MaHo SK250 conversie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

Via en oproep op dit forum in dit draadje: viewtopic.php?f=6&t=3550&start=98, kon ik van Yoyo een oude MAHO SK 250 overnemen voor een vriendelijk prijsje.

Timing was perfect want ik had net mijn BF400 conversie klaar.

Ik had in het andere draadje al verteld dat ik voornemens was om de progressie bij te houden in een nieuw draadje.

Dit bericht omvat wat ik in de afgelopen 6 weken heb gedaan, dat ik vrij was.

Eerst de bank maar uit elkaar gehaald en een schoonmaakbeurt gegeven. Gelijk bekijken wat ik nog kan gebruiken vaan het oude beestje.

13360

13361

Ook bleek dat de oude verflagen er af moesten.

13364

13366

Toen ben ik maar aan de gang gegaan met de verf-afbijt.
Eerst de kop en tafel gedaan. Deze zijn helemaal kaal gemaakt.

13367

De kolom zelf heb ik niet helemaal kaal gemaakt omdat de laatste laag een soort plamuur was die ik er niet efgehaald kreeg met afbijt. Dit was een solide laag dus heb ik laten zitten.

Daarna met de Epoxy plamuur aan de gang gegaan.

13531

13533

13532

Toen was het eindelijk tijd voor de verf.
Voor de eerste laag heb ik Epoxy primer gebruikt.
Daarna 2 lagen DD lak. Alles met de roller (5cm rollertjes). Wel gemerkt dat je wat beteren rollen moet halen bij de special zaak.
Ben zelf zeer te spreken over het resultaat. Nog niet alles is geverfd omdat er nog onderdelen moeten worden bewerkt of gemaakt. Waarschijnlijk als alles in de 2 lagen staat. zal ik een laatste 3de laag er overheen zetten.

13538

13537

13536

13539

13534

Tussen het schoonmaken en drogen van de verflagen door, begonnen met het digitaliseren van de bank.
Voor de 3 assen zijn Leadshine closed-loop 8nm sets besteld.
X en Y as worden waarschijnlijk 1:1 met HTD 5m 15mm tandriemen aangedreven.
De Z gaat 1:2 HTD 5m 20 mm krijgen.

Kwa ruimte ben ik wat beperkt op de X en Y as. Daarom zal ik daar 1605 kogelomloop spindels in zetten.
De Z krijgt een 2505 KO spindel.
Al de KO spindels worden TBI C5 gerold.

De spindel word een Deckel 2020 snelloopkop

De tafel die je ziet komt van een Sixies Freesbank. Moet nog iets worden aangepast om hem stevig genoeg te kunnen monteren.

Voor de omkasting en afscherming ben ik niet zover. Ik heb wat ideeën maar die moeten nog uitgewerkt worden.

Maar dat gaat nog even duren want ik moet weer voor 6 weken naar het buitenland voor m'n werk.

Wat ik tot nu heb uitgedacht ziet er zo uit:

13540

Ik mis nog een paar stukjes zoals je ziet, maar dat moet even wachten.

Tot over 6 weken,

Mark
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door kevertje »

Gaaf project, grondige aanpak, ga ik met interesse volgen, succes!
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door Peter Bijlholt »

Geweldig goed.
Een hoop werk maar dan heb je ook wat.
Succes, Peter
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

Hier ben ik weer.
Weinig gepost wel behoorlijk bezig geweest.
Het zat in de planning om aan het einde van mijn vorig verlof nog wat te posten maar dat is er bij ingeschoten.

Vorig verlof ben ik met verschillende dingen bezig geweest.


Als eerste heb ik de X- en Y-as lagerconstructie en motorophanging gefabriceerd.
Dit is grotendeels gemaakt uit de hier op het forum aangeboden toolingplates.

