Freesbank kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:applicatie-folie
Schilderstape op hele grote breedtes ;)
Smalste versie ik meen ik 30 cm.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Sven, kritisch zijn is geen probleem! Ik kan soms nogal eigenwijs zijn en een tunnelvisie hebben dus dan is een andere invalshoek wel eens handig. Vandaar de vraag op het forum.

Het gaat niet alleen om flenzen, ook om allerlei andere onderdelen. Met tabjes vasthouden kan, maar 90% van mijn werk komt in het zicht en daarom wil ik een mooie afwerking.
Nu heeft Jan het over een bovenfrees tafel om af te bramen/werken, nooit aan gedacht. Voor de meeste onderdelen zou dit wel kunnen werken. Voor tandwieltjes en dergelijke kan het wat lastiger zijn.

Serum, de kleinste onderdelen zijn ongeveer 3cm breed en 12cm lang. Mocht ik kleine tandwieltjes toch kunnen frezen dan zijn de kleinste onderdelen ongeveer 6cm in diameter.

Hugo, de flens was een voorbeeld. En de flenzen waar ik het over heb zijn binnenwerks minimaal 20cm oplopend tot 80cm. Die binnenkanten daarvan frees je uiteraard niet geheel tot spanen :lol:

Applicatiefolie is voor kleine onderdelen wellicht nog wel te doen, maar voor flinke flenzen wordt het al snel vrij kostbaar.

Edit:
Sven, jouw aanbod om het eens te komen testen houdt ik in gedachten. Mogelijk dat ik hier later een keer gebruik van wil maken als het dan nog kan.
Laatst gewijzigd door diode op 16 aug 2017 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Zee&Zee »

applicatiefolie is geen schilderstape Sven, maar een dunne transparante zelfklevende folie, normaliter gebruikt om losse plotletters van een logo of iets dergelijks makkelijk te plaatsen.
En belangrijkste... schilderstape laat een beetje lucht door en applicatie folie helemaal niet. Applicatie folies en en beschermfolies zijn op rol te krijgen en de echt grote bedrijven hebben vaak een pers om het strak aan te brengen op platen. Het is eigenlijk hetzelfde als bij een plaat acrylaat of vibond of iets dergelijks niet helemaal doorfrezen, het af fabriek aanwezige beschermfolie zit er dan al dubbelzijdig op, die truuk gebruik ik zelf ook nog wel eens.
Nu heeft Jan het over een bovenfrees tafel om af te bramen/werken, nooit aan gedacht. Voor de meeste onderdelen zou dit wel kunnen werken. Voor tandwieltjes en dergelijke kan het wat lastiger zijn.
Bijna alle grote freesbedrijven hebben 1 of meerder tafels waar een losse bovenfrees inpast, met inlegringen aan te passen op je freesdiamter voor dit soort klusjes. Enkel hele kleine onderdelen is het idd. lastig. En het blijft een gevaarlijk klusje met vingers in de buurt van een frees.
CNC you later
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door javanree »

Zee&Zee schreef:Bijna alle grote freesbedrijven hebben 1 of meerder tafels waar een losse bovenfrees inpast, met inlegringen aan te passen op je freesdiamter voor dit soort klusjes. Enkel hele kleine onderdelen is het idd. lastig. En het blijft een gevaarlijk klusje met vingers in de buurt van een frees.
Welnee... die dingen wel eens gezien?
http://everwoodhardware.com/mr0110-carb ... aring.html
Zulke dingen gebruikten wij voor afbramen van aluminium. Frezen van delen op custom vacuummallen en dan circa 0.2-0.3mm vlies laten en dat met zo'n freesje eraf fietsen na het losbreken. De snijkanten komen amper boven de tafel uit. In kunststof gaat het nog mooier
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

Zee&Zee schreef:applicatiefolie is geen schilderstape Sven, maar een dunne transparante zelfklevende folie
Ik heb toch echt applicatiefolie van papier op mijn lamineerwals zitten... Met eenzelfde plak als het schilderstape dat ernaast ligt...

https://www.signseen.nl/applicatietape/ ... apier.html

Mmmm, ik had het misschien tape moeten noemen...
Ze hebben idd ook transparante folie.
Maar om compleet te zijn:
Folie geeft denk ik minder grip en papier laat lucht door. (waar het doorgefreesd is)
Wie weet vast het beste is mag het zeggen.

Oh, ik gebruik het zoals Hugo het beschreef.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door diode »

Bijna alle grote freesbedrijven hebben 1 of meerder tafels waar een losse bovenfrees inpast, met inlegringen aan te passen op je freesdiamter voor dit soort klusjes. Enkel hele kleine onderdelen is het idd. lastig. En het blijft een gevaarlijk klusje met vingers in de buurt van een frees.
Het merendeel van de onderdelen zijn gelukkig redelijk van formaat dus dan zijn de vingers iets veiliger. Voor de kleine dingen kan ik dan eventueel nog een afbraamgereedschap gebruiken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Freesbank kopen of bouwen?

Bericht door Breaker »

diode schreef:In de hoop dat Breaker mee leest, kun je eens iets meer vertellen over de interface die je met Eding hebt draaien?
Ja, ik heb naar een paar ideeën gekeken. Eerste was een simpele Z-limiet:
viewtopic.php?f=39&t=13116&p=141271#p141298
12363

En hier heb ik wat laten zien rond mistkoeling:
viewtopic.php?f=22&t=14090&p=162282#p162282
15350

Een goed startpunt is in de EdingCNC directory kijken in de submappen 'Qt_ExampleUI' en 'cncapi', daar staat eigenlijk alles om een begin te maken. En zeker als je al iets van programmeren weet is het goed te doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie