Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door spinningwheels »

Denk dat Shaublin toch echt wel weet wat ze voorschrijven , ze zijn niet helemaal gek
.Petroleum is op zich ook al zo vet als bagger natuurlijk,
In theorie kan ik praktisch alles
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

spinningwheels schreef:Denk dat Shaublin toch echt wel weet wat ze voorschrijven , ze zijn niet helemaal gek
.Petroleum is op zich ook al zo vet als bagger natuurlijk,
Tja, zal idd wel goed zijn. Ik zou er bv bij een auto motor/versnellingsbak niet zo snel voor kiezen. Maar goed, dat is andere situatie en andere olie. Ik zal maar gewoon de handleiding volgen en proberen alle petroleum er weer uit te halen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door spinningwheels »

ook in een auto motor of bak hoef je je daarom helemaal niet druk om te maken.
Een dieselpomp word gesmeerd door de brandstof, en diesel petrolium A1 dat scheelt allemaal niet zo heel erg veel.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door EBos »

Ik zal inderdaad niet druk om maken. Petrolium is inderdaad wat vettig en dat lijkt mij goed.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door DaBit »

Vettig zijn en metaal-op-metaal contact voorkomen zijn toch twee verschillende dingen.

Maar los daarvan: de achtergebleven petroleum verdunt hooguit de olie die je daarna erin kiepert heel licht, en dat effect mag geen naam hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

De laatste dagen heb ik weer wat tijd gehad voor werk aan de Schaublin machines.

Als eerste een olie wissel van de draaibank: https://youtu.be/QMRLrzzbuco

Daarnaast test gedaan met de DD lak op de gereedschapskast. Dit was wel alleen nog maar de grondverf. Rollen gaat redelijk maar ik vind het nog moeilijk om het mooi egaal en strak te krijgen. Morgen doe ik de top laag, hopelijk gaat dat wat beter.

Verder heb ik vandaag een granieten (60x60) en stalen (100-80) vlakplaat gekocht op een veilig, samen met veel frezen, boren, ruimers en beitelpunten. Ik moet nog gaan meten hoe vlak ze zijn. Maar goed, het begin is er om te leren schrapen. Ik ga er wel de tijd voor nemen. Daarom heb ik ervoor gekozen om eerst de freesbank te verven en in elkaar te zetten. Wanneer ik genoeg vertrouwen heb in schrapen dan zal ik dat alsnog doen. Lukt dat niet dan kan ik het ook nog uitbesteden.
Plaats reactie