XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door Flupke85 »

Hi allemaal,

Graag wil ik mijn ervaringen delen omtrent de XYZ Da Vinci Jr 1.0
Deze 3D printer die onder andere te koop is bij de Media Markt lijkt in eerste instantie een heel leuk ding voor het bedrag wat hij kost, maar er zijn toch wat minpunten.

Om het eerst over de pluspunten te hebben:
-Makkelijke software die STL bestanden omzet en ook aangeeft wat de tijdsduur en filament hoeveel is.
-Snel te installeren
-Ziet er beter uit dan die "aluminium extrusieprofiel knutselwerken"
-Werkt standalone via een SD kaart.

Waar ik absoluut niet over te spreken ben is het volgende:
-Filament van XYZ is een stuk duurder dan andere merken (vergeleken met premium filament zijn ze 73% duurder)
-Vanwege een NFC chip in de spoel is er geen ander merk te gebruiken
-Er blijft steeds 50 gram filament over op de rol die niet meer bruikbaar is aangezien de NFC tag verteld dat de rol op is.
-Na het wegen van een paar volle en lege rollen blijkt dat het hier niet om reserve filament gaat, maar om betaald gewicht.
-De klantenservice doet er gemiddeld 5 dagen over om een antwoord te sturen. (3 antwoorden in 15 dagen)
-De antwoorden die ze sturen slaan helemaal nergens op en ze luisteren niet eens naar het probleem.
-In het laatste antwoord schrijven ze letterlijk dat ze niet verantwoordelijk zijn voor hoe de printer omgaat met het filament.
-Verder hebben ze de meest lelijke transparante kleuren beschikbaar en niet eens de basiskleuren rood, blauw, groen of geel. (Wel wit en zwart, de rest is allemaal transparant)

Bedenk je dus 26x voordat je deze printer koopt.

(Als de firmware geüpdate is naar 2.2.7 kan er geen oudere firmware meer ingeladen worden, en werken gekopieerde NFC tags ook niet meer.)
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door Alex.hobby »

Welkom bij het 'consumables' marketing concept. Dat is(was) bij kleurenprinters ook het geval. Het apparaat is zowat voor niets, maar dat wordt ruimschoots terugverdiend op de materialen.
Alex, professioneel hobbyist
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door André »

vwb de NFC chip daar zijn al hacks voor dus dat probleem is te tackelen.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door Flupke85 »

André schreef:vwb de NFC chip daar zijn al hacks voor dus dat probleem is te tackelen.
Zoals ik al zei: Na firmware versie 2.2.7 is het niet meer mogelijk om de firmware te downgraden en aangezien ik al versie 2.2.8 heb gaat dat dus niet. In de huidige firmware versie werken die gekopieerde NFC tags niet meer.
Toch heb ik heel eigenwijs op EBAY een NFC tag besteld die zou werken voor XYZ tot versie 2.2.6, en die kan via een gsm app aangepast worden.

Ik laat het weten!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door hainjedaf »

kan je de firmware niet jtaggen of In circuit programmen met een seriéle kabel?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: XYZ Da Vinci Jr 1.0 minpunten

Bericht door vip1980 »

Ik had bij het kiezen van een lijst aan 3D-printers deze al geschrapt(had contact gehad met de importeur in Belgie aangezien de printer in Amerika een stuk goedkoper is )....heb er al aardig wat gehad en ben nu in het bezit van de Dremel 3D printer, makkelijk software en geen gezeik met de filament ( ook zal zeggen ze van wel :mrgreen: ) maar als je een andere filament toepast die niet van dremel is gaat het net zo goed...

De software is helemaal peanuts dit is een aangepaste versie van Autodesk 123(gratis), vervolgens kunnen de bestanden ingeladen worden in de software voor de Dremel 3d builder en printen maar....
Max nauwkeurigheid is 100 micron


Kan je de spoel van de DaVinci niet weer opnieuw opwinden...? Heb wel eens gelezen dat je met Arduino een code kan veranderen zodat je de printer voor de gek kan houden
Plaats reactie