BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die raamwaterpas is toch een prachtig blok haaks ijzer ?
Met 1 kikkertje netjes op de tafel vast zetten, kartonnetje onder de bek of zo.
Als je het zeker wilt weten, 4x doordraaien en steeds dezelfde meting doen, als die gelijk zijn is die haaks, en anders heb je ook niets aan die raamwaterpas. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

Ik dacht aan een winkelhaak met zool of blok winkelhaak. Maar als je al een raam waterpas hebt kan je idd gewoon die gebruiken.
http://www.schut.com/CatalogOnline/nl/#p=298
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Raamwaterpas is maar 20cm terwijl de kolom 60cm is en alleen over de bovenste 40 cm een verplaatsing heeft, dus buiten het bereik van het raamwaterpas.
Ja, kan dan nog allemaal maar je krijgt al heeeeel snel een opeenstapeling van onzekerheden en dus onnauwkeurigheid.
Denk dat de oplossing met die zuil dat allemaal niet heeft (mits goed gemaakt) ga dat de komende dagen eens uitzetten in onze fijnmechanische afdeling, ben benieuwd.

En, stel dat op die 60cm er een afwijking (scheefstand) in zit van 1mm tussen onder en bovenkant (is erg veel, kun je bijna op het oog doen met een heel eenvoudige waterpas) dan geeft dat op een werkstuk dikte van 10mm nog maar 1/60 deel daarvan aan fout, dat is grofweg 0,015mm verschil tussen onderkant en bovenkant, denk dat er andere onzekerheden zwaarder meetellen. Wat te denken van alleen al de vering van een freesje, diverse spelingen, kromtrekken door temperatuurverschillen van verschillende materialen etc. etc. etc.

Ja, dus misschien is alleen die raamwaterpas wel ruimschoots voldoende als je begint met als allereerste het bed precies waterpas te stellen, met omslagmetingen en stabiele opspanning moet je al heel ver komen.

Vraag me alleen wel af hoe stabiel je dat bed waterpas kunt stellen en vooral houden tijdens de metingen. Weet nog dat wij vroeger altijd als laatste weer het referentievlak controleerden, als er dan verschillen waren moest gewoon alles weer over.
We deden de meest gevoelige metingen altijd later op de avond, een auto die op 50 meter vanaf het gebouw langsreed zag je als afwijking in je meting.
Heb nog steeds hoop om een klein deel van de instrumenten die we toen gebruikten nog eens een keer beschikbaar te krijgen.

We werkten toen b.v. met (auto)collimatoren --> zend een lichtkruis uit, reflecteer dat met een spiegel die precies evenwijdig aan het oppervlak staat, en meet de afwijking van het terug ontvangen lichtkruis. De (on)nauwkeurgheden die we moesten halen waren ordergrootte 0,01 Strich = 0,01 x (1/6400) cirkelomtrek is bij benadering 0,01mm afwijking op 1 meter.

Alleen hoe doe ik dat nu in mijn schuurtje zonder al die spullen?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

benkr schreef: Alleen hoe doe ik dat nu in mijn schuurtje zonder al die spullen?
:roll: Met een raamwaterpas en een 1µ meetklokje. Als je eerst controleert dat je kolom recht is en je tafel vlak. Wat je sowieso wil. Als je daarna die kolom over 20cm uitklokt op haaks, dan is die 20 andere cm ook haaks, klaar.

Je spreekt in 1 bericht van 1666µm/m (1mm over 600mm) en 10µm/m en gaat van gewone waterpas naar autocollimator. :shock:
Misschien toch eerst eens nadenken wat je wil bereiken?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Natuurlijk volledig ondenkbaar, maar het past wel aardig bij het onderwerp.
11406

Ik heb me altijd al af gevraagd wat het werkingsprincipe van zo'n instrument is. :?:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

Wellicht een koopje :lol: http://www.ebay.de/itm/Wyler-Fowler-Lev ... Swa-dWlAiE

Ik heb ergens gelezen dat ze de capaciteit meten van een slinger tussen 2 electrodes.
Klinkt eenvoudig hé? Waarschijnlijk in één of andere vloeistof die dempt etc. Zal wel niet zo makkelijk zijn om werkende te krijgen op die nauwkeurigheid.

Aha terug gevonden:
The measuring element is based on a pendulum swinging between two electrodes. Depending on the inclined position of the system, the pendulum will change its position in relation to the electrodes and in so doing, the capacitance between the pendulum and the electrodes will change. The change of these capacitances is measured digitally.
http://www.wylerag.com/en/products/incl ... erotronic/

Deze is ook wel leuk:
http://www.wylerag.com/en/products/comm ... -level-77/
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ja, zoiets hadden wij vroeger ook bij het aangehaalde optische systeem, dat maakt het leven wel een stuk makkelijker, met de beide meetkoppen meet je gewoon het verschil tussen beiden, in X- en Y richting tegelijk, dus eentje op de het bed en de andere op de kolom, aansluiten, uitlezen en stellen maar.

