BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

Als je de pokeys plugin in mach3\plugins\ bewaard, en later na herinstallatie terugzet met de originele XML heb je dat al goed en hoef je pokeys verder niet opnieuw te installeren.
De pinbezetting in wordt in de pokeys opgeslagen, maar ook die kun je exporteren en importeren mocht je bang zijn die kwijt te raken.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb mijn oude Mach3 ge-renamed naar Mach3 old en toen een nieuw Mach3 geinstalleerd.
Daarna de Mill.xml en de Pokeys.dll overgezet van de oude naar de nieuwe Mach3 dir, er is niets teruggezet naar mijn instellingen, dus ik heb het idee dat ik niet de juiste files overzet, maar welke moeten het dan wel zijn?

Ja, hier blijkt wederom dat mijn persoon en software niet samengaan. Ligt helemaal aan mij, maar toch wil ik weer een werkend systeem hebben zonder weer helemaal opnieuw te beginnen.

Ik heb wel vanmiddag nog de beide knoppen werkend gekregen, eentje voor FRO en eentje voor SRO. Of die SRO nu wel zo zinnig is weet ik niet, maar waar gebruik je die tweede potmeter beter voor dan?
FRO werkt goed, maar het reageert wat traag, kan helemaal terug naar '0' dat is dus goed, maar het duur 2 a 3 seconden voordat het begint te reageren. En ehh die displaytjes zijn leuk, maar ik heb er nog niet 1 keer op gekeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Ik heb wel vanmiddag nog de beide knoppen werkend gekregen, eentje voor FRO en eentje voor SRO. Of die SRO nu wel zo zinnig is weet ik niet, maar waar gebruik je die tweede potmeter beter voor dan?
FRO werkt goed, maar het reageert wat traag, kan helemaal terug naar '0' dat is dus goed, maar het duur 2 a 3 seconden voordat het begint te reageren. En ehh die displaytjes zijn leuk, maar ik heb er nog niet 1 keer op gekeken.
Ja, als het niet direct reageert, kun je ze net zo goed weg laten. :cry:
Die 2e knop zou je ook nog separaat de ijlgang kunnen regelen, maar dat zal mach3 wel niet ondersteunen.
( heeft me vandaag toch weer een freesje gescheeld)
En, dat je die display's niet ging gebruiken, wist ik gelijk aan het begin al, maar dat had toch geen zin als ik dat gezegd had. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef:En, dat je die display's niet ging gebruiken, wist ik gelijk aan het begin al, maar dat had toch geen zin als ik dat gezegd had
Nee, zeker niet want toen was het frontpaneel met daarin de gaten voor de displays al klaar.


