bf25 cnc ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door benkr »

Heb de BF25, maar die is vrijwel hetzelfde als de BF20. De kolom is inderdaad erg slapjes, met 1 vinger duw je de kolom zo maar 0,1mm om, werkelijk zonder moeite.
Heb er daarom een flinke koker achter gebouwd die ook op het onderstel wordt afgesteund. De koker is geloof ik 80 x 140 x 8 of zoiets. Scheel enorm, moet nu echt heel flink duwen om die zelfde 0,1mm buiging te krijgen.
Doordat je nu de arm naar de kolom voor de freeskrachten met 25% hebt vergroot zal de buiging van de kolom flink toenemen, meer dan lineair.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Hessel Oosten »

Ben,
Zou je, indien mogelijk, een kiekje(s) van je Z-kolom-versteviging willen laten zien ?
Hessel
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Afgelopen week een simpele 4e as in elkaar geflanst. Van een kennis een bijna nieuwe vertragings kast gekregen waarvan de motor niet meer goed was. Daar een chinese nema23 closed loop stepper op gezet. Gisteren een klein stukje gefreesd met de index functie van fusion.
Gebruik van 4e as gaat hoop nieuwe mogelijkheden bieden kwa complexe werkstukjes :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stef
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door benkr »

@Hessel Oosten: helaas heb ik daar geen foto meer van en die extra balk zit helemaal in de achterwand van mijn houten ombouw (is deel van de hele schuur) weggewerkt.
Maar helemaal aan het begin van mijn BF25 topic staat een foto van het onderstel zoals het was toen ik de machine kocht, de 50 x 50 paal heb ik vervangen door eentje van 80 x 140 met een wanddikte van ik dacht 8mm.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... as#p163761
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Hessel Oosten »

Thanks Ben !

Hessel
Plaats reactie