BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door hex173 »

zijn er nog mensen die poelies voor poly V riemen berekend hebben ? Als ik het goed begrijp moet je bij de buiten diameter 2 mm (type PJ) optellen voor het berekenen van de overbrengings verhouding.
Dit heeft waarschijnlijk ook invloed op de lengte van de riem.
zie plaatje 11 aug. 21:53
alles wat ik maak, kan beter.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door assink »

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door hex173 »

oké, bedankt ga ik nalezen. veel informatie.
alles wat ik maak, kan beter.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door Lameris »

Jammer dat je niet over krachtstroom kunt beschikken.
Als je de motor alleen maar 230 v 3 fase stroom kunt geven is het vermogen maar 60 %
van de 1,1 kW. De wikkelingen staan dan in ster geschakeld. Het koppel is ook maar 60 %.
Bij de hoge toeren zal je niet zoveel last hebben maar in het lage toeren bereik kun je niet veel doen.
Bij mijn machine merk ik dat ook als ik b.v. met een vlakfrees rond 600 rpm wil werken dan kan ik max. 40 mm gebruiken en met kleine aanzet.
groet
Herman
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door benkr »

Als de bovenstaande aannames kloppen dan de motor in driehoek zetten en het probleem is opgelost.
Maar dan moet de motor daar wel geschikt voor zijn, ik bedoel dus de motor moet iets van 230/400V op het typelaatje hebben staan.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door HD13 »

Lameris schreef:Jammer dat je niet over krachtstroom kunt beschikken.
Als je de motor alleen maar 230 v 3 fase stroom kunt geven is het vermogen maar 60 %
van de 1,1 kW. De wikkelingen staan dan in ster geschakeld. Het koppel is ook maar 60 %.
Bij de hoge toeren zal je niet zoveel last hebben maar in het lage toeren bereik kun je niet veel doen.
Bij mijn machine merk ik dat ook als ik b.v. met een vlakfrees rond 600 rpm wil werken dan kan ik max. 40 mm gebruiken en met kleine aanzet.
groet
Herman
Herman, als je de 3fase motor op een 1x230Vac net via een Frequentieregelaar naar 3x230 brengt, dan zet je de 230/400Vac motor gewoon in driehoek.

Er bestaat nog een andere truuk voor dezelfde motor, kan alleen als deze via een frequentie regelaar op 3x400Vac.
230/400Vac motor wordt dan in driehoek gezet (en niet in ster zoals je zou verwachten) regelaar wordt op 87Hz gezet.


Dit houd wel in dat je in de parameters instelt dan deze motor 400Vac krijgt bij 87Hz.
Voor de max motorstroom moet je dan de stroom instellen die bij de 230Vac hoort.
Die 87Hz komt door 230/400 x50Hz is de befaamde wortel3 in de elektrotechniek, kan hier het wortelteken niet vinden.

Zie net dat Benkr wat vlugger typt :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door benkr »

Okee, zijn we het weer eens, ik opende het item met het idee 'wat heb ik nu weer verkeerd geschreven'.

Fijn dat we dit forum hebben, voor elke probleem hebben we een oplossing, maar ook voor elke oplossing een probleem, daarom dwalen we zo vaak af van het onderwerp.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BF20L 1.1 kW 3 fase spindelmotor

Bericht door hex173 »

weer wat verder, info gelezen.

nu een gat gekotterd in het huis voor as van de motor. Wel heel voorzichtig, gezien de opstelling.
15587

pulleys gedraaid en gepast. Het in het huis monteren is niks. Mijn vingers passen er niet in, bij montage
15588

Dan maar pulleys op de bovenzijde van het huis, twee traps. Misschien wat meer koppel bij laag toerental.

nieuwe pulleys draaien
15589

15590
gaatjes boren met behulp van de 4de as
15591
pulley en bus voor de aandrijving spindelzijde bus wordt in de lagerhouder geperst overmaat ca 0.06 /0.08 De benodigde kracht was ongeveer 15 kN (1.5 ton) Meter was niet zo nauwkeurig...Bus lijkt wel goed vast te zitten.
15592

15593
de originele veer is nog gebruikt. Een ander drukstuk gemaakt. De borging van de veer kon niet meer gemonteerd worden, deze vervangen door een stalen ring 25x19.9x4.5 mm
15594
Dit is nu zo'n beetje de voorlopige opstelling. De riem is PJ 406 mm met 5 ribben (PJ = profiel J)
de motor met wat bussen gemonteerd. Verstel inrichting voor twee toeren komt later. Ga eerst maar verder met m'n router. De motor wordt gestuurd door een Huanyang Inverter van 1.5 kW

15596

Een spiebaan steken voor de pulley motor is mij niet gelukt. Wel geprobeerd met een 6x6 mm HSS staal maar dat boog te ver door. Zou denk ik in een stuk rond van 16 mm met 6x6 hss bijteltje gemonteerd moeten worden.
Wil ook nog een keer nieuwe lagers aan de aandrijfkant van de spindel vervangen, die zijn er met demontage / montage niet beter op geworden.
Pulleys zijn ook niet helemaal wat ik wil i.v.m. borging.
Spindel zelf niet uit elkaar gehaald.
Voorlopig draait het.

Nog hier op het forum gekeken bij Nolfke die had een motor van BCI.be die kan tot 6000 rpm. Deze motoren kosten echter zo rond de 500 euro. Verder is een vector VDF beter maar die krijg je ook niet cadeau.
Ach, vroeger heb ik nog aan een triple expansie machine gesleuteld, dat was anders :shock:
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie