Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Stephan »

Allen,

Een simpele hbm persluchtsmeer unit zit op mijn cnc freesmachine om te smeren/koelen. Ik blaas elke seconde en dan 2 uit en dan weer 1sec blazen. Het werkt perfect echter ben ik gisteren bezig met een grote aluminium freesklus. Sta ik met de fles lampolie in mijn hand en zie ik daar een pictogram op de fles staan en die heb ik maar eens gegoogeld en blijkt deze "farmlight lampolie" kankerverwekkend te zijn. ( logo kan je googelen al pictogram kankerverwekkend).

En nu ?? lampolie eruit en olijfolie er in ?? waar smeren jullie mee?? Spiritus en alu gaat ok goed maar dat verneveld rondspuiten vind ik ook een beetje te heftig, 1 vonkje en je dak ligt er af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door DaBit »

Een aantal opties:

- Lampolie zoeken die niet 'kankerverwekkend' is. Kijken in het Material Safety Data Sheet (MSDS) en zoeken op de toxicologische effecten. Bijvoorbeeld deze, 11.1 lid D

- Lampolie vervangen door een andere olie zoals Fenella.

- Een echt 'mist-middel' gebruiken zoals Kool-Mist.

- Water met een beetje emulsie-olie erin verspuiten. Word een plakkerige bende op den duur.

- Ethanol gebruiken. Je verspuit niet genoeg om brandgevaarlijk bezig te zijn of ook maar enigzins bij de explosielimiet in de buurt te komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Breaker »

Zoek het veiligheidsblad er eens bij, daar staat ook op hoe kankerverwekkend het is, en de concentraties waarbij, het is een goed idee om dat soms eens na te kijken.

Maar ik kan weinig verontrustends vinden eigenlijk. Niks dat lampolie kankerverwekkend is, wel giftig, maar dan moet je er wel een halve fles van leegdrinken.

Anders (bio)-alcohol als alternatief? Explosiegrens daar kom je niet erg gemakkelijk aan, dan moet je heel flink nevelen en een hele kleine ruimte zonder ventilatie hebben. Hier wordt al veel gezegd als je het eens na wilt rekenen:
viewtopic.php?f=8&t=10952
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Stephan »

Dank je wel,

We gaan dus naar wonderolie met Bioethanol
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door DaBit »

Wonderolie is ook niet geheel onschuldig hoor....
Maar kankerverwekkend is het volgens mij niet, en een paar tiende procent in je ethanol is genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Stephan »

Als je gewoon Olijfolie of zonnebloem olie zou gebruiken zou dit dan de machine aantasten of krijg je overal schimmel ofzo iets? voor je lichaam is dit denk ik onschadelijk want we eten het ook gewoon op.

Iemand ervaring hier mee of gewoon proberen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door rien1959 »

Zonnebloemolie is prima te gebruiken maar het verharst (= plakkerig worden) Je kunt een beetje zonnebloemolie mengen met een beetje afwasmiddel( = emulgator) en dat oplossen in water. Krijg je een bruikbare snijolie.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Ballegooijen »

Wordt dat niet een hele vette bende op je machine?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door rien1959 »

Ballegooijen schreef:Wordt dat niet een hele vette bende op je machine?
Valt mee omdat het een emulsie is van misschien 20 delen water op 1 deel olie.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Breaker »

Het nadeel van alle middeltjes met water is roest. In mijn geval staat de machineklem vast op de tafel en vormen zich tussen de tafel en machineklem roestvlekken. Schrik toen ik na een tijdje de machineklem verwijderde.

Met brandspiritus had ik daar al last van, maar met lampolie en bio-ethanol veel minder. Beide vervliegen ook goed, dus minder rommel, maar ik begrijp dat het verdampen juist het bezwaar is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Stephan »

Lampolie is ook vettig en is voor mij een probleem betreft vettigheid. Zonnebloemolie verharst dus blijkbaar maar weet iemand wat olijfolie doet of een tip om dit te testen.

zou gewoon een paar druppels van de één en een paar druppels van de andere op een stuk blank staal leggen een goede test zijn en dit gewoon een week of twee laten liggen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door andrefc101 »

En met Croma, zou dat niets zijn?

Dabit heeft het juiste antwoord al een tijdje terug gegeven:

- Een echt 'mist-middel' gebruiken zoals Kool-Mist.

Maar ja, dat kost wel geld uiteraard....
....maar: niet giftig, geen roest, geen vettigheid, en o ja, het frezen gaat ook nog eens uitstekend!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door Breaker »

andrefc101 schreef:Maar ja, dat kost wel geld uiteraard....
Olijfolie is anders ook best duur, €4 per liter ofzo? En dat die normale middeltjes te koop zijn bij de bouwmarkt of buurtsuper is ook wel een voordeel vind ik. Kool-Mist of Fenella is moeiijk te vinden, zeker als je niet direct een grootverpakking wilt. Fenella ga ik nog wel een keer proberen (als het te koud is om m'n hok te luchten :lol: ).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Koel smeren met lampolie (kankerverwekkend)

Bericht door andrefc101 »

Ik heb destijds een doos Kool-Mist uit Amerika laten komen, best prijzig, maar er zijn nu zoveel mist gebruikers dat er best wel animo zal zijn om het samen te doen. Dan zal het best wel binnen de perken blijven. Mijn gezondheid is toch best wel een paar centen waard moet ik zeggen (vandaar dat ik nog steeds rook, dat dan weer wel.... hmmm....).
Plaats reactie