bf25 cnc ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

vandaag weer wat gefreesd, deze keer met mist koeling er bij. Zoon simpel 5 dollar setje van ebay. Echter heb ik de toevoer leiding van olie zo danig dicht geknepen dat er echt minimaal olie toegevoegd wordt. Het lijkt aardig op het sproei beeld van de fogbuster.
Was eerste keer dat ik via fusion 360 de cam gedaan heb. Tevens zojuist andere freesmotor besteld samen met frequentie regelaar. Komt 3 fase 2 polige 1.1 kw ordinaire elektromotor op. samen met een delta frequentie regelaar.

https://www.youtube.com/watch?v=kt6ksQg ... e=youtu.be

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Nieuwe freesmotor en frequentie regelaar zijn ook binnen. Is een 3 fase 2 polige 1.1kw motor geworden met een b14a flens. Is een redelijke grote motor in vergelijking met de huidige motor maar is te doen kwa monteren.
Vanavond alvast plaatje gefreesd waar de motor straks op komt te zitten en meteen de belt spanner is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stef
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door EBos »

Mooie motor. Je tempo zit er goed in.
Als ik zo naar de foto verhouding kijk, is de motor niet heel veel breeder als de spindelkop zelf.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Fredsan »

Kun je wat meer info plaatsen van de freesmotor en frequentie regelaar?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Gisteren tijdens het frezen van de twee zij platen van motor houder, is de orginele bf25 motor stuk gegaan.
Alles en iedereen in het donker harde klap uit de motor en klaar. Vanavond even de twee support verder afgemaakt met de hand. Moet alleen in de binnen kant nog een sparing maken zo dat de pulleys er tussen passen deze zijn ook al binnen hoop van het weekend wel aardig eind te komen.

Dit is de gebruikte motor:
https://elektromotoren-online.nl/nl/a// ... 000005/563

en deze VFD:
http://damencnc.com/en/components/elect ... ta-vfd/187
Deze kan je met 1 fase voeden, wat het maken straks van de kast iets makkelijker maakt ipv 3 fase regelaar.

Afbeelding

stef
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door FSSF »

Nice, (bijna)precies op tijd dan 8) :lol:
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door EBos »

Daar heb je inderdaad geluk mee gehad.
Motor is ook netjes. Niet te groot. Ben benieuwt naar de eerste omwentelingen.
Wat wordt de overbrenging verhouding ook al weer?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

De nieuwe motor zit er op, er zit een versnelling van 1:2 op, 60T op motor en 40T op de spindel.
Heb alvast de twee lagers van de aandrijving vervangen alleen de spindel lagers nog niet. Viel me laatst al op dat spindel heel warm werd. Vandaag wat getest met toeren op ongeveer 5 a 6000 op de spindel dan wordt het huis waar de spindel in draait al gouw 60 a 65 graden. Die lagers ga ik eerdaags ook vervangen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Onderhand ook de spindel lagers vervangen, voor de zelfde maar dan van skf. heb ze in 4 uur tijd laten inlopen tot een snelheid van 6000 rpm. Ook heb ik voor me mist systeem een doseer pompje gemaakt. En zit de lucht toevoer nu achter een klep die geschakeld wordt door usbcnc.

Vandaag me eerste echte werkstukje gefreesd, de remklauw adapter die in werkstuk aangeboden staat.
Moet zegen dat ik heel erg tevreden ben met het resultaat alleen is mijn frees tot twee keer toe vol gelopen.
Het materiaal is 6082 redelijk hard dus. Toeren had ik eerst op 6000 maar had het idee dat alu toen meer aan het smelten was dan verspanen. Uit eindelijk op ongeveer 4000 toeren verder gegaan op hele lage feed rate. Heb het gedaan met een 6mm vhm frees met stapjes van 2mm diep. En de contour in twee stappen gedaan om een beetje ruimte te creëren voor de frees voor de volgende laag. haal ik te veel weg door 2mm diep te gaan? of draai ik te hard? heeft iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stef
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Fredsan »

Welke temperaturen haal je nu je de lagers door skf lagers hebt vervangen?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Met het frezen van bovenstaande blokje zat ik rond de 40 graden. Met de oude lagers zat ik al snel op 65+

stef
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Fredsan »

Dat is een groter verschil dan ik had verwacht.

Tot nu toe heb ik alleen de lagers van de aandrijving vervangen, en dat was een wereld van verschil in temperatuur, maar ook in geluid.

Ik heb ook de lagers voor de spindel klaar liggen, maar kijk er tegen op om dat te doen. Ik heb de spindel al eerder uit elkaar gehad, om de Usovo toolchanger in te bouwen. Op de as van de toolchanger zit een lager van Codex, die krijg ik er niet zo maar af, die zit klem tussen een ring en de veer waarmee de tool wordt vast geklemt, geen idee hoe ik dat moet gaan doen, en om alleen de andere 32005 lager te vervangen lijkt me niet de beste oplossing. Voorlopig heb ik een 12 cm pc koelvin op de behuizing gezet, en dat lijkt redelijk te werken.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door EBos »

Aluminium 6082, ook wel 51ST in Nederland, is een wat hardere soort, maar makkelijk te verspanen.
De frezen die ik dagelijks gebruik zijn van Maykestag. Zijn wel de duurdere frezen.
Voor dit type materiaal hebben ze een snij snelheid van 500m/min. Dat haal je al niet met een frees van bijvoorbeeld 10mm.

Wat belangrijk is is dat je niet te veel tanden hebt. Een 3 snijder is al genoeg. Vooral voor een freesje van 6mm.
De frees heeft ook geen coating nodig voor aluminium maar gepolijste vrijloop hoek.

Probeer dit een:
Houd 6000omw/min aan.
Aan zet voeding per tand 0.06
Ongeveer 30% aan zet van de freesdiameter
3mm diep.

Smeeren helpt ook wel. Conventioneel doe ik dat nog wel eens met petrolium. Maar met mistkoeling is dat niet zo fijn om in die dampt te staan.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door DaBit »

stef110 schreef:Ook heb ik voor me mist systeem een doseer pompje gemaakt.
Werkt dat bij jou goed?
Ik heb ook met een slangenpomp gespeeld, maar het pulseerde mij teveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie