welke freesbank is geschikt voor mij?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

EelcoR
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 17:43

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door EelcoR »

Ik ga proberen het budget iets op te krikken en proberen te pleiten voor de HBM BF 30 Freesmachine Grote Tafel met SINO 3 assig digitaal uitleessysteem. Ik hoop dat ik dat er door heen krijg. Anders kan ik nog altijd naar de 28 kijken inderdaad die had ik nog helemaal niet gezien.

Ik ga in iedergeval evan bij ze langs om al de machines in het echt te zien en te voelen.

Iedereen alvast bedankt. :)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door benkr »

Ik zou ook die HBM 45 profi niet uit het oog verliezen.

En bedenk dat er nog behoorlijk wat munten bij moeten voor toebehoren, machineklem, ISO30 houders, frezen, meetmiddelen etc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door serum »

Als je 380 hebt, is die 45 erg interessant. Nog niet een tikje degelijker dan de bf30 L versie en marginaal duurder.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door jand »

EelcoR schreef:Ik ga proberen het budget iets op te krikken en proberen te pleiten voor de HBM BF 30 Freesmachine Grote Tafel met SINO 3 assig digitaal uitleessysteem. Ik hoop dat ik dat er door heen krijg. Anders kan ik nog altijd naar de 28 kijken inderdaad die had ik nog helemaal niet gezien.
Weet je zeker dat je die met de grote tafel wil? Je schrijft dat het hoofdzakelijk om kleine dingen gaat.
Het bredere zadel van de BF30 t.o.v. de BF25 is gunstig voor de stabiliteit en kwa X bereik is de BF30 maar een klein stukje minder dan de BF25 met lange tafel. Dus nog gunstiger. Het prijsverschil is al de eerste stap naar de digitale uitlezing. :idea:
EelcoR schreef:Ik ga in iedergeval evan bij ze langs om al de machines in het echt te zien en te voelen.
Heel verstandig.

De BF28 heb ik niet in het echt gezien, die was toen niet op voorraad. Lijkt me ook een leuke machine. De motor lijkt mij ook beter dan de BF30/25. Maar het bereik in Z is wel veel minder. De rest ook wat minder.
Dit wordt denk ik krap met lange tooling en een verdeeltafel / machineklem. Aan de andere kant is dit misschien juist wel gunstig. De Kolom is nu juist het zwakke punt van al deze machines.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door jand »

hugo stoutjesdijk schreef: ( 10x 1 uur zagen met de hand, en je hebt het terug verdient)
Daar denkt mijn vrouw heel anders over :lol:
Het verschil is dat het voor mij hobby is. Een hobby kost alleen maar geld. En gaat niets opleveren.

Zo'n zaag gaat er wel een keer komen denk ik. Of misschien zo'n Evolution afkortzaag. http://www.evolutionstore.eu/Webwinkel- ... -230V.html
Dit valt misschien nog recht te praten als: "Heb ik nodig voor de klussen in en om huis" :lol:

Maar eerst een DRO, maar eens kijken bij Trabiss.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door Sven »

jand schreef:En gaat niets opleveren.
Je moet ook niet alEEn maar dingen voor jezelf maken....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door jand »

Sven schreef:
jand schreef:En gaat niets opleveren.
Je moet ook niet alEEn maar dingen voor jezelf maken....
Daar heb je een punt, maar dat ik daar niet aan gedacht hebt geeft al aan dat ik geen echte ondernemer ben.
Ik heb wel net geleerd hoeveel marge er op plaatmateriaal gezet kan worden, dus wie weet. Nu nog een uurloon verzinnen en ik kan ..... Nee, dat hoeft ook niet. Dat heeft Hugo al verklapt. €299.99 / 10 geeft €30 per uur. Jippy nu nog even een paar stukjes voor iemand zagen met de hand en ik heb een lintzaag machine.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door Ballegooijen »

Dat is dan wel 10 uur zagen hoor! Maar goed, dat spaart ook weer een abonnement op de sportschool uit. :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door DaBit »

jand schreef: Daar heb je een punt, maar dat ik daar niet aan gedacht hebt geeft al aan dat ik geen echte ondernemer ben.
Och, je bent de enige niet hoor. Als ik het uurloon van mijn laatste klusje ga berekenen dan kom ik op een bedrag waarvoor een Chinees kind van 6 nog niet z'n bed uit komt :lol:

Maar er was weer iemand heel blij, en dat is ook veel waard.

Kwa zagen en dat soort benodigdheden : die komen wel een keertje. Met een decoupeerzaag en een slijptol kom je ook een aardig eind, bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Maar er was weer iemand heel blij, en dat is ook veel waard.
Valt dat onder emotioneel uurtarief ? Veel belangrijker. (als de rest van de rekeningen betaald zijn)

O, uurtarief, moet je toch echt voor jezelf uitmaken, wat je vind dat je nodig hebt, en wat de klant nog wil betalen.

Te duur, krijg je weinig werk, heb je meer vrije tijd maar geen geld om uit te geven.
Te goedkoop, te veel werk, geen vrije tijd, en ook geen tijd om geld uit te geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef:
Kwa zagen en dat soort benodigdheden : die komen wel een keertje. Met een decoupeerzaag en een slijptol kom je ook een aardig eind, bijvoorbeeld.
Voor de prijs van een goede slijptol koop je ook een gebruikte beugelzaag machine, En weet je , Zo.n ding is net een CNC machine.
Groene knop heien en koffie gaan drinken, ding stopt vanzelf als hij klaar is .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke freesbank is geschikt voor mij?

Bericht door DaBit »

Voor de prijs van een goede slijptol wel ja. Maar iets varierend in kwaliteit tussen Aldi en bouwmarkt is vaak genoeg al wel aanwezig en anders ligt er bij de buurman nog wel een ongebruikte. Zelfde met die decoupeerzaag; vaak al aanwezig en je komt er best een eind mee.
Beter kan altijd, maar als ik de hele volksstammen die niks kunnen maken omdat ze daarvoor echt eerst gereedschapje Z nodig hebben een cent moet geven dan zit ik diep in de schulden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie