M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Floor »

Al jaren stond een CNC frees machine op m’n verlanglijstje. Verleden jaar juli de knoop doorgehakt: geen ombouw doen van m’n Sieg X3, geen zelfbouw gaan doen, maar een kant en klare machine kopen. Da’s best prijzig, in China goedkoper, maar die apparaten worden vaak niet als erg goed bestempeld. Na het lezen van de draad van de WeikeWK- 6090 van Floriske op dit forum bedacht dat ik er zo eentje wilde hebben.
Nu eerst even voorstellen, mijn naam is Floor, 54 jr, manager bij een telecom multinational, en woon net ten zuiden van Rotterdam. Ben hobbyist, en had tot 10 maanden geleden nul ervaring met CNC.

Het is dus een Chinese 6090 Router geworden, met een watergekoelde 1.5kw spindel, NCSTUDIO controller, en met als upgrade een 4e as, Hiwin geleidingen, een soort bad voor vloeistof koeling en een geïntegreerd olie smeersysteem.

De dag voor kerst 2015 arriveerde de machine in de Rotterdams haven. “Of ik’m even op kon komen halen…”. Met een aanhanger opgehaald, en met m’n zoon met veel steunen en zuchten de machine van de aanhanger af gekregen en in de garage gezet. 350Kg is toch veel. Na wat puzzelen gevonden hoe de PCI kaart in de oude computer moest, een vierkantje in CAMBAM gemaakt, en -met de hand op de noodstop- het eerste vierkantje uit trespa gefreesd! Die gedenkwaarde dag maar 3 freesjes gebroken, dus s’avonds via ebay een groot aantal freesjes bij besteld. Dat freesjes breken lukt nog steeds, maar ze gaan nu of een seconde mee, of vele uren.

Deze machine is het geworden http://ltcnc.en.alibaba.com/productshow ... _sale.html
(en na foto bestudering, is dit mijn machine die gefotografeerd is)

Wat vind ik nu van deze machine…. Hij is fantastisch! Overtreft m’n verwachtingen big time. Hij is goed nauwkeurig, veel krachtiger dan verwacht, sneller dan verwacht, en kan nu dingen maken die ik niet voor mogelijk had gehouden.
Is alles rozengeur en maneschijn? Nee. Het smeer systeem lekt nog steeds, en wanneer ik goed kijk naar sommige krommingen, zie ik soms onregelmatigheden. En wanneer ik dit werkstuk herhaal, zit die onregelmatigheid exact hetzelfde op het 2e en vervolg werkstuk. Ook wanneer ik het 0-punt verleg.

De eerste vraag: Zou die onregelmatigheid een controller probleem kunnen zijn? Zou een EdingCNC controller dit beter doen?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Rob65 »

Hoi Floor,

die onregelmatigheden en of EdingCNC dat oplost?
Zou kunnen van wel maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

Dat de onregelmatigheden altijd op dezelfde plek zitten, ook als je het nulpunt verplaatst, maakt me er wel bijna zeker van dat het probleem niet in het mechaniek van de machine zit.
Het zou kunnen dat er b.v. backlash op de aandrijving van je motoren zit (speling op het tandwiel op de tandheugel) of dat er toch ergens een schroefje los zit waardoor er ergens speling ontstaat.

Het kan ook aan de besturings-electronica liggen, of de fout zou gewoon in de G-code kunnen zitten.
Een leuk voorbeeld daarvan waren vreemde ronde hoeken waar in de DXF tekening toch duidelijk een haakse hoek stond - bleek er een commando in de G-code te staan die een snelheidsafhankelijke afronding veroorzaakt. Zie daar maar eens achter te komen als je geen ervaring met CNCjen hebt ...

Mijn ervaring met de chinese CNC controllers is minimaal, Ik ben een echte EdingCNC fan, maar dat komt misschien wel door wat ik bij anderen met andere controllers heb gezien. Toch doen die controllers het meestal best goed en als er al een reden is om de huidige controller te vervangen dan waarschijnlijk eerder omdat EdingCNC (of Mach3 of LinuxCNC) meer mogelijkheden biedt.

Heb je foto's of tekeningen waarom de onregelmatigheden te zien zijn?
en misschien zelfs de G-code die je gebruikt hebt.
Misschien geeft dat een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door benkr »

Beter? dat ligt helemaal aan de oorzaak van het probleem. Anders? Vrijwel zeker, maar reken er op dat je ook andere problemen er gratis bijkrijgt. Zijn die oplosbaar? Natuurlijk, wij met ons allen komen daar zeker wel uit.
Het probleem hier op het forum bij dergelijke vragen is dat je meer antwoorden en oplossingen krijgt dan je zou willen, en ze sturen je ook nog eens een keer allerlei verschillende kanten uit voor het gemak.

Daarom wil ik je adviseren om één iemand waar je vertrouwen in hebt uit te kiezen als je het niet zelf (alleen) wilt doen, en dan samen met hem (en hem alleen) de problemen te lijf te gaan, anders wordt je hoorndol van ons allen.

En begrijp me goed, wij allemaal bedoelen het goed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja ja, en stiekum al een jaar met die machine werken zonder ons daar iets van te laten weten. ;-)

Die lekkage, meek me sterk als je daar es rustig naar kijkt, goed droogmaken, losschroeven wat je niet vertrouwd, is het op een knelfitting, of schroefdraad. En dan verzinnen hoe het beter kan. Knelfitting iets vaster, of tepje tussen schrooefdraad.

Wat betreft die onregelmatigheid. Dan is het toch handig om te kijken waar het vandaan kan komen, als het op een quadrant van een cirkel ligt, dus een punt waar een as van richting veranderd, zou het omkeer speling kunnen zijn, die kan misschien mechanisch verbeterd worden, en/of in software gecorrigeerd. (1e=beter)
Als je hetzelfde product 30 graden kunt roteren, zou het dan op een andere plek komen.

@Rob, jij kunt duidelijk veel sneller typen dan ik. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Floor »

@rob65 net even gezocht, maar helaas heb ik geen voorbeelden meer. Het komt niet erg vaak voor, de meeste dingen zijn verklaarbaar door tekeningen die overgetrokken zijn met bezier curves. Dat worden dan vele stukjes rechte lijn. Maar soms kan ik het niet verklaren, bij bijvoorbeeld cirkels. Wanneer ik het weer heb, zal ik een foto posten.
Op termijn zal er toch een andere controller in moeten, want de controller van NCStudio is 3-assig, maar ik heb 4 assen. Nu moet je middels een schakelaar de X-as omzetten, dan gaat de 4e as pas draaien. Ook bij boren zit er iets geks in NCstudio, dan laat CAMBAM bij een alleen Y verplaatsing geen X waarde neer. De simulatie in CAMOTICS doet het goed, NCSTUDIO stuurt de X as naar het 0-punt. Opgelost door handmatig de G-Code te maken (waren toch maar drie gaatjes, maar in 12 werkstukken). Voor de rest ben ik zeer tevreden over NCSTUDIO, maar ik heb dan ook geen referentie.

@benkr Thx voor de tip. Ken het verschijnsel van een ander forum, van een andere hobby.

@Hugo Voor die olie lekkage moet ik idd eens tijd steken. Beginnen met CNC is zo overweldigend, ineens kan alles... en moet je alles, en wil je alles. Een afzuiging, een "Hou de buren te vriend" omkisting tegen het geluid, experimenten en simpele dingen, zoals een waste board maken enzo.

