Seron 1325 Windows 10 USB servo

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
circulatie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2017 10:25

Seron 1325 Windows 10 USB servo

Bericht door circulatie »

Beste Allemaal,

Wie heeft er ook een Seron 1325 CNC machine. Ik heb er een en wil de aansturing up to date maken. Ik wil naar windows 10 en een USB aansluiting. Wie weet wat ik dan het beste kan kiezen? Op Aliexpress vind ik een Mach3 USB stappenmotor controller van 100 kHz voor USD60,- Voor €160 heb ik iets vergelijkbaars op 2000 kHz. Is dat frequentieverschil belangrijk? Heeft iemand zo'n Seron al eens omgezet op servomotoren en wil die mij vertellen hoe je dat efficient aanpakt?

Groet Circulatie.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Seron 1325 Windows 10 USB servo

Bericht door mjeuring »

Je moet even onderscheid maken in de controller en de driver. Controller is de interface tussen je PC en de driver (versterker) voor de stappenmotor.
Heb je b.v. een Leadshine DM556 driver, dan kun je die met maximaal 200 kHz aansturen. Een controller van 2.000 kHz haalt niets uit.
100 kHz betekent maximaal 100.000 stapjes van je stappenmotor per seconde. Meeste steppers doen 1,8° per step. 100 kHz komt overeen met 500 omw/sec. Meeste drivers kun je microstepping instellen, zodat je 2, 4, 8, 16 etc. steps per 1,8° nodig hebt ipv van 1 step. Maximaal toerental zal hierdoor ook halveren, een kwart, achtste etc. worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Seron 1325 Windows 10 USB servo

Bericht door benkr »

Reken er alleen niet op dat je motor 500 omw/sec gaat draaien, dat is 500 x 60 =30.000 omw/min.
Stappenmotoren zijn geen turbo's, bij 2000 rpm voor een kleine motor en 300 a 500 rpm voor een Nema34 motor ligt wel zo ongeveer de limiet, en zelfs dan hebben die motoren beduidend minder kracht dan bij wat lagere toerentallen. Neem voor het gemak eens even 1200 rpm als voorbeeld, dat is dan 1200/60= 20 omw/sec.
20 omw/sec en 200 stappen per omw. geeft 200 x 20 = 4000 pulsjes per sec = 4 kHz. Als je nu 16 microsteps kiest, wat al redelijk veel is, dan ligt je frequentie 16 x zo hoog, dat is dus 16 x 4 = 64 kHz als maximale frequentie die je nodig hebt. Dus die 100kHz controller voldoet gewoon. Bedenk echter wel dat die onbekende Chinese controllers ook hun onbekende Chinese eigenaardigheden hebben. Als je b.v. een Leafboy77 controller pakt (wel de 4 assen uitvoering nemen dan) of Eding, of Pokeys57CNC of UCCNC en ook Linux CNC, dan heb je iets wat wereldwijd breed gebruikt wordt en waar op de diverse fora ook heel veel steun over en voor te vinden is, niet het minste hier op CNCZone.nl. Vaak is in dit geval goedkoop duurkoop, kies meteen voor iets degelijks en je hebt er voor altijd plezier van.
En inderdaad, USB is bij sommige mensen echt heel storingsgevoelig, iets wat bij Ethernet als interface naar de PC beduidend betrouwbaarder is, maar ook met USB draaien best veel machines probleemloos, je moet maar net geluk (of pech) hebben hier mee.
Het ligt er ook aan hoe veel tijd je er zelf in wilt gaan steken, wil je heel snel uit de problemen zijn, kies dan de combinatie Leafboy77 en Mach3, of Eding. UCCNC met Mach3 zou ook nog kunnen maar heeft wereldwijd al veel minder gebruikers, dus ook veel minder over te vinden op de diverse fora. Eding is vooral hier op het forum best breed in gebruik, dus je vindt hier ook best veel steun bij problemen. Linux is een verhaal apart, dan moet je denk ik toch echt een programmeer achtergrond hebben om Linux CNC echt goed uit te kunnen rollen en de voorkomende problemen op te kunnen lossen.
Ik zelf heb recent Pokeys57CNC in gebruik genomen, samen met Mach3, ja, tot nu werkt het maar ik heb ook al gelezen op CNCZone.com dat anderen toch geregeld problemen hebben met hun Pokeys oplossing. In ieder geval rammelt de documentatie op verschillende plekken behoorlijk.
Ja, ze hebben allemaal zo hun voors en tegens, en ook gebruikers die het ene top vinden an het andere absoluut bagger.
Ik zelf denk dat je allereerst eens moet bepalen welke software je zou willen gaan gebruiken, als je die keus hebt gemaakt dan is daar een betrouwbaar stukje hardware bij vinden op eens een heel stuk eenvoudiger geworden.
Van ik denk alle software is wel een demoversie te vinden om zelf indrukken op te doen, ook een keertje gaan kijken bij een gebruiker van die software (bij jou in de buurt) is een heel goed idee.
Plaats reactie