BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Zoals al eerder gezegd heb ik vorige week via dit forum een BF25L gekocht, helaas was hij niet helemaal compleet, gelukkig was hij al wel voorzien van KO spindels voor alle assen. De Z-as slede en kop heeft de vorige eigenaar er af gehaald om er zijn volgende machine mee uit te rusten.
11300
In de originele post had ik dit al gemeld en kreeg enkele suggesties nl:
1. de originele slede bestellen (bij b.v. HBM) en zo de Z-as weer opbouwen (ben van plan er een 2,2kW Chinese spindel op te gaan maken)
2. lineaire geledingen op de kolom monteren en zo de Z-as weer opbouwen
3. de originele slede namaken

Heb vandaag antwoord gekregen van HBM, ze hebben de slede niet op voorraad, ze kunnen die wel bestellen, de prijs is nog onbekend maar er zal wel 150 a 200 Euro verzendkosten bijkomen.
Dat gaat hem dus niet worden.

Blijven dus over de slede zelf (laten) maken of kiezen voor lineaire geleidingen, voel daar het meest voor, die zwaluwstaart geleiding is nu ook weer niet alles en nog redelijk moeilijk te maken ook, een zwaluwstaart frezen is nog wel te doen, daar een goede geleiding van maken is een ander verhaal, moet je denk ik toch gaan schrapen en daar heb ik geen kaas van gegeten noch de meetmiddelen voor.

Dat betekent dus dat ik op zoek ga naar een setje lineaire geleidingen van 12 of 15mm en 60 a 70cm lang, dus 2 geleiders en 4 karretjes.
Mocht iemand nog iets hebben liggen waar hij van af wil dan houd ik me aanbevolen, hoor het wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Heb nog 2 geleiders liggen van Parker, zijn geen kogelomloopwagentjes maar er zitten tonnetjes in die je ook nog kunt tellen.
Vind ze eigenlijk helemaal niets maar ik heb ze wel liggen en waarom zou ik ze niet gebruiken.
Ze lopen verder wel goed, maar het afstellen, puur op het gevoel, iets zegt me dat dit niet de manier is.
Is niet mijn idee maar dat van de vorige eigenaar, die is al aan het stellen geweest.
Kan iemand mijn gevoel delen of ontzenuwen?
Hoe stel je die dingen wel goed af?
Zou het goed genoeg zijn voor de BF25?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag de hele dag getekend, graag jullie commentaar.

11334

Ga morgen beginnen met de verschillende delen aan te maken.
Hoor wel wat jullie er van vinden.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Waarom verwijder je niet die hele zwaluwstaart?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Waarom zet je de verticale geleiding niet naast de zwaluwstaart, lijkt mij meer stabiliteit op te leveren.
Desnoods laat je de punten van de zwaluwstaart wegfrezen.....
Gebruikersavatar
Baileybots
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2011 15:47
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Baileybots »

Zou zeker de moeite nemen om de geleidingen op de oude geleidingen van de zwaluwstaart te zetten. Die zijn vlak (of in ieder geval) vlakker dan het midden van de zwaluwstaart waar je hem nu op hebt staan. Ook zitten je geleidingen dan verder uit elkaar, wat een beter resultaat geeft. Minder belasting ect. Daarnaast heb je dan beter de ruimte om het geheel vast te maken aan je ko-spindel. lijkt mij jouw ontwerp niet heel makkelijk.

Tip voor de overige geleidingen (X & Y) breng centrale smering aan. Het metaal van dit soort machines is heel bros en slijt heel snel, zeker als je cnc gaat werken. voldoende smering is belangrijk als je een tijd van je machine wilt kunnen genieten.... spreek uit ervaring, meerder bf-achtige opgedraaid namelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb de geleiders daar gezet naar aanleiding van commentaar in dit topic, zou zo voldoende moeten zijn.
De geleiders passen niet naast de zwaluwstaart, dan passen de wagentjes niet meer.
Ja, de zwaluwstaart er af frezen kan maar maakt het geheel minder sterk. (minder materiaal)
Volgens DaBit moet deze oplossing voldoende stevig zijn t.o.v. de flex van de kolom zelf, geloof hem meteen.
De keuze van de geleiding is puur doordat ik deze had liggen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Oke, maar ik ben niet overtuigd! Al ik je tekening goed bekijk, zitten de geleidingen redelijk aan de buitenkant van de zwaluwstaart. Zo kan je de geleiding niet vast zetten, want dan komen de boutgaten en schroefdraad in het luchtledige te hangen. Dus moeten de geleidingen meer naar binnen, en dan ben ik benieuwd wat de onderlinge afstand van de rails is. Moet wel een beetje afstand tussen zitten wil je wat zijdelingse kracht behouden.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

De boutgaatjes zie je ongeveer nog voor de helft, dat betekend dat ze ca. 14mm volle schroefdraad hebben, dat moet ruim voldoende zijn.
Tussen de wagentjes van 47mm breed blijft nog 13mm open, net genoeg om de 'steel' van de KO moer houder tussendoor te laten lopen, past allemaal net.
De rails zitten 60mm hoh, weinig maar zou voldoende moeten zijn, het geheel is wat maatjes kleiner dan die van jou dus het hoeft ook allemaal niet zo super stijf. Ook komt er zo'n Chinese HF spindel op, dan blijven de krachten ook van die kant aardig beperkt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

14mm volle draad is inderdaad meer dan voldoende, dat is dus geen probleem. Hoh 60mm vind ik niet al te veel, maar idd, gezien de grootte van je machine zal dat wel moeten. Maar ja, blijft het feit, zet je ze op de oude zwaluwstaartvlakken, verdubbelt deze afstand zowat, ik zou dat toch overwegen.
Je kan die paal altijd bij mij op de machine gooien, boort en meet misschien wat gemakkelijker......
..... en automatisch draad tappen ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Op de oude zwaluwstaartvlakken past niet, zoals al eerder vermeld.
Wanneer ik ze daar neer zou zetten door de zwaluwstaart er af te frezen (wordt de kolom wel flink slapper van) dan kunnen ze maximaal 100mm hoh worden, denk dat het eindplaatje kwa stabiliteit niet veel anders zal worden in totaal, goed is goed genoeg zeg ik dan maar.
Bovendien past dan ook de harmonica vuilafdichting niet meer, nu wel en moet ook de motor weer 16mm verder uitsteken om het volle bereik te blijven benutten.
Alles bij elkaar maakt het denk ik dus niet heel veel verschil.
Mocht het te slap blijken dan kan ik het altijd nog doen, kan de machine zelf die delen maken die moeten veranderen.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door assink »

Waarom geen geheel nieuwe kolom maken uit dikwandige koker waarbij je nog meer stijfheid in kunt brengen?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ga voorlopig verder op deze reeds ingeslagen weg, er is altijd wel een reden om het weer anders te doen.
Dit is nu even de meest makkelijke weg, meer of anders kan altijd nog wanneer blijkt dat dit niet of niet helemaal (of helemaal niet) voldoet.
Ja, een compleet nieuwe kolom kun je sterker maken, maar of dat nu absoluut noodzakelijk is, dat ga ik wel ervaren.
Voordeel is dan in elk geval dat ik de freesdelen op deze machine kan maken terwijl dat nu, behalve rechte delen, een probleem is. En nee, ik ga dat niet uitbesteden, daar vind ik het veel te leuk en leerzaam voor. Dit is wat ik fijn vind om te doen, wat ik met de machine ga doen als die eenmaal klaar is, ik heb geen enkel idee op dit moment.

Heb vandaag maar even in de schuur kunnen werken, heb toen twee hulpstukjes gemaakt om de rails precies te kunnen positioneren, zie de foto's.

Volgende klus is de gaatjes overnemen en dan boren en tappen.




1134011339
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag en gisteren de nieuwe slede gemaakt, ook de rails op de kolom geboord en getapt en vastgeschroefd.
Daarna de nieuwe adapter voor de KO moer gemaakt, zie de foto.

11398

Alles gemonteerd, past nog niet helemaal maar het idee is goed, moet nog wat gejusteerd worden.
Voelt heel solide aan, nu de houder voor de spindelmotor, ben ik ook al aan begonnen, hoop deze week tijd te hebben om ook dat af te maken.

Als dat klaar is dan kan het geheel opgebouwd gaan worden en moet het allemaal gesteld gaan worden.
Heb inmiddels een raamwaterpas en een machinewaterpas aangeschaft.

Als ik nu het geheel bekijk dan heb ik een hele boel onzekerheden (of juist zekerheden, ik weet dat niets haaks en in lijn staat)
Denk dat ik alles t.o.v. de tafel moet gaan justeren, dat is denk ik mijn referentievlak.
Als eerste de kolom haaks en recht zetten, heb nog geen idee hoe dus help help.
dan de slede (rails uitlijnen en uitvullen), heb ook nog geen idee hoe precies dus ook hier help, help.

Zit er aan te denken om een grote driehoek te laten maken om hiermee de haaksheid van de kolom te controleren.

Graag jullie ideeën en ervaringen op dit gebied.
Plaats reactie