Denk wel dat er in de 20 jaar sinds toen in technische zin heel veel is veranderd, dat uit zich vooral in kosten, denk dat het setje waterpassen wat wij toen hadden een hele luxe auto kostte, elke 3 maanden moest worden geijkt, terwijl zo'n setje met vergelijkbare nauwkeurigheid nu net zo duur is als een goede fiets terwijl ijking door de gebruiker zelf kan worden gedaan (mits die de juiste middelen heeft natuurlijk)
Alleen al de cursus om zelf die set te ijken duurde al 2 of 3 weken (vlak bij Munchen, vond me dat toch erg toen)

@Damocles --> ik probeerde alleen te vertellen wat ik ooit op dit gebied heb gedaan, jammer genoeg zijn die spullen intussen grotendeels verdwenen en moet het dus anders. Het betekent wel dat ik me goed realiseer wat er allemaal mis kan gaan en er over nadenk hoe alle valkuilen te omzeilen.

Voel nog steeds het meest voor de metalen kolom als meetmiddel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

Het enige dat je met die meetkolom bereikt is dat je het probleem verschuift.
Van het uitklokken van de Z-as naar het rond en haaks maken van die meetzuil. Mijn inziens kom je daar niet veel verder mee. Of je moet weten dat je draaibank in perfecte staat is en uitgelijnd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ Hugo --> zoek naar inclinometer en de wereld gaat voor je open. Vroeger echt de absolute top en dus onbetaalbaar tegenwoordig zit het in elke telefoon, PDA en kost ongeveer niets meer. De heel nauwkeurige zijn nog steeds niet goedkoop maar wel voortaan goed en breed verkrijgbaar.
De kleinste maken gebruik van de MEMS techniek, dat is gewoon 'on chip', relatief goedkoop en best nauwkeurig.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ Damocles --> toevallig werk ik ergens waar ze die super nauwkeurige machines hebben staan, moet alleen eens gaan uitvlooien of ze bereid zijn die voor mij aan te zetten, ik verwacht eigenlijk van wel en misschien hebben ze wel ergens zo'n zuil staan, ze hebben ook een pas nieuwe 3D coördinaten meetmachine en, en, en .........

Ze hebben ook een 5 assige CNC machine staan die denk ik nog nooit echt 5 assig werk heeft gezien, anders dan de demo van de leverancier. Maar maakt wel indruk bij rondleidingen en zo.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:@ Hugo --> zoek naar inclinometer en de wereld gaat voor je open. Vroeger echt de absolute top en dus onbetaalbaar tegenwoordig zit het in elke telefoon, PDA en kost ongeveer niets meer. De heel nauwkeurige zijn nog steeds niet goedkoop maar wel voortaan goed en breed verkrijgbaar.
De kleinste maken gebruik van de MEMS techniek, dat is gewoon 'on chip', relatief goedkoop en best nauwkeurig.
Ja, gedeeltelijk ken ik die methode wel, maar kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat ze verplaatsingen van 0,niks dan toch nog kunnen meten. 1µ/meter is binnen in dat instrument nog veel minder, en dan zou dus van een 'bewegende' massa (slinger) de verplaatsing moeten worden gemeten.

Maar als het eigenlijk alleen op een mooi stukje elektronica aan komt, moet het door jou en Dabit gewoon te maken zijn. ;-)
Het is eigenlijk best een heel handig ding.

Het lastige van zo'n meetzuil, als je met omhoog gaan ook iets zijdelings beweegt ( en dat doe je, want hij was niet haaks) dan heb je 2 meetfouten, en weet je niet wat je meet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ja, die is met het juiste gereedschap haaks en overal even dik en recht te maken en dan moet het de truuk doen.

De tafel waterpas stellen en alles van daar af meten kan natuurlijk ook, is denk wat minder nauwkeurig maar waarschijnlijk ruim voldoende, wij hadden vroeger een vierkante machinewaterpas met een belachelijk gevoelige libelle in het midden, was geloof ik 0,001mm/mtr. Weet nog dat er eigenlijk niet mee te meten was omdat het ding zo gevoelig was, maar als ik het voor elkaar krijg om de tafel daar mee stabiel waterpas te zetten dan is de kolom en de slede waterpas stellen ook een eitje, zeker om het hier zo neer te typen, het echte uitvoeren zal wel wat lastiger zijn denk ik zo, zal wel niet op een zaterdagmiddag te doen zijn, zeker niet zo lang er zulke grote temperatuursverschillen zijn in mijn schuur, zonder kachel steenkoud, als ik er ben met de kachel aan tussen de 10 en 30 graden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Maar als het eigenlijk alleen op een mooi stukje elektronica aan komt, moet het door jou en Dabit gewoon te maken zijn. ;-)
Het is eigenlijk best een heel handig ding.
Ja, die meetelektronica is 1 ding; dat lukt me wel als ik me kwaad maak. Maar mechanisch is het ook nog een leuk klusje...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

https://vimeo.com/124208217
Daar zie je hoe het sensing ding vanbinnen werkt. Zowel electronica principe en ook de 'pendulum' die lijkt een koper schijfje te zijn dat door een soort van spiraal wordt vastgehouden en zeer makkelijk uitwijkt. Een beetje het principe van een bladveer om stijf te zijn in de andere richtingen.
Zal zeker wel te maken zijn, alleen zal je weer een goede referentie nodig hebben voor kalibratie en zo is de cirkel weer rond.

Welke nauwkeurigheid wil je eigenlijk hebben voor die Z-as? Daarstraks zei je dat 1mm/600mm eigenlijk nog wel ok is. En nu gaat het weer over 1µm/m?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie