dit maakt de kans kleiner dat je een foutieve meting doet als er iets van vuil onder zit b.v. een vet vlek zie je al.
Wacht 2 min en lees dan pas de liebel af. En hou de waterpas niet te lang in je hand door de opwarming geef je een meetfout.

En vergeet niet dat je een som moet meten dus voet slider en tafel onderling maakt het niet uit als het niet waterpas is maar als het eindresultaat maar waterpas is.

Maar til hier niet alte zwaar aan het is een bf25 verwacht ook niet dat het supper mega strak en star is.
Een bf25 kolom druk je zo 0.2 omver als hier een freeskop aan hangt gaat de kolom aardig heen en weer dat is de flex van de machiene.
De grooste kunst is hier mee te leren leven en je aan te passen
En een vakman te worden hoe veel te moeten compenseren om tot de juiste eindresultaat te komen.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag de kolom weer terug aan de tafel geschroefd, daar zit echt geen speling op in de zijn dat er iets te stellen valt, hooguit in de Y-richting (met vulplaatjes of zoiets) maar zeker niet in de X-richting, geen beweging in te krijgen, als dat nodig is dan moet ik de gaten gaan opboren om op die manier wat speling te krijgen.

Ook de motorhouder voor een deel in elkaar geschroefd, kan nu ter controle gaan meten of tenminste de motor (lood)recht boven de tafel hangt.
11435

De motor past zo precies in de houder dat ook zonder sluitbeugel de motor gewoon stevig blijft hangen, moet flink trekken om hem er uit te krijgen.

Ben nu bezig om de motoren op de verschillende assen te monteren, moet daar afstandsstukken voor maken en van de benodigde bouten de kop een beetje afdraaien omdat die anders niet in de motor bevestigingsgaten passen.
Is gewoon een paar uur werk, dat komt goed, eentje gedaan, de andere twee volgen.
Dan wordt het tijd om de motoren een keer te gaan sturen zodat alles een keertje kan bewegen.
Heb nu de Y-motor gemonteerd, zie nu dat deze best wel ver uit gaat steken, misschien toch een tandriem gaan gebruiken en de motor onder de tafel gaan plaatsen, dat scheelt denk ik wel 15 cm aan ruimte maar dat is in ieder geval voor later.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Netjes hoor!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

De afgelopen dagen weer flink bezig geweest, was het niet dat ik een meetfout heb gemaakt, dan had ik alle motoren inmiddels op hun plek zitten, nu moet ik de bevestigingsplaat voor de Z-as motor even opnieuw maken.
Alles lijkt als een zonnetje te lopen, komende week de Leadshine drivers maar even voorzien van de laatste nieuwe onderdelen, dan kan ik de machine gaan testen met de PC en besturingskaart.

Ohja, daartussenin moet ik natuurlijk ook nog alles in een kast bouwen, dat is nou niet mijn lievelingswerk maar als ik dat niet meteen doe dan komt het er denk ik nooit meer van, als het eenmaal werkt dan vind ik het wel best.
Gelukkig heb ik inmiddels wel alle onderdelen daar voor liggen.

Kan dan ook de hele machine gaan inmeten en echt recht een haaks stellen, ben heel benieuwd.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag de laatste motor op zijn plek gemonteerd.
De Y- en Z-as motor hebben al gedraaid op een driver met daarop een pulsgenerator aangesloten, lopen perfect.
De X-as motor was ik even (in de schuur) de aansluitgegevens van kwijt dus die komt volgende keer aan de beurt.
Kon het niet laten om toch even een klokje op een statiefje te plaatsen en te kijken of de motor recht staat.
Op de voorkant van de motor gemeten is het verschil tussen onderkant en bovenkant ongeveer 0,05mm eigenlijk al goed genoeg maar kan nog wel wat beter denk ik.
Op de zijkant gemeten meet ik een verschil van ongeveer 0,6 a 0,7 mm.
Als ik aan de zijkant van de kop meet, op de basisplaat die op de wagentjes van de geleidingen is geschroefd meet ik minder dan 0,02mm verschil tussen onder en boven.
De conclusie is dus dat de kop getordeerd is, moet nog even bedenken hoe ik dit het makkelijkst kan corrigeren maar mag eigenlijk geen probleem zijn, met wat hulpmiddelen moet dat er uit te krijgen zijn.
Moet als de motoren draaien alles nog een keer goed en stabiel nameten maar ben niet ontevreden over deze eerste resultaten.

Ik denk dat deze meting ook alles zegt over het haaks en recht staan van de kolom zeggen, uiteindelijk gaat het toch om de spindel t.o.v. de tafel, die moeten in alle richtingen haaks op elkaar uitgelijnd staan, dat klop nu al in de Y-richting.
Neem nu wel aan dat de buitenkant van de motorbehuizing precies in lijn staat met de spindel, dat zal denk ik ook wel zo zijn, alles zit strak passend in elkaar, of deze aanname klopt dat ga ik later wel meten.

Heb inmiddels ook (bijna) een goede machineklem. Het is er eentje waar olie in zit, ben er nog niet helemaal achter hoe dit werkt maar heb het idee dat er iets te weinig olie in zit. Hij lijkt best wel op de Vertex model VH4.
In eerste instantie deed de klem helemaal niets, je kon aan de spil draaien wat je wilde, de bek bleef gewoon stil staan. Na in het schuivende deel aan de zijkant een bout los te hebben gedraaid bleek daar een oliekamer achter te zitten, na de bout (met afsluitring en pakking er op) weer terug te hebben gezet kwam er beweging in de losse bek. Denk dat er of lucht in zit of te weinig olie.
Hoe controleer je dit?
En welke olie moet er dan in? Hydrauliek olie of vergis ik me dan?

De klem mist ook het zwengeltje, heeft iemand toevallig zo'n ding liggen?
Plaats reactie