Freesbank kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Wederom bedankt voor de info. Mach3 heb ik in het verleden wel wat mee gedaan (ook wel macro's gemaakt) maar sinds ik naar Eding ben overgestapt wil ik eigenlijk niet meer terug. Eding is naar mijn idee veel overzichtelijker. Nu kun je dat bij mach ook wel aanpassen maar dan zit je nog altijd met het feit dat mach volledig afhankelijk is van de pc qua stabiliteit.

Linuxcnc ken ik niet, en linux ansich ook niet. Ik vrees dat de leercurve dan wel heel erg steil gaat worden. Ik zal Bert straks eens een mail sturen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Breaker »

Een macro voldoet niet, die kan alleen aangeroepen worden als er geen andere instructie actief is. Dus wordt er een lijn van 3 meter gefreesd van helemaal rechts naar helemaal links, dan kan in het beste geval alleen aan het begin en eind gekeken worden welke zones actief moeten zijn.

Voor mistkoeling heb ik wat in Qt gemaakt wat permanent op de achtergrond werkt en ook tijdens uitvoeren van een bewerking doorlopend de kleppen bij kan sturen. Het mooist en makkelijkst is om de uitgangen direct terug te geven aan EdingCNC (enkele interface), maar als er koppelingen naar andere systemen gemaakt kunnen worden zal dat ook wel kunnen (meerdere interfaces). Die RLY8 kaarten kunnen direct 24V aansturen, en da's voor het aansluiten van kleppen vaak wel handig.

En anders lijkt MODBUS naar een PLC ook een mogelijkheid, maar eerlijk gezegd nooit mee gewerkt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door skillalot »

In mach3 kun je in de macropump iets maken wat continue draait, en met brains zou je het ook kunnen maken.
Wat je doet ie waardes van een DRO vergelijken en daarop je uitgangen aansturen. Is in mach3 heel makkelijk te doen. Maar goed, die valt om andere redenen dus al af.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door kawarider »

Zo. Bewust even gewacht met tegenaan bemoeien. Bij mijn plasmatafel is de zugbak in 3 zones gedeeld. Mechanisch aangestuurd door hefboomkleppen. Simpel en doeltreffend als de snelheid niet te hoog is. Anders zou ik het als los systeem met sensoren voor de zones doen. Zeker gezien voorgaande reacties. Lijken me toch wat ingewikkelde oplossingen voor een simpel probleem. De g code zoals Andre beschrijft is mooi ( zal in mach3 niet anders gaan), maar hoe dat in je postprocessor verwerkt moet worden lijkt me lastig.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

@ Breaker, daar heb je inderdaad een punt. Een macro wordt pas opgeroepen na een bepaalde actie en dit moet realtime meelopen. Ik heb Bert inmiddels een mail gestuurd dus maar even afwachten wat hij voor mogelijkheden ziet.

@Skillalot, dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Als het met Eding echt heel omslachtig blijkt te zijn dan houdt ik Mach als optie. Maar vooralsnog heeft Mach niet de voorkeur.

Een mechanisch systeem voor op een freesbank lijkt me wat gevoelig ivm spanen die overal tussen gaan zitten. Het plaatsen van sensoren op de machine om de locatie te bepalen zou mogelijk wel kunnen, nog niet zo'n gek idee.
Die digitale uitlezingen van Trabiss (??) hebben volgens mij ook een uitgang voor de positie. Dan zou ik eventueel op de x en y as nog een uitlezing kunnen plaatsen en op basis hiervan de ventielen besturen.

Als het niet direct vanuit Eding kan dan is dat nog een mogelijkheid.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door kawarider »

Zo had ik t bedacht voor mijn nieuwe plasmatafel, erg simpel, sensoren sturen ventielen, de sleelengte waar de sensoren op reageren bepaalt de sector-overlap .

Eens kijken wat hier volgt, erg interessant.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door keesfrees »

De positie van de machine wordt al naar buiten gestuurd door de besturing, middels de step en dir.
Die signalen zouden verwerkt kunnen worden in een processor, bijkomend voordeel : totaal besturings-onafhankelijk.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door skillalot »

En dan zit je weer dat je dat losse systeem ook zult moeten homen, anders weet die nog niet waar die is...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is deze uitdaging een eitje voor een vision systeem. Universeler en losser van de rest kun je het naar mijn idee niet hebben. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Een systeem wat de step en dir pulsen gebruikt heeft niet mijn voorkeur. Dan moet je inderdaad het hele spul ook homen voordat je aan de slag kunt.

Vision zal vast werken, maar dat laat mijn budget niet toe ben ik bang...
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door skillalot »

Gewoon mach3 nemen, dan is het een appeltje eitje.
En wat je anders nog kan doen, is op de lange as een encoder bouwen (wel een absolute anders moet je nog homen), die knoop je met wat relais aan een arduino en dan doe je het daarmee. Stelt ook niet veel voor.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door serum »

Als je geen closed loop gebruikt moet je sowieso homen voordat je begint. Bij een portaalfrees loop je altijd het risico dat wannee hij stilstaat dat je z as verloopt oid. Homen moet je niet zien als een straf. Het kan je materiaal en frezen besparen als je hem voor de freesopdracht homed. Op het forum zijn meerdere gebruikers met home-allergie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

Even er vanuit gaande dat Bert niks heeft: Diode kan C programmeren, Eding heeft een API.

Avondje inleren, avondje code kloppen, avondje de laatste dingetjes eruit halen, klaar. Kun je niet voor prutsen met losse sensoren, encoders, arduino's en weetikveelwatnogmeer.

(@Hugo: met een Raspberry Pi, een cameraatje, een chinees relaisboard, OpenCV en een paar regels Python zou het ook zo klaar zijn idd. Maar die computer weet al waar de frees is, en kwalitatief betere info krijg je niet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Serum, homen van mijn machine vind ik geen probleem en doe ik altijd voor ik begin met frezen. Maar als ik daarnaast apart een systeem voor de kleppen moet homen dan is dat naar mijn idee niet echt handig.

Dabit, mij C kunsten beperken zich voornamelijk tot microcontrollers. In het verleden ook wel wat programmatjes voor de PC gemaakt maar dat is al heel wat jaartjes geleden.
Plaats reactie