Informatie cnc portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Informatie cnc portaalfrees

Bericht door MichielB »

Hallo allemaal,

Voor mijn werk ben ik aan het kijken of het haalbaar en interessant is om een kleine portaalfrees aan te schaffen i.p.v. het freeswerk uitbesteden. Nu heb ik wel wat basis kennis van portaalfrezen maar dan houd het ook snel op, vandaar de vraag naar jullie advies voor een passend merk / machine. Wat ik ben tegengekomen zijn enkel imports uit china waar ze de hoofdprijs voor vragen.
Het moet een plug and play machine zijn met een werkbereik van minimaal 650 x 1250 mm en een minimale nauwkeurigheid van 1/10 maar liever 5/100 of minder. Het te frezen materiaal betreft kunststoffen, hout en carbon (goede afzuiging is dus belangrijk). De machine gaat niet dag en nacht draaien maar gaat wel dagelijks gebruikt worden, daarom moet het wel een machine van enige kwaliteit zijn. Het is ook erg fijn als er vanuit de leverancier een goede service is en eventueel uitleg is.
Qua besturing hebben wij geen voorkeuren, wij werken veel met stp en dxf files en deze moeten relatief makkelijk om te zetten zijn in een 2d of 3d werkstuk.

Het budget voor de machine bedraagt +/- €15.000. Graag hoor ik jullie advies voor een bepaald merk of type. Het hoeft niet perse een nieuwe machine te zijn, dus mocht je een gebruikte machine weten te staan of heb je er zelf 1 in aanbieding stuur dan even een pb.

Bij voorbaat dank voor de hulp !
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door TATH »

Kijk eens op de open source buildlog.

Daar is een machine gebouwd die is rond de 6000 euro.
Met je budget van ± 15.000 kun je een heleboel doen.

Ik ben nu bezig met een afgeleide versie ervan.
Voor dit project heb ik veel hulp en advies van anderen.

Tip neem eens contact op met audiomanics die heeft al een keer platen gemaakt die in deze build genoemd worden.

:P :P
Henry Tates (TATH)
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door MichielB »

TATH schreef:Kijk eens op de open source buildlog.

Daar is een machine gebouwd die is rond de 6000 euro.
Met je budget van ± 15.000 kun je een heleboel doen.

Ik ben nu bezig met een afgeleide versie ervan.
Voor dit project heb ik veel hulp en advies van anderen.

Tip neem eens contact op met audiomanics die heeft al een keer platen gemaakt die in deze build genoemd worden.

:P :P
Bedankt voor je reactie.

Helaas zijn wij opzoek naar een plug and play machine. Wij hebben de kennis en tijd niet om een machine zelf te bouwen.

Volgens mij zijn alle machines die ik tegenkom binnen ons budget geïmporteerd uit China. Aangezien wij elke maand een container vanuit onze locatie in China binnen krijgen is het misschien wel interessant om een machine uit China te halen mits deze goed werkt. Mocht iemand een leverancier in China weten waar wel goede kwaliteit plug and play machines vandaan komen dan hoor ik het graag.

Mocht iemand tips hebben of een machine weten onder de €20.000 dan hoor ik het graag.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door skillalot »

Vanuit china kunnen ze je ook vast even goed op weg helpen, zodat het ook echt plug en play is. Want een cnc machine bedienen dat doe je natuurlijk zo maar even...
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door MichielB »

skillalot schreef:Vanuit china kunnen ze je ook vast even goed op weg helpen, zodat het ook echt plug en play is. Want een cnc machine bedienen dat doe je natuurlijk zo maar even...
Ik bespeur enig sarcasme :roll:. Uiteraard heeft een machine uit nederland, duitsland of belgie de voorkeur ivm service en eventuele hulp.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door Jensorie »

Een machine halen uit China heeft wel flinke risico's vind ik. En is vrijwel nooit plug and play. Heb al verschillende machines voorbij zien komen die belabberd afgemonteerd waren, om over de elektronica nog maar te zwijgen.

Ik denk dat het nog wel zinvol is om via een importeur zo'n soort machine aan te schaffen, die volgens de Europese richtlijnen leveren en (veelal) een kwaliteitsman op locatie hebben zitten. (vergis je echter niet in het budget, als er iemand mee moet werken die nog een cursus voor het één of ander nodig heeft, ben je alweer een paar duizend lichter.)

http://www.cncfrees.nl wellicht een optie? volgens mij is deze meneer ook regelmatig op dit forum actief.

Groet
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door MichielB »

Jensorie schreef:Een machine halen uit China heeft wel flinke risico's vind ik. En is vrijwel nooit plug and play. Heb al verschillende machines voorbij zien komen die belabberd afgemonteerd waren, om over de elektronica nog maar te zwijgen.

Ik denk dat het nog wel zinvol is om via een importeur zo'n soort machine aan te schaffen, die volgens de Europese richtlijnen leveren en (veelal) een kwaliteitsman op locatie hebben zitten. (vergis je echter niet in het budget, als er iemand mee moet werken die nog een cursus voor het één of ander nodig heeft, ben je alweer een paar duizend lichter.)

http://www.cncfrees.nl wellicht een optie? volgens mij is deze meneer ook regelmatig op dit forum actief.

Groet
Dat vind ik ook, daarom ben ik ook huiverig om via china te importeren, maar mocht iemand iets weten waar wel degelijke machines uit china vandaan komen dan is het misschien interessant.

Eventuele cursussen zijn geen probleem, het budget van €15.000 is strikt voor de freesmachine zelf.

Cncfrees.nl had ik al gevonden, die staat op de lijst om contact mee op te nemen.
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door eigen_gebruik »

Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door Tiny »

geen aandelen en nooit contact mee gehad: http://www.rivacnc.com/1200-x-1200-mm-evolver.html
riva
Donateur
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2009 13:14

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door riva »

Voor meer info over onze portaalfreesmachines mag u me contacteren via email.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door Sven »

Op cnczone.com lees ik veel positieve dingen over J-cut cnc, chinese producent die kan je ook op ebay vinden.

Maar voor profi gebruik (met personeel dat de machine moet gaan bedienen) is zelf importeren best een dingetje, je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor CE.
Laatst gewijzigd door Sven op 17 jul 2016 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door Muis »

Informeer eens bij Damencnc.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

http://grotius.org/cnc-frees/
Puur Nederlands fabrikaat !
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Informatie cnc portaalfrees

Bericht door skillalot »

Leeuwinga schreef:http://grotius.org/cnc-frees/
Puur Nederlands fabrikaat !
Niet geschikt, gebruikt niet eens geleidingen maar rolt over een paar kokertjes...
Plaats reactie