Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wout89
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2017 17:27

Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door Wout89 »

Hallo allemaal mijn naam is Wout en heb om mijn afstuderen te vieren mijn eerste freesbank gekocht.
Hoewel dit forum voornamelijk over CNC gaat en hier ook mijn interesse ligt wouw ik toch eerst beginnen met conventioneel freesbank.
Afbeelding
Per toeval liep ik tegen deze machine aan. Hij kwam uit een sloop en was op het gereedschap na helemaal compleet.
Nu heb ik 2 vragen.

Vraag 1
Waar kan ik de juiste handleiding vinden en is er iets van onderhoud dat zeker moet gebeuren met een machine waar van de geschiedenis niet bekend is? Olie vervangen smeren? En zo ja bestaat hier een globale beschrijving van?

Vraag 2
Wat voorn gereedschap heb ik allemaal nodig om te kunnen beginnen met frezen. Ik heb gevonden dat de opnamen iso 40 is maar zijn all deze opnamen geschikt voor mijn machine? Heb ik 1 of meerdere koppen nodig? Heb ik ook nog spantangen nodig en zo ja welken? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Hoop dat jullie een beginner kunnen helpen!
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door Robbie »

Beste Wout89,

Gefeliciteerd met je aankoop, zijn goede en mooie machines.
Voor je aan de slag gaat met gereedschap, besteed voorlopig eerst tijd aan het leren kennen van de machine en de staat ervan, zoals schoonmaken, smeren en afstellen. Handleiding te koop bij: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-deckel-fp3/k0. Gereedschap loop je zo vanzelf wel tegenaan en SK 40 is gestandaardiseerd, past eigenlijk altijd, al zijn sommige houders voorzien van een gripperring voor automatische gereedschapswissel die je dus niet nodig hebt, maar ook geen probleem vormen.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door spinningwheels »

Heb je mail gedaan, heb schacht, mantelkop en vlakfrezen
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door assink »

Deckel heeft alleen de S20x2 zaagtand draad aan z'n houders in plaats van M16!
Dus je zult nog even een andere trekstang moeten maken voor gewone ISO40 houders.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef:Deckel heeft alleen de S20x2 zaagtand draad aan z'n houders in plaats van M16!
Dus je zult nog even een andere trekstang moeten maken voor gewone ISO40 houders.
Wat in principe goed te doen is, later werd M16 een optie.
En als je van plan bent alleen de vertikale kop te gebruiken, hoef je er voorlopig maar 1 te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door spinningwheels »

Zij er dan geen pull studs met die zaagtand draad?
Of is de stekstang zo lang dat er geen studs gebruikt worden ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef:Zij er dan geen pull studs met die zaagtand draad?
Of is de stekstang zo lang dat er geen studs gebruikt worden ?
Jawel, https://shop.buijtendijk.nl/artikel.php ... qCEALw_wcB

Maar dan ben je wel altijd met afwijkend spul bezig, en als je M16 hebt, kun je DIN2080 en DIN69871 houder gebruiken, bij DIN2080 heb je niet eens een pulstud nodig, maar de DIN69871 is tegenwoordig meestal de goedkoopste keuze omdat daar gewoon de grootste omzet zit. Als zit er erg weining verschil in, en een aantrekbout is ook niet voor niets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door VDFman »

Ik gebruik op mijn conventionele freesmachine speciaal de Deckel zaagtanddraad omdat je dan ook de Deckel L20 spantangen kan gebruiken, kan ik snel wisselen en is heel kort onder de spil.

Jouw Deckel FP3 op de foto ziet er trouwens nog goed uit, daar ben ik wel een beetje jaloers op!
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door assink »

Die zijn er wel ja, zie onder andere hier:
https://www.rc-machines.com/de/zubehoer ... ssend-sk40
http://www.ebay.de/itm/10-Stk-SK40-M16- ... Swu1VW6Vvf

Dan kun je je SK/ISO 40 houders ombouwen.
Wout89
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2017 17:27

Re: Vragen over eerste Freesbank Deckle fp3

Bericht door Wout89 »

Bedankt voor alle reacties!
Robbie schreef:Beste Wout89,

Gefeliciteerd met je aankoop, zijn goede en mooie machines.
Voor je aan de slag gaat met gereedschap, besteed voorlopig eerst tijd aan het leren kennen van de machine en de staat ervan, zoals schoonmaken, smeren en afstellen. Handleiding te koop bij: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-deckel-fp3/k0. Gereedschap loop je zo vanzelf wel tegenaan en SK 40 is gestandaardiseerd, past eigenlijk altijd, al zijn sommige houders voorzien van een gripperring voor automatische gereedschapswissel die je dus niet nodig hebt, maar ook geen probleem vormen.

Succes,
Rob.
De handleidingen kopen is voor mij op ebay-kleinanzeigen.de niet het makkelijkste in verband met slecht Duits. Echter had ik wel een One drive gevonden waar verschillende Deckel handleidingen op stonden. https://onedrive.live.com/?id=547FE296E ... 96ECFD561F Deze ben ik momenteel aan het door kijken. Weet echter niet of de info die ik zoek ook in deze handleidingen staat.
spinningwheels schreef:Heb je mail gedaan, heb schacht, mantelkop en vlakfrezen

Gereageerd!
assink schreef:Deckel heeft alleen de S20x2 zaagtand draad aan z'n houders in plaats van M16!
Dus je zult nog even een andere trekstang moeten maken voor gewone ISO40 houders.
Dit zijn dingen die me nog even het hooft te boven gaan maar zal er rekening houden.

Nu heb ik echter nog wel een vraag. De bescherming van de Z as is er niet meer bij en de bescherming van de X as is beschadigd. Deze hoezen kosten echter op Ebay rond de 150 euro en de Z as wel 250 euro. Zijn er goedkopere alternatieven en zo ja hoe vind ik deze?
Plaats reactie