Ben nu bezig een reling/hek te maken voor m'n zoon's nieuw kamer. Zijn kamer is 3.80 meter hoog en zijn bed komt op 2.35 hoog. Er uit laten vallen is geen optie, dus een hek in "Industrieel design". Heb van de week de staanders gefreest uit merantie. Eens kijken hoe hier foto's geplaatst kunnen worden. *edit* Gelukt?
13092
13093
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floor schreef:dan laat CAMBAM bij een alleen Y verplaatsing geen X waarde neer.
Dat is redelijk simpel in de PP van CAMBAM aan te passen, dan geeft ie bij een boorcyclus altijd X en Y uit.
Even uit m'n hoofd {_$X} vervangen voor {$X} of iets van die strekking.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Floor »

Wow... helpt toch wel zo'n forum. Ik heb de default post processor gekopieerd naar "NCSTUDIO", de drie waardes in drilling aangepast (alle "_" weggehaald), en nu genereert ie gewoon alle waardes (x/y/z/r/ enz ) in iedere opdracht. Ik moet het op de machine nog even uitproberen, maar het ziet er goed uit.

Oude Gcode: (vet gedrukt)
( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( Leuning_staander Bracket B3 11/3/2016 6:58:56 PM )
( T0 : 6.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z25.0
( T0 : 6.0 )
T0 M6
( Drill1 )
G17
M3 S6000
G0 X32.5 Y125.0
G98
G81 X32.5 Y125.0 Z-4.0 R-25.0 F450.0
G81 Y75.0 Z-4.0
G81 Y25.0 Z-4.0

G80
G0 Z25.0
M5
M30

Gcode na aanpassing (vet gedrukt):
( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( Leuning_staander Bracket B3 11/3/2016 7:02:27 PM )
( T0 : 6.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z25.0
( T0 : 6.0 )
T0 M6
( Drill1 )
G17
M3 S6000
G0 X32.5 Y125.0
G98
G81 X32.5 Y125.0 Z-4.0 R-25.0 F450.0
G81 X32.5 Y75.0 Z-4.0 R-25.0 F450.0
G81 X32.5 Y25.0 Z-4.0 R-25.0 F450.0

G80
G0 Z25.0
M5
M30
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Rob65 »

Hoi Floor,

ziet er puik uit, ik ben jaloers op je zoon. Zo'n kamer heb ik ook altijd willen hebben :lol:
Floor schreef:Wow... helpt toch wel zo'n forum.
Ja, nu moet je alleen nog even onze domme vragen en antwoorden filteren zodat je dat overhoudt wat voor jou interessant is :mrgreen:
Al je de kans ziet dan kan ik zeker aanraden even naar de CNC-Zone dag te gaan (zie topic op de hoofdpagina). Dat is altijd een gezellige boel.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Floor »

@Rob65, het is inderdaad de bedoeling langs te komen morgen. Ik hoop dat er iemand is die mij meer kan vertellen over Eding controllers.

Is het leuk om wat gemaakte dingen te posten? (niet dat dat iedere dag is ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door benkr »

Bert Eding is er zelf heb ik begrepen dus dat komt helemaal goed.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Floor »

Inmiddels is de kamer bijna klaar. De reling is gefreest, en geverfd. De drempel naar zijn kamer is "ingelegd" met zwarte epoxy. Het duurt wel lang, z'n kamer, maar tijd he.... werken kost zoveel vrije tijd...

Ook problemen gehad, de Z-as verloor stappen. Ik vermoed door de kabel of controller. Wanneer ik aan de controller kaart (PCI/NCSTUDIO) en kabel "rammel" en aandruk dan gaat het weer goed.

Op de CNCdag de kaarten van Eding gezien. Begreep dat er een nieuwe CNC760 controller aan zit te komen, maar die is nog niet leverbaar. Hopelijk komt die kaart in januari beschikbaar. Weet iemand al meer?

Wanneer de kamer klaar is, staan er nieuwe projecten aan te komen. Ik kan niet wachten.

1359013589
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door Zee&Zee »

Leuk gedaan !
CNC you later
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: M'n China 6090 freesmachine, ervaring en vragen

Bericht door andrefc101 »

Floor schreef:Op de CNCdag de kaarten van Eding gezien. Begreep dat er een nieuwe CNC760 controller aan zit te komen, maar die is nog niet leverbaar. Hopelijk komt die kaart in januari beschikbaar. Weet iemand al meer?
Ik denk ff een meeltje naar Bert Eding, weet je het zelfs uit de eerste hand....
Plaats reactie