Freesbank kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Zoals in dit (viewtopic.php?f=6&t=14504) topic vermeld wil ik zelf kunststof platen gaan bewerken. Op dit moment besteed ik dit uit maar dat begint ook aardig kostbaar te worden. In eerste instantie had ik lasersnijden in gedachten maar dat blijkt helaas niet mogelijk.
Het zal dus een freesmachine moeten gaan worden. Ik wil een plaat van 1,5x3m in één keer op de machine kunnen plaatsen (bij voorkeur 2x4m).
Het opspannen gaat met vacuüm het beste maar aangezien we behoorlijk wat materiaal weg zullen frezen zal ik snel vacuüm verliezen.
Janplastiek heeft hier een prachtige oplossing* voor bedacht maar ik zie maar weinig koopmachines die ditzelfde kunnen, alleen Biesse heb ik met deze functie gezien.
Ik heb wat informatie opgevraagd over Biesse maar ik ben bang dat dit boven budget gaat zijn.
Iemand nog ideeën voor eventuele andere koopmachines?

Anders blijft zelfbouwen nog over als alternatief. In mijn geval zal ik dan waarschijnlijk een basis uit China kopen (frame, spindel, etc). De elektronica van een Chinese machine ben ik niet zo van gecharmeerd dus dat bouw ik er hier dan zelf wel op.
Dan zit ik alleen nog wel met het punt dat ik graag een automatische wissel op de machine wil. En natuurlijk het vacuüm bed wat dan automatisch in secties geschakeld zou moeten worden.

Qua besturing denk ik aan Edingcnc. De toolwissel kan hier zeker mee omdat ik dit wel eens heb gezien, volgens mij kun je macro’s maken in Eding (zie wel eens wat van Arie voorbij komen).
In dat geval zou het automatische vacuüm bed ook mogelijk zijn.

Iemand nog goede ideeën?

*Voor degene die het niet weten. Jan heeft zijn bed in secties opgedeeld en schakelt de secties in/uit op basis van de positie van de spindel. Zo hoef je dus elke keer maar een kleine sectie vacuüm te zuigen waardoor je een relatief kleine pomp kunt toepassen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

Automatisch vacuumbed is zowiezo wel mogelijk om te maken met Eding, ik weet alleen niet of je ontkomt aan een plugin schrijven (digitale uitgangen zul je ook wel te kort komen, dus evt een pokeys inschakelen daarvoor).
Maar daar weet forumlid Breaker alles van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

De machine die ik nu heb (130x180cm bereik) heeft uit mijn hoofd 10 secties. Een machine met een bereik van 150x300cm zal dan al snel rond de 40 secties hebben. Het is misschien niet noodzakelijk om deze allemaal apart te kunnen besturen, maar 20 uitgangen zal de besturing snel nodig hebben denk ik.

Zojuist even bij Eding gekeken, de standaard kaarten redden dit inderdaad lang niet. Pokeys ken ik alleen van naam, daar zal ik mij dus in moeten verdiepen. Ik kan wel wat programmeren, maar dat is voornamelijk in C (microcontrollers). Geen idee in welke taal dat bij Eding moet maar dat zal wel even puzzelen zijn. Met een plugin bedoel je een sub programma in Eding, of bedoel je iets anders?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door andrefc101 »

Eding heeft wel de RLY8 IO uitbreidings kaart, welke zowel 8 ingangen als 8 uitgangen heeft. Van deze kaarten kun je er 4 koppelen, dan heb je toch wel IO's genoeg voor je vacuumbedje. Hoef je niet met een Pokeys te prutsen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Die bordjes van Eding zijn wel redelijk prijzig zie ik, €205 per stuk. Die pokey relais kaarten kosten €29 per stuk. Ik heb alleen geen idee hoe makkelijk je dat aan Eding koppelt en hoe betrouwbaar het dan is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door andrefc101 »

Dat had ik ook al gezien, maar misschien kan je bij Bert en mooie deal sluiten, en het grote voordeel vind ik dat alle IO's direct zijn aan te roepen in EdingCNC, dus zowel aan- als uit te zetten middels gcode.
Met M54Pxx aan, met M55Pxx weer uit, en met M56Pxx de status. Wel heel erg flexibel dus.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Daar heb je zeker een punt. Ik heb mij nog niet echt verdiept in Pokeys dus geen idee hoe dat via Eding te benaderen is, zal niet zo simpel zijn als met de bordjes van Eding zelf.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door janplastiek »

Op mijn machine werkt het met een plc sturing. De pc krijgt 4x per sec een positie door van het stuur programma . Dit wordt doorgestuurd naar de plc. De plc stuurt de perslucht ventielen en de pomp van 7,5 kW blijft dus constant aan, bij voldoende vacuüm stuurt een frequentie regelaar de motor van de pomp. Door de leidingen groot (140mm) te nemen heb je al een vacuüm buffer
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Bedankt voor de toelichting Jan! In dat geval moet de besturing dus op de één of andere manier via een bussysteem te benaderen zijn om de positie uit te lezen.
Mocht het inderdaad een (deels) zelfbouw machine worden dan zal ik bij Eding deze case ook eens voor leggen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door andrefc101 »

De nieuwe kaart van Eding kan via RS485 Modbus aan, dus ik denk dat er wel eea te realiseren is. Zal makkelijker zijn dan met Pokeys. Ik ben niet zo voor professionele oplossingen met houtje touwtje electronica. Maar dat is uiteraard maar een mening! In Eding kan je de actuele x,y positie uitlezen, en middels een macro b.v M54P01 doen, dus b.v. een ventiel aansturen. Zal dus best wel mogelijkheden bieden....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

Probleem is dat je toch ergens een stukje software moet hebben dat continu de machinepositie in de gaten houd en op basis daarvan de vacuumsecties aan- en uitschakelt. Dat lukt volgens mij niet met een standaard macro, want die draait niet 'tegelijkertijd' met je reguliere freesprogramma.

Als je vervolgens toch zo'n stukje software nodig hebt dat eigenlijk min of meer buiten de motioncontroller zelf draait en enkel luistert naar de posities, dan maakt het ook weinig uit wat die aan hardware gebruikt om de klepjes te sturen.

Magoed, ik denk dat Bert die vraag wel vaker gehoord heeft. Ik zou daar eerst eens vragen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door skillalot »

In mach3 zou het heel makkelijk te maken zijn iig
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

In LinuxCNC is het ook geen groot drama.
Maar met Eding moet het volgens mij ook kunnen, er zijn alleen minder mensen die plugins bouwen voor Eding dan voor Mach3.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door serum »

Eding kan je weer tegenaan babbelen en uitlezen dmv de api, dat is ook hoe breaker zijn koeling regelt, werkt volgens mij via .net
Plaats reactie