BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Dat is precies de reden dat er postprocessors bestaan in de meeste cam.Niet alle besturingen zijn gelijk en ondersteunen dezelfde instructies. Ondanks dat gcode een gestandaardiseerde taal is. Vermoedelijk vreet die fanuc die mach3 gcode beter dan andersom.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik wist totaal niet dat Inventor (en alle familieleden) een PP had voor Mach3, ik heb, geloof ik hier, ooit gelezen dat de Fanuc generic PP zo ongeveer de moeder van alle PP's is, daarom had ik die gekozen. Achteraf toch niet zo'n gelukkige keuze dus.

Inmiddels heb ik flink gespeeld met de CAM opties en lukt het al vrij aardig om wat toolpaden te genereren.

Nu een andere vraag, Ik heb 2 stuks van die vernevelaartjes gekocht met 2 aansluitingen, eentje voor perslucht en eentje voor smeervloeistof. Ik wil voor Aluminium gaan smeren met BioEthanol. Nu vraag ik me af of de standaard meegeleverde (helder blanke) slang die BioEthanol wel zo fijn vindt, zelfde vraag voor standaard lucht PU slang. Ook wil ik de BioEthanol toevoer gaan schakelen met een pneumatiek klepje, zelfde vraag.
Wat ik me ook afvraag is of de BioEthol zelf wordt aangezogen door een venturi principe, of dat ik de houder onder druk moet zetten om de BioEthanol richting frees te krijgen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Breaker »

benkr schreef:Ik wil voor Aluminium gaan smeren met BioEthanol. Nu vraag ik me af of de standaard meegeleverde (helder blanke) slang die BioEthanol wel zo fijn vindt, zelfde vraag voor standaard lucht PU slang.
Ethanol is niet heel agressief op de meeste kunststoffen. Ik gebruikte die heldere slang op een andere vernevelaar enkele maanden en daar was niks mis mee. Ben een paar weken terug overgestapt op een vernevelaar gelijk aan die van jouw, lijkt hetzelfde materiaal.
benkr schreef:Wat ik me ook afvraag is of de BioEthol zelf wordt aangezogen door een venturi principe, of dat ik de houder onder druk moet zetten om de BioEthanol richting frees te krijgen.
Nou, ik ben begonnen met een ongeregelde vernevelaar, daar is het venturi effect echt nodig en is het heel mistig. Ook redelijk wat vloeistof gebruik.
15318
Daarna toch wat druk op de houder gezet, de lucht kon daardoor veel lager en de mist werd veel minder. Maar de hoeveelheid vloeistof was erg moeilijk te regelen.
Daarom recent overgestapt naar hetzelfde model als jij. Met een klein beetje druk op de houder kan de vloeistof nu goed geregeld worden, weinig mist, weinig gebruik van smeermiddel.

Venturi effect blijft wel nodig, maar als ik nu de lucht afzet dan stopt de vloeistof ook, voorheen bleef de boel hevelen (hoog geplaatst reservoir). Misschien is een klep in de vloeistof niet eens nodig, maar wat wil je gaan gebruiken?

Bij mij wordt het verdeelblok later nog vervangen door luchtventielen, de vloeistof moet ik ook nog splitsen.
15317

Het is een beetje puzzelen om het goed te krijgen, maar daar hou je wel van toch? ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor de regelbaarheid van de vloeistof hoeveelheid, kun je naar mijn idee het beste een klein beetje (regelbare) druk op het reservoir zetten, en in de vloeistof leiding een vernauwing in de vorm van een lang stuk capillair. Ikzelf heb een boutje in een schroefdraad, dwars onder de kop een gaatje, slangetje er in, onderaan een slangetje.
De speling in de schroefdraad is voldoende on de boel lekker af te remmen.
Dan is de druppelsnelheid behoorlijk goed te regelen met de druk op de vloeistof.

Het nadeel van dit systeen: je hebt eigenlijk 2 reduceerventielen en 2 gestuurde ventielen nodig om het een beetje goed te laten werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ikzelf heb een boutje in een schroefdraad, dwars onder de kop een gaatje, slangetje er in, onderaan een slangetje.
Daar is vast een naam voor, zo'n medische afwijking. :mrgreen:

Fogbuster gebruikt een vat, dat staat onder druk; er loopt 1 slang naar binnen die het vat onder druk zet; dan zit er een dop bovenin met 2 uitgangen; 1 uitgang hapt alleen lucht en loopt door naar de nozzle en de andere uitgang heeft een slangetje welke op de bodem ligt en die loopt ook weer door naar de nozzle.

Druk is instelbaar; hoe meer druk, hoe meer lucht en hoe meer vloeistof eruit wil.

Daarnaast kan je op de sproeikop weer de hoeveelheid vloeistof instellen. Is een goed werkend concept! Gaatjes die in de luchtmondjes zitten zijn ruwweg een mm
Laatst gewijzigd door serum op 24 jul 2017 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag een flinke motafzuiger gekocht, uiteraard met een probleempje maar dat komt wel goed.
En vorige week ook nog een extra compressor gekocht, natuurlijk ook defect, voor het reduceerventiel en het overdrukventiel, nu alles nog aan de praat maken, een plekje geven, aansluiten en frezen maar.
Ik heb nu dus een compressor over met een 50 liter keteltje er onder, er schijnt een pakking defect te zijn, verder ziet alles er nog goed uit, en natuurlijk zijn de pressostaat en de reduceerventielen er af. Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik dat wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag de motafzuiger onder handen gehad, de motor had 1 onderbroken wikkeling, de klacht was: stinkt en stopt na een tijdje. Dus motor er af gesloopt, had nog een soortgelijke liggen, die zit er nu op, alleen de asdiamater van de nieuw motor was 24 ipv 22mm. Gelukkig heb ik ook een draaibank dus dat was zo gepiept. Toen bleek ook de spiebaan niet diep genoeg of was de spie te dik --> de spie 1 mm afgefreesd, past nu. De motor er op geschroefd, het schoepenrad weer er op, dat kostte wel wat zweet maar het zit.
Morgen kabel aan de nieuwe motor maken en proefdraaien maar dat zal wel loslopen, de motor heb ik een tijd terug helemaal gereviseerd en getest dus dat moet gewoon goed zijn nu.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag weer wat geprobeerd, maar dat was meteen een gebroken frees, de spindelmotor werd niet gestart.

Ik krijg nu bij het laden van een G-code file het volgende scherm in beeld, dat verdwijnt ook niet meer:

15323

Bij het afsluiten van Mach3 krijg ik deze melding:

15322

Wat doe ik hier aan??????? Help.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Vandaag weer wat geprobeerd, maar dat was meteen een gebroken frees, de spindelmotor werd niet gestart.
Het schijnt bij de meeste mensen niet door te dringen, maar als je zoals ik altijd zeg, je programma start zoals je met de auto weg rijd, had dit niet gebeurd. % op 0, cyclus start, langzaam % omhoog kijk of alles goed gaat, als het eenmaal freest, kun je beoordelen of je naar 100% gaat. Dan moet die % wel een draaiknop zijn die je blind dicht kunt draaien tot 0%.

Bij het afsluiten van Mach3 krijg ik deze melding:

15322

Wat doe ik hier aan??????? Help.
Zou er misschien een onleesbaar character in je freesfile zitten. (op regel 27 )
En dan zitten er verderop vast nog wel een paar.
File met notepad++ openen en onleesbare karakters op weergeven zetten. (Beeld:niet afdrukbare tekens > alle karakters weergeven)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nee, dat geloof ik niet, op mijn andere machine, zonder iets er aan, loopt de file probleemloos, zonder klagen en fouten. Het is iets in Mach3, iets met XML, de configuratiefile ( filenaam.XML) of het XML gebeuren zelf, ik heb geen idee. Maar die XML file is toevallig wel de configuratiefile, die raak ik liever niet kwijt.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik ga die XML file eens op mijn andere machine zetten, kijken of de fout meeverhuisd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Zorg wel dat je er een kopie van maakt voordat het fout gaat!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nee, natuurlijk niet, net als back-ups, die maak je pas als het te laat is.

@ Hugo --> die knoppen heb ik wel, maar die werken nog niet, ik zie ze in Pokeys maar ze komen niet door in Mach3.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb de XML file overgezet en op de andere machine gedraaid, loopt als de beste, geen enkele probleem.
Dat betekent denk ik dat ik het moet gaan zoeken in de Mach3 versie die op mijn machine staat.
En daar over nadenkend begin ik steeds meer in de richting van Pokeys te denken, ik heb denk ik het probleem sinds ik aan het proberen ben geweest om de beide potmeters voor speed- en feedrate override aan de praat te krijgen, ik ga de koppeling die ik toen heb gemaakt er eens helemaal uithalen en kijken wat er dan gebeurd.

Mach3 opnieuw installeren is ook een mogelijkheid, maar ik ben bang dat ik dan weer opnieuw kan beginnen met Pokeys en daar heb ik niet zo heel veel zin in. Aan de andere kant, die koppelingen met Pokeys lopen denk ik ook via de XML configuratiefile dus wat kan er mis gaan?
Plaats reactie