Hier word de spacerplaat van de X-as onderworpen aan de BF400. Op zulke momenten ben ik blij dat ik de moeite heb genomen om er een kast om m'n BF400 te bouwen
15003

De voltooide y-as constructie:
15018

Hier ben ik bezig met een"keyway" te frezen in de kogelomloop
15022

15023

Ook heb ik de Deckel snelloopkop gemonteerd.
15019

Dat was wat ik vorig verlof had gedaan.

Afgelopen week bezig geweest met het moerblok van de X-as.
Dit was wel een dingetje. Omdat de ruimte uiterst beperkt was en de uit keping niet overal even recht loopt was het de vraag of het uiteindelijk ging passen. Uiteindelijk zijn heb ik hem 2 keer moeten maken omdat ik een maat niet goed had overgenomen. :oops:

Het blok eerst aan 4 zijden gevlakt. Dit heb ik gedaan zodat ik goede referentie vlakken had.
Daarna heb ik hem op de draaibank geklemd om het gat voor de spindel door te boren.
15008

15009

15010

Daarna de kamer voor de moer uitgedraaid.
15011

Toen weer terug naar de freesbank om de montage gaten van de moer te boren en de contour te frezen aan de kopse zijde.
15005

Toen de "onderkant" gefreesd en geboord:
15012

Toen was het tijd voor de "bovenkant". Mijn eerste "3D" werkje.
15014

15007

15013

Na wat vijl werk om hem mooi glad te maken hier in gemonteerde conditie.
15016

Zoals je ziet is er weinig ruimte. Ik moest een hoekje van de moer een klein beetje afvlakken met de slijpsteen.
Hier de complete X-as constructie:
15015

15017

Ik twijfel nog of ik een los lager ga plaatsen aan de andere zijde van de spindel. Word ook weer een lastige constructie. Ik heb hem al getekend. Maar ik vraag me af of het erg nodig is.

Nu ga ik aan de slag voor de Z-as. Word vervolgd...
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

Het is even geleden, maar hij is af. Jammer genoeg heb ik niet de discipline gehad om het hele proces vast te leggen.
Toch wil ik jullie het eind resultaat niet onthouden.

Hierbij wat specificaties:

Bereik:
X: 340mm
Y: 180mm
Z: 215mm
8nm closed loop steppers. X & Y 1 op 1 ratio en de Z 1 op 2
X en Y 16x5mm, en de Z 25x5mm C5 kogelomloop spindels.
Max 6000rpm spindle.
Spindel toerental feedback (hal sensor) met PID regeling en herkenning van overbrenging.
Automatise centrale smering.
Electro machnetische rem op de Z-as.
Flood koeling

18234

18238

18239
Met de deuren dicht. Zelfs met flood koeling komt er bijna geen druppel buiten de kast. Enkel een verdwaalde druppel er overheen aan de zijkanten.

18237
Alles word hier in opgevangen. Een uitneembare lade met daarin fijn rvs gaas.

18247
Hier de onderzijde van de kast. met de spanen lade en koelvloeistof afvoer. En daar achter de z-as kogelomloop spindel afscherming.

18246
Hier de centrale smeer unit. Aangestuurd met een Linuxcnc component: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=63&t=14948/

18249
Hier is de afscherming te zien van de X-as en Z-as. Ook de doseer units van de smeering.

18248
De staalplaat waarop de tafel is gemonteerd, is een adapter plaat. Dit om de tafel te verlagen en dus het Z bereik te vergroten. Ook kwam hierdoor de Y-as gunstiger uit. Deze plaat plaat is helemaal vlak ge-hand-schraapt.

18236
De tafel is van een Sixis freesbank. De bijbehorende bevestigingsplaat was gebroken. Daardoor heb ik hem voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken.

18245
Dit is een snelloop kop van een Deckel met BT40 spindel.

18235
De besturing console bestaat uit een een Dell computer, touchscreen, RVS toetsenbord en een encoder voor verschillende acties. Zoals jog, feed en spindle override.

18240
Besturing is weggestopt achter de machine. Boven is voor 230V afdeling en onder voor de besturing zelf.

18241
1 regelaar voor de pomp en 1 voor de spindel.

18242
Bovenin een 70V voeding voor de drives. Links 2 x 24v voeding waarvan 1 er is voor de rem. Hier hat ik aardig wat storing van als deze op dezelfde voeding zat als de rest.

18243
Hier nogmaals de machine maar met de losse zelfgemaakte tool sensor.

18250
De machine in "rust"

18251
Andere optie om te "rusten"

En hoe presteert hij? Prima!
Staal is geen enkel probleem. hij geeft geen krimp met zeer mooi glad resultaat.
Cirkels zijn binnen de 0,01mm echt rond. Totaal 0,02 backlash op de X en Y as. Maar dit word prima softwarematig gecorrigeerd.

Nu de maximale ijlgang is 1500mm/min. Dit vind ik voor nu snel zat. Ik vind het nog steeds eng als die tafel met volle gang op de spindel afkomt.

Ik had eigenlijk het idee om er echte eindstoppen er op te zetten. Maar omdat dit toch lastig was en er toch een closed loop systeem op zit heb ik enkel home sensoren met soft limits.

Voor de rest nog wat te wensen? Tuurlijk!
4de as op basis van een harmonic drive. Ik hoop nog een mooie harmonic drive tegen het lijf te lopen.
Werklucht compressor om ook "droog" de spanen te kunnen wegblazen.
Ooit nog een "echte" (ATC) spindel. Maar waarschijnlijk dan zonder wisselaar. maar zeg nooit, nooit.


Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door yoyo »

Ik net even van mn stoel gevallen van verbazing, Respect !
Wat een enorme klus en wat een doorzettings vermogen.

Het ziet er echt super uit , mijn complimenten en ik wens je er heel veel fun mee.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

yoyo schreef: 09 mar 2019 20:52 Ik net even van mn stoel gevallen van verbazing, Respect !
Wat een enorme klus en wat een doorzettings vermogen.

Het ziet er echt super uit , mijn complimenten en ik wens je er heel veel fun mee.
Bedankt!
Wel echt een leuk project om te doen. Soms moest ik me wel inhouden om het af te raffelen.
Nogmaals bedankt voor de mogelijkheid om deze freesbank een nieuw leven te geven.

Groeten,

Mark
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door Lude »

Keurig gedaan, zo zie je ze niet vaak.

Closed loop, heb je glaslinealen geplaatst?
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

Lude schreef: 11 mar 2019 10:48 Closed loop, heb je glaslinealen geplaatst?
Nee enkel leadshine closed loop steppers.

Wel heb ik als extra veiligheid ingebouwd dat als hij teveel stappen verlies die hij niet kan corrigeren de driver in fault springt.
Die fault uitgang triggert dan weer dat Linuxcnc de machine disabled. Met als resultaat dat de rem er op gezet word op de Z-as.
De rem word enkel ge-ligt als de machine enabled is.

Eerst werd de rem ge-ligt als er 24v op het systeem kwam. Echter als dan de Z-driver in fault ging zakte de tafel door zijn eigen gewicht naar beneden.

Mark
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door Lude »

Ok dan doe je het heel netjes qua toleranties!
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MaHo SK250 conversie

Bericht door thebigbozz »

Lude schreef: 12 mar 2019 10:52 Ok dan doe je het heel netjes qua toleranties!
De C5 kogelomloop spindels. die zijn binnen de 0,01 nauwkeurig op mijn lengtes. Dus als die 300mm verplaatst moet worden, dat die dan ook 300mm verplaatst.
Dit is vooral bij die chai spindels erg slecht.
De closed loop drivers voorkomen missen van stappen.
Wat dan overblijft is de backlash. Die is 0,02 overal binnen het bereik. die heb ik softwarematig gecompenseerd.
De Z-as is niet gecompenseerd. Maar het gewicht van de tafel drukt de speling er zelf uit.

Groeten,

Mark
Plaats reactie