Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ik weet niet precies wat er aan de hand was en zoek het in de computer. Met een controller heb je daar geen last van, ( denk ik)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: Met een controller heb je daar geen last van, ( denk ik)
Wat bedoel je daarmee?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Het edingbordje werd niet herkend. Als de usb kabel ingestoken werd, verscheen de melding nieuwe hardware. Beetje raar als het een maand geleden wel werkte. Een controller betekent een vaste kabel? Dan heb je dit gedonder niet. Of natuurlijk ethernet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

1463514634
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

T is weer gelukt. Een beetje dan.
Kastje met touchscreen gemaakt. en ook toetsenbord. Eens kijken wat het meeste gebruikt wordt.
Morgen nog een een close up van kastje maken. Spindel printje erin en dan is t zo'n beetje klaar.
Niet echt interessant tov de projecten hier, maar plaatjes zijn altijd leuk.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Een controller betekent een vaste kabel? Dan heb je dit gedonder niet. Of natuurlijk ethernet.
USB is toch ook een vaste kabel, net als Ethernet? Een 'controller' gebruikt weer een ander protocol over die kabel. USB is dan niet het meest geschikt voor een industriële omgeving, maar ook niet overdrijven, heel veel forumleden gebruiken USB zonder problemen. Bij ieder systeem is een goede kabel belangrijk.

Voor plasma's, waar veel elektromagnetische straling is, wordt USB wel vaker afgeraden, schijnt gevoeliger voor storingen te zijn dan bv Ethernet
kawarider schreef:T is weer gelukt. Een beetje dan.
Ziet er netjes uit! Verdient een plaatsje ik op mijn ideeënlijst ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo, weer wat geklooi verder.
Spindel aangesloten, A metertje en potmeter van de oorspronkelijke emco. Tool wordt geschakeld met solid state. deze is nog niet ok, 60A is ook een beetje veel. Werkt alleen als er een lamp parallel de spindel overgezet wordt, anders staat het toerental te dansen. Goeie tip, waarvoor dank Ben.
Verder drukschakelaar die stroom voor pc, emco en eding aan/uit zet.
Kabeltjes wat netjes proberen te maken.
Sckakelaar op de deur werkt nu als noodstop. Dit moet nog een knop onder het scherm worden.
Toolsensor aangesloten. En hier loop ik vast. Sensor werkt netjes, inclusief ledje. Die gosub config, hoe moet dat precies? Stomme vraag, ik weet het.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Stomme vraag, ik weet het.
Waarom dan?

Er is al het nodige voorwerk gedaan. Kijk eens in de handleiding op pag. 113.
Daar staat een macro in, die is ook opgenomen onder de user1 button (F11->F2) en kan je terugvinden is het 'macro.cnc' bestand in de installatie map (waarschijnlijk C:\CNC4.02\macro.cnc).

Ga hier eens mee van start, eerst de hoogte van de toolsetter meten en aanpassen in de macro. Dan testen door het knopje gewoon met de vinger in te drukken. Als je dat allemaal vertrouwd verder.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef:....60A is ook een beetje veel.
Is die ssr 60A of wil je spindel dat? Beetje bijzondere waarde!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx Breaker. Dat was ik aan het zoeken. Toolsetter is gisteren aangesloten (zonder rooksignalen) en knopje onder f11 had ik ook al gevonden. Hoe en wat precies was nog onduidelijk. Het topic van Arie Kabaalstra was ik aan het doornemen. Samen met de manual moet het wel lukken.

Andre. Srr is 60 A. Spindel max3 a. Op aanraden van Ben een lamp parallel gezet en probleem was opgelost. Hij bood gelijk een ssr aan en dat is verleidelijk want dichtbij. Liever hou ik een reden achter de hand eens bij jou te komen snuffelen. Probleem is geanaliseerd en eventueel zo opgelost. Eerst toolsetter pendant en misschien nog wat knoppen.

Noodstop is van de oude kast afgehaald. Hoofdstroom, run, pause. Is er nog iets meer nodig? Er is nog 1 gat over.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Deze week even tussendoor pendant gemaakt. Althans plaatje met knopjes. Ondertussen is een Ultimaker Original aangeschaft. Het is de bedoeling dat deze de behuizing gaat maken. Voorlopig lijkt me dat nog te hoog gegrepen, maar ja, je moet wat te wensen hebben.
Uitslag van pendant heb ik eventueel als dxf. Geen idee of er interesse is. Is ook niet echt spannend.
Wel hartstikke leuk om het in een keer te zien werken. Echt top Eding. Kind kan de was doen.
14833


14834
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Afgelopen weekenden met de kids de ultimaker in elkaar geschroefd. Zit toch aardig wat werk in. Ik zou ook niet weten of het raadzaam is zelf een printer te ontwerpen, tenzij je heel specifieke eisen hebt. Vandaag een bezoek aan Andre afgezegd om de ultimaker in gebruik te nemen. Niet normaal, zo simpel. Echt een uitgedacht concept. Eerst proefprintje van een blokje, geen probleem. Toen de houder voor pendant, ook geen probleem, tot na een uur of zes printen waarschijnlijk de computer op stand by ging. Einde print, beetje prullen, product uitgenomen, en toen wou hij op dezelfde plek verder. Weer aangenaam verrast, maar te laat, product was al weg. Nu eens kijken hoe het gaat via sd kaartje. Waanzinnig wat anno 2017 allemaal met weinig effort gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

O ja, foto is wat leuker

14836

Hier nog vrolijk aan het printen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

En hier halverwege. Boutgaatjes passen, tap is niet echt nodig. Op 2,5 mm getekend en boutje indraaien is voldoende!

14837
Plaats reactie