Vandaag nog een tijdje gezocht naar de oorzaak van de foutmelding, het lijkt er op dat de foutmelding komt uit de plug-in voor de snelheidsregeling voor de spindelmotor. Een beetje vreemd omdat deze eerst wel goed gewerkt heeft.
Het is me inmiddels gelukt om de foutmelding naar een andere regel te verplaatsen maar het is me nog niet duidelijk wat er nu precies misgaat, morgen meer.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik ben er (denk ik) uit, de USB --> RS485 converter doet het niet meer, morgen een nieuwe installeren, ben benieuwd of het dan weer werkt. Volgende punt is dan te ontdekken waarom deze het niet meer doet, moet toch ook een reden hebben, maar eerst een andere proberen om zeker te weten dat deze dood is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Die simpele convertertjes zijn allemaal niet geisoleerd, dus om ze stuk te krijgen heb je alleen maar een commonmodespanning tussen PC en VFD nodig groter dan een paar Volt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Welnu, de USB naar RS485 converter mankeert helemaal niets, maar de RS485 poort van de VFD trekt 1 kant van het signaal naar -4,5V, dat gaat dus niet goed. Met een 100 Ohm terminator er op is het nog -0,25V, al iets beter maar nog steeds fout, zou ergens tussen de 1,5 en 2V moeten zijn voor beide kanten van de poort.
Heb het printje uit de VFD gesloopt, morgen onder de microscoop en kijken en meten of er iets te vinden is. Ik heb gelukkig ook nog zo'n zelfde (hoop ik) printje liggen van een andere VFD die ik ooit van een medeforumlid heb gekocht. Eerst kijken, meten en vergelijken, dan dat andere printje in de VFD en maar kijken of het wil draaien. Moet ik natuurlijk wel eerst alle parameters weer opnieuw instellen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Zeg Ben, als je zo bezig blijft komt die visloodmal nooit klaar natuurlijk ! :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef:Zeg Ben, als je zo bezig blijft komt die visloodmal nooit klaar natuurlijk ! :lol:
Och, kan ik altijd nog een medeforumlid vragen om die voor mij (eigenlijk mijn collega) te maken, ik ken wel iemand die dat zou willen doen denk ik.
Maar voorlopig blijft het liggen en is dat toch een van mijn eerste echte klusjes. Hij kan voorlopig met het prototype vooruit. Bovendien is hij de komende twee weken, vanaf komend weekeinde, op vakantie.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Ja, jammer dat het allemaal zo tegen zit. Ik hoop dat je de problemen snel het hoofd kan bieden!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag weer een paar uur bezig geweest, alle parameters van de VFD uitgelezen, opgeschreven, factory reset gedaan en weer opnieuw parameters er in gezet, precies hetzelfde resultaat.
Toen het printje met de stuur elektronica verwisseld, weer parameters er in en weer precies hetzelfde resultaat.
Het ligt dus niet aan de USB - RS485 converter, niet aan de VFD, blijft eigenlijk alleen de software over en die heeft gewoon goed gewerkt. Toch maar eens opnieuw downloaden, inclusief de driver voor de USB - RS485 converter en na het verwijderen van het oude spul opnieuw installeren, als het dat ook niet is dan weet ik het niet meer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben toch eigenlijk wel een beetje blij dat ik EdingCNC gebruik. Installeren, parameters invoeren en... frezen maar!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door FSSF »

En jouw setup is het zelfde als die van Benkr? ;-) Een basis setup met Mach3 is over het algemeen ook binnen een paar minuten gebruiksklaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Met het Leafboy77 kaartje liep het inderdaad binnen de kortste keren, daar was uit een helemaal uitgekouwde installatie handleiding bij. Nadeel was dat er standaard geen apart keybordje aan kon, moest met Pokeys, en de spindelsturing moest met dezelfde plug-in als die waar ik nu problemen mee heb.
Ik heb de Leafboy77 aan de kant gedaan omdat ik ook een 4e as optie wilde hebben, de Leafboy77 die ik had was maar voor 3 assen uitgevoerd.

Maar inmiddels begint er steeds meer echt goed te werken, ik heb ook de beide potmeters nu gewoon snel aan de gang, was toch nog een setting in Pokeys die de integratietijd van de ADC regelde, die stond ergens op medium, nu staat die op snel en het regelt nu ook snel.
Ik begin nu ook echt door te krijgen hoe Pokeys en Mach3 samenwerken, je stelt dingen in in Pokeys, andere dingen weer in Mach3 en ook dingen via Mach3 in Pokeys, je moet het maar weten en ook de volgorde weten te vinden, de documentatie blinkt niet uit in duidelijkheid, sommige dingen zijn helemaal niet gedocumenteerd zelfs. Maar ja, al spelende en proberende wordt het langzaam aan toch wel duidelijk.

Voor wat betreft het RS485 probleem heb ik denk ik nu een concrete aanwijzing, de driver voor de USB naar RS485 interface geeft aan dat de installatie niet helemaal vlekkeloos is geweest, morgen dus dit hele stuk maar eens opnieuw doen met een nieuw gedownloade driver, hopelijk is dat het, anders weet ik het echt niet meer. Maar voorlopig verdom ik het om deze manier van aansturen aan de kant te schuiven, het heeft gewerkt, en als het werkt, dan werkt het echt wel heel mooi en betrouwbaar.
Plaats reactie