Stepcraft CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stepcraft CNC

Bericht door benkr »

Ja, sommige dingen komen aardig precies, maar de meeste dingen moeten juist behoorlijk wat speling hebben om later alles precies haaks en waterpas te kunnen stellen, het moet dus allemaal een beetje kunnen schuiven als het ware.
En.... die aluminium profielen hebben van die sleuven waarin je glijmoeren kunt plaatsen, in de ene richting zijn die heel aardig maatvast, in de andere richting kun je ze schuiven waar je maar wilt. Haaks zagen van die profielen helpt je wel enorm met het bouwgemak, die hoeken zijn dan per definitie haaks.
Die profielen vind je soms ook op Marktplaats en bij een grote schroothandelaar, ik was begin van het jaar bij een forumlid in Ieper België, we zijn toen naar een lokale schroothandelaar geweest waar echt bergen van dat profiel lag, 2 Euro per kg, spotprijs dus, maar voor mij al 208 km enkele reis, voor de meeste forumleden hier denk ik nog behoorlijk verder.
Maar ga je eens inlezen door hier de beschrijvingen van zelfbouw machines eens door te nemen, Ballegooijen, Hungryarie, DaBit (hoewel dat soms wel heel technisch wordt), Sven en natuurlijk de open source machine, niet dat je perse de opensource machine moet gaan bouwen, maar er valt wel heel veel te leren van de verschillende beschrijvingen en bouwverslagen van die machine. En met flink zoeken naar gebruikte spullen kom je denk ik met 1000 Euro en een hele boel vrije tijd ook best wel ver, zeker met de hulp van de forumleden hier met de dingen die je misschien zelf niet kunt maken.
En je machine hoeft niet per definitie van aluminium te worden, beton b.v. is ook iets wat niet duur is maar waar je wel een heel degelijke machine van kunt maken. Maar ook machines van hout (torsionbox) Trespa, MDF, staal en nog wat meer materialen zijn heel goed bruikbaar. Je vind ze op het forum allemaal terug.
Plaats reactie