Freesbank kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door janplastiek »

ik moet mijn vacuümsysteem nooit homen, deze krijgt de coördinaten van de besturing, ik kan de hysterese instellen , frees binnen een afstand van de volgende zone, waarop de volgende zone moet ingeschakeld worden
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

diode schreef: Dabit, mij C kunsten beperken zich voornamelijk tot microcontrollers. In het verleden ook wel wat programmatjes voor de PC gemaakt maar dat is al heel wat jaartjes geleden.
Gewoon inkopen kun je het blijkbaar nergens, dus je opties zijn zelf fabriceren of iemand voor je laten fabriceren.

Daarom avondje inleren. Uiteindelijk is de kern if (machinecoordinaat[X]>0 && machinecoordinaat[X]<100) { StuurRelais (1, AAN); } . Of nouja, zoiets.
Of dat nu op een PC draait of op een microcontroller maakt weinig verschil. En uiteindelijk pak je toch een sampleproject en bouw je dat om, dus ook daar is er weinig verschil.
Hou je hooguit koudwatervrees over, en daar heb ik geen medelijden mee :lol:
(tenzij ik zelf het lijdend voorwerp ben)

Optie 2 is dat je het voor elkaar krijgt dat de machinecoordinaten via een RS232 poort naar buiten komen. Misschien Breaker lief aankijken? Voor zover ik weet de eerste die een plugin voor Eding gemaakt heeft hier op het forum.
Eenmaal buiten de PC kun je het vanaf daar met een PLC/Arduino/whatever wel oppakken. En een klein PLC-tje (a-la Jan Plastiek) is dan best een leuke optie, kun je ook direct ventielen schakelen.

Maar wat zegt Bert?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Jan, dat is ook hoe ik het min of meer in gedachten heb.

Dabit, dat stukje van de code gaat zeker lukken 8) Maar het stukje code om de coördinaten uit Eding te plukken baart me wat meer zorgen....
Beetje koudwatervrees zit er ook wel bij, dat zal ik niet ontkennen.

Als ik de coördinaten uit Eding kan halen en naar een PLC kan doorsturen dan heb je het inderdaad wel gelijk redelijk robuust voor elkaar met een plc. Dat kost de wereld niet en programmeren is ook niet extreem moeilijk.

Bert heeft nog niet gereageerd, maar aangezien het vakantietijd is zou het natuurlijk maar zo kunnen dat een reactie even op zich laat wachten.

In de hoop dat Breaker mee leest, kun je eens iets meer vertellen over de interface die je met Eding hebt draaien?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

Wat ik me afvraag:

Is dit industrieel geweld wel nodig voor wat je moet frezen? Wat je nu doet is eigenlijk hetzelfde als meteen uitgaan van het kopen van de pomp die het diepste vacuüm haalt of het grootste vermogen uit je elektriciteitsaansluiting weet te slurpen.

Kan het niet anders?

De klemkracht is sowieso begrenst, als je dat al zou kunnen halen, meer wordt het niet.
Daarna kan je alleen nog spelen met de frictie tussen bed en onderdeel.

Het enige dat je met het schakelen van zones bereikt is dat je met een kleiner debiet uit de voeten kan.
Op de lange termijn is dat misschien het overwegen waard om je energiegebruik te beperken maar op dit moment lijkt het me, op basis van de gegeven info, een erg grote inspanning voor je begint met bouwen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik kan me ook voorstellen dat je juist de zone waar je freest ( door en door) niet wilt zuigen en dus lekkage verminderd, en er omheen wel, om de boel vast te houden.
Er zijn ook systemen die automatisch dicht slaan bij een te grote flow, dat hoef je nergens meer naar om te kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door serum »

Ja, inderdaad; als je een bal met een bepaalde massa op laat zuigen en deze sluit precies een buis af, kan je heel kostenefficient een automatisch sluitende vacuumtafel maken. Wat ik alleen niet begrijp is waarom bv. een MDF paneel als onderplaat niet zou werken; dit is een erg veel toegepaste methode.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik kan me ook voorstellen dat je juist de zone waar je freest ( door en door) niet wilt zuigen en dus lekkage verminderd, en er omheen wel, om de boel vast te houden.
Er zijn ook systemen die automatisch dicht slaan bij een te grote flow, dat hoef je nergens meer naar om te kijken.

Eh, als je daar aan het doorfrezen bent dan verlies je toch juist daar de grip en gaat je product naar de gallemiezen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Sven, ik ga bij deze "wens" eigenlijk uit van de verhalen die ik van Jan lees. En deels van mijn eigen ervaring. Als je een heel werkoppervlak van 1,5x3 wil vacuüm trekken terwijl je relatief veel gaten in je materiaal hebt dan heb je echt een flinke pomp nodig.
Jan heeft met deze setup nog steeds een pomp van 7.5kW staan. Ik meen dat zijn bereik 2x4m is. Ik weet niet of Jan ook gefreesd heeft zonder zijn kleppen systeem en hoe dat ging.

@Hugo, het stuk waar je freest wil je juist wel onder vacuum houden. In veel gevallen is dat namelijk het werkstuk wat je aan het maken bent. Het is de bedoeling dat dit juist goed op zijn plek blijft liggen.

Een systeem wat dicht slaat bij te grote flow, geen idee of dat werkt. Als ik een flens aan het uitfrezen ben dan heb je aan het eind aardig wat lek (en dus flow). Het is dan knap lullig als dan ineens het ventiel sluit en de onderdruk die je nog had, ook weg valt.

Serum, een test met MDF wil ik nog doen. Wellicht dat dit ook goed werkt. In het verleden heb ik hier wel wat testjes mee gedaan alleen de kopse kanten toen niet goed afgesloten. Toen viel het resultaat me een beetje tegen.
Iemand ervaring met het frezen van veel gaten in materiaal met MDF als tussenlaag op een vacuüm bed?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

Ik ga even door met critisch zijn, is hoop ik ok?

Ik lees hierboven dat je flenzen moet frezen?
Moeten die helemaal doorgefreest worden of kan je ze met tabjes in de plaat vasthouden?

Dan kan je misschien met een mdf bed uit de voeten.
Evt de grip verhogen met een tussenlaag?

Als ik me goed herinner is Jan begonnen met de zone's toen hij relatief kleine onderdelen uit teflon moest frezen.
Veel moeilijker wordt het denk ik niet...

Als je wilt mag je best eens proberen hoe ver je komt met het vacuum op mijn machine. Ik kan 125x125 cm kwijt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door kawarider »

Vlakbedfrezen van biesse zie ik niet anders dam met mdf. Wel secties, eventueel zelf in te delen met rubberkkort in een ondertafel met groeven, maar altijd met mdf spoilboard.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door janplastiek »

ik werk altijd op een mdfplaat, het eerste spoilboard was zelfs 22mm dik, hier kan je indien nodig nog een extra schroef bij in draaien.

door het gebruik van tabs is het veel simpeler om kleine stukken vast te houden, en vergroot het oppervlak van de vast te zuigen plaat.

ook door net niet door te frezen blijft het vacuüm intact, laat in de groef van de frees enkele tienden van een mm staan, en je vergroot het aanzuig oppervlak, de stukken vliegen niet in het rond enje hebt minder vacuum nodig, je snijdt met een stanley mes de stukken los en met een bovenfrees tafel braam je de stukken af en weg zijn de 10den die je stuk op zijn plaats hielden
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door serum »

Bij een vlak bed zouden een paar honderdsten toch volstaan? (Bij onderdelen van bv 2cm2 kan ik mij oorstellen dat dit alsnog problemen kan geven)

@diode; Hoe groot zijn eigenlijk de kleinste onderdelen die je moet uitfrezen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door janplastiek »

serum schreef:Bij een vlak bed zouden een paar honderdsten toch volstaan? (Bij onderdelen van bv 2cm2 kan ik mij oorstellen dat dit alsnog problemen kan geven)
In theorie zou dat volstaan, maar wie gaat zijn tafel elk uur of dagelijks vlakken? Door de luchtvochtigheid alleen kan de dikte al enkele 10den verschillen. Ook de freeskrachten moeten overwonnen worden. Bij kleinwerk laat ik zelfs soms waar het kan 0,5mm staan. Dit is snel weg gehaald met een boven kopieer freesje met geleide lager, deze zijn er al met een diameter van 6,35mm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Ik kan me ook voorstellen dat je juist de zone waar je freest ( door en door) niet wilt zuigen en dus lekkage verminderd, en er omheen wel, om de boel vast te houden.
Er zijn ook systemen die automatisch dicht slaan bij een te grote flow, dat hoef je nergens meer naar om te kijken.

Eh, als je daar aan het doorfrezen bent dan verlies je toch juist daar de grip en gaat je product naar de gallemiezen?
Dan denk ik eigenlijk aan een gat wat je frees, daar komen alleen spanen van af.

Ik weet dat er ook met applicatie-folie ( wat dat dan ook moge zijn) gewerkt wordt. Dat plak je op je materiaal, met frezen kom je dan door je materiaal, maar niet door de folie. Je hebt dus uigenlijk ipv met dubbelzijdig tape de boel enkelzijdig vastgeplakt op een folie die vacuum vast ligt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie