Vraagje over vacuum.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Vraagje over vacuum.

Bericht door cocodile »

Zo dan, sinds kort heb ik een redelijk leuke en veelzijdige job, waar ik uiteraard helemaal voor ga. :P
Maar ja, er zijn overal wel wat issues, en een van de issues is dat we redelijk veel multiplex platen met een fineerlaag moeten frezen van 6mm, en dat is niet het probleem, maar het probleem is dat ze af en toe een beetje krom zijn, en nadat alle oneffenheden zijn aangestampt, er zich ergens weer een lekje manifesteert.
De scratchplate is een plaat MDF van 15 mm, wellicht is er een betere optie, ik zit zelf te denken aan een dunnere plate, of iets van een ander materiaal, maar het formaat is ~ 2,5 x 3 meter, dus dat is best wel groot. :shock:
Schijnbaar heeft MDF een heel open structuur, wat mij redelijk verraste, maar wellicht zijn er betere opties.
Suggesties en verbeteringen worden zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vraagje over vacuum.

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk dat je en toffe job heb. MDF heeft een harde samen geperste top laag, als je die er aan beide zijden af freest dan heeft het een redelijk open structuur (Heb de wijsheid niet van mezelf maar ergens gelezen).
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vraagje over vacuum.

Bericht door janplastiek »

hoe de grote jongens dit oplossen ;-)



Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vraagje over vacuum.

Bericht door janplastiek »

en de kleine jongens ook :lol:

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vraagje over vacuum.

Bericht door janplastiek »

ik zelf frees geregeld met een HSD floating head aggregaat, door de maat van het gat in de voet aan te passen frees ik stukjes van 72 mm x 18mm 3mm dikte en ze blijven dan nog mooi liggen, de kop vangt 11 mm hoogte verschil op, maar heeft ook een goede neerwaartse druk
eentje zoals deze

Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vraagje over vacuum.

Bericht door keesfrees »

Ik weet er meer van dan me lief is :-/
Maar er is niet 1 oplossing voor alle gevallen, zoals wel vaker :-)
Gaat het om een (paar) grote vormen of vele kleine vormen, met sponningen ?
Plaatselijk aandrukken heeft vaak als nadeel dat er al stof onder kan liggen van een bewerking daar voor.

Je kunt met plakband (helder pakjesband) de randen afplakken, dan kan de lucht er niet onder komen.

Of, zoals deze kleine jongen dat soms doet :
13167
voor dit product uit berken 9mm :
13168
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie