Advies voor CNC router

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Advies voor CNC router

Bericht door Mitch803 »

Beste leden,

Ik zou graag advies van jullie horen voor een CNC router, ik heb momenteel een Bernardo KF25 (zelfde als een BF20) maar door de aanhoudende problemen (en nu ook gezondheidsproblemen) investeer ik liever in iets anders.

Mijn oog is gevallen op een Stepcraft-2 600 machine, ik was benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een Stepcraft en aluminium frezen? Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor aluminium delen te frezen voor modelbouw dus niks extreems maar wil wel graag weten of dat een beetje te doen is ;-)

Wat me vooral aanspreekt bij deze machine is de auto toolchange, wat nu een belangrijke factor is geworden vanwege mijn gezondheid (hartproblemen, rustig aan doen zo weinig mogelijk inspanning) ook het waterbed lijkt me erg interessant voor het frezen van carbon.. en de prijs spreek me ook aan omdat dit precies in het budget past.

Heb ook gekeken naar andere routers zoals BZT en Millstep maar deze vallen allemaal (ver) buiten budget op dit moment dus ik zit een beetje vast wat nu wijsheid is :mrgreen:

Graag hoor ik jullie mening! :)
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door bertus1945 »

hoi
Stepcraft heb ik ook naar zitten kijken,maar volgens mij zijn die zonder spindel,of heb ik het mis??
ik hou dit topic in de gaten.
ben ook nieuw schierig of dit wel een goede keuze is.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door pa3gmi »

Hallo,

Heb eens gekeken naar die machines, ik denk niet dat die bijzonder stabiel zijn. Bekijk alleen eens de freesspil opname, die plaat zie ik toch een behoorlijk eind gaan veren bij belasting. Heb er verder geen ervaring mee.

groeten,

Rien.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door bertus1945 »

ja had ik ook gezien.
ziet er slap uit allemaal,achteraf bekeken :x
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door Mitch803 »

Ben inmiddels ook iets wijzer, als je op de site van Stepcraft USA leest zou het mogelijk zijn om aluminium op 0,4mm diepte te frezen met 1500mm/min, echter Stepcraft Duitsland verteld mij dat 0,3mm diepte en 300mm/min het maximale is..

Inmiddels ben ik nog wat andere machines tegen gekomen, Ik zag er een op cnc1 (CauCau) de Kompas F-600, heb geïnformeerd naar deze machine en schijnbaar kan deze aluminium frezen op 0,4mm diepte en 600mm/min met een 6mm frees ipv 3mm. (http://www.cnc1.eu/en/kompasf600en.htm) ook de Z-as hoogte is ideaal voor mij maar op dit moment ver buiten budget.

Dus nu zit ik te overwegen om een 4030 chineesje te nemen om voorlopig uit de voeten te kunnen en de sparen voor de Kompas-600 en daarna het chineesje weer te verkopen.. het enige punt bij beide is dat ik er zelf een andere spindel op moet zetten waar een ATC adapter op kan..
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door bertus1945 »

mijn cnc3040 is nog te koop :P
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor CNC router

Bericht door benkr »

Wat win je met zo'n 3040 t.o.v. je BF20?
het lijkt me dat er alleen maar op achteruit gaat.
Is het niet beter om de problemen die je met die BF20 hebt op te lossen, daar kunnen forumleden je best wel bij helpen.
Ikzelf woon niet zo ver van je vandaan en kan best een keertje bij je langskomen, maar wel pas over een paar weken, heb nu even zelf mijn handen vol aan mijn vader die in het ziekehuis ligt en naar een bejaardentehuis moet.
Maar er zijn veel meer forumleden in de buurt dus het hoeft niet alleen van mij af te hangen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor CNC router

Bericht door benkr »

Create had op de laatste CNCzonedag een heel leuke machine bij voor de verkoop, daar moest best nog wel eht een en ander aan gedaan worden maar de basis was goed en degelijk, misschien is dat iets voor je. Als je dan de BF20 verkoopt dan hoeft dat niets extras te kosten denk ik zo. Ook hier kunnen medeforumleden je weer helpen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door javanree »

Ga niet serieus investeren in een 3040 , dat is het geld niet waard...
Want behalve de spindel ga je tegen veel meer dingen aanlopen : bed wat te slap is ( zie mijn verbouwing op http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=10960 ) , brug die teveel flex heeft. En de goedkopere met ronde geleidingen hebben zo ook hun beperkingen.

Een ATC op zo'n machine is dan in mijn ogen ook doodzonde... steek dan toch je tijd, geld en energie in die BF20 of iets dergelijks. Zeker als je ook aluminium wilt frezen, daarvoor is een 3040 gewoon niet stijf genoeg (ja ik weet van de verhalen , de youtube filmpjes en de lovende gebruikers, zelfs hier op het forum, maar serieus metalen frezen kan het ding niet. Het is wel handig in plastics ed, daarvoor gebruik ik de machine dan ook wel met plezier)
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor CNC router

Bericht door Mitch803 »

De voornaamste 3 redenen dat ik niet met de bf20 door wil zijn:

-bereik niet groot genoeg
-de aanhoudende problemen waar ik een beetje moedeloos van begin te worden
-vanwege de gezondheid wil ik iets met ATC of op zijn minst quick-change, iets wat ik voor een BF20 niet heb kunnen vinden zonder veel modificatie :|

De BF20 wil ik er dan wel gewoon bij houden voor het zwaardere werk en staal etc.. maar t lichtere alu werk, (soms ook plastic, hout, misschien carbon) wilde ik dan op de router gaan doen.

@Benkr, als je er een keer samen naar wilt kijken heel graag! Hoeft ook niet op stel en sprong, zit zelf ook met de gezondheid te sukkelen dus heb de problemen even aan de kant geschoven zodat ik daar niet over hoef te stressen :P
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Advies voor CNC router

Bericht door vikingpirate »

fout gepost
Laatst gewijzigd door vikingpirate op 30 jul 2018 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Plaats reactie