CNC 2418 Stepper stopt

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Snoek100
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 08:03

CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Snoek100 »

Ik heb via marktplaats goedkoop een 2418 cnc machine kunnen kopen, is voor mij meer om even mee te spelen en eea op gebied van cnc te leren.

Echter als de stepper (vooral die op x-as) versneld dan slaat deze vrij snel vast om vervolgens weer langzaam verder te gaan.

Steppers zijn nema 17 (1,33 A) met 4988 driver op 1/4 microstepping. De driver vref is 0,71 Volt.
Ik lees verschillende zaken over die 4988, mbt de vref. Op de ene site staat 1/2 keer amp van stepper en bij de andere staat weer delen door 1,25 wat dan op ongeveer 1 volt zou uitkomen.

Geen idee of het nu aan de driver ligt, aan de stepper of aan de constructie. Software is Litefire (laser software) met weinig instelmogelijkheden.

Board is een woodpecker cnc grbl 0.9.
Voeding 24 volt.

Wat is de meest waarschijnlijk oorzaak, stepper, stroom, constructie?

Alvast Bedankt,
Danny
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door benkr »

Je hebt er nu mee gespeeld, tijd om aan een echte machine te gaan denken, dit soort problemen, samen met stabiliteit en zo is de reden waarom je dit soort machines vindt voor die lage prijzen, voor dat geld kun je gewoon niets goed maken of kopen. Mijn advies is daarom ook om het weer heel snel te verkopen aan de volgende die iets wil proberen, jij weet het nu. Ballegooijen had er laatst nog eentje in de aanbieding, echt voor heel weinig, ook hij is zo begonnen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Benny_DS »

benkr schreef:Je hebt er nu mee gespeeld, tijd om aan een echte machine te gaan denken, dit soort problemen, samen met stabiliteit en zo is de reden waarom je dit soort machines vindt voor die lage prijzen, voor dat geld kun je gewoon niets goed maken of kopen. Mijn advies is daarom ook om het weer heel snel te verkopen aan de volgende die iets wil proberen, jij weet het nu. Ballegooijen had er laatst nog eentje in de aanbieding, echt voor heel weinig, ook hij is zo begonnen.
Ik mis het gedeelte waar je antwoord op de vraag? Niet iedereen heeft een hoop geld over voor de machine, niet iedereen heeft high end nodig.

Het kan aan verschillende factoren liggen.
- welke instellingen heb je in de software. Versnelling, snelheid.
- Probeer eens andere software. Eventueel trial versie van mach3 om te testen.
- Is er mechanisch niets mis. Kapotte lager of geleiding.
- probeer je niet gewoon te snel te gaan. Mischien is het gewoon een kwestie van de limieten van de machine te ontdekken.

Succes
Snoek100
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 08:03

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Snoek100 »

Ik denk sowieso aan een echte machine, maar wil in de tussentijd, gewoon met dit 'geval' even blijven spelen.

In principe werkt het laser gedeelte wel heel goed, zolang ik het eerste tabje van de software gebruik.
Daarin werken de parameters die je elders kan instellen gewoon goed en kan ik de acceleratie laag houden. Echter als ik een ander tabje waar je een vector based image hebt, dan werkt de ingestelde acceleratie niet meer en gaat het naar een default, die dus waarschijnlijk te snel is. Branden gaat goed, echter zodra er verplaatst word zonder branden gaat het blijkbaar te snel.

Software aanpassen gaat niet met die bordje, is puur usb (atmega328 based)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door audiomanics »

Als ik zo naar de constructie kijk moeten de geleiderstangen en trapeziumspindel wel lekker in het vet/olie staan, anders loopt het onherroepelijk vast.
Nema17 is niet al te krachtig, dus de grenzen liggen behoorlijk laag. De stroom door de motoren kan je best wat opvoeren: als de motoren na verloop van tijd redelijk warm worden zit je wat dat betreft aan de grens. Meer stroom wordt toch niet verwerkt want dan zit je in het verzadigingsgebied. Je drivers kunnen ook behoorlijk heet worden. Geforceerd koelen met een ventilatortje kan nodig zijn.
Verder niet teveel acceleratie en snelheid instellen. Die grenzen moet je proefondervindelijk vaststellen.. Gaat het fout, dan iets minder acceleratie.
Pas als je op snelheid gaat vastlopen en stapfouten gaat krijgen, verlaag je de snelheid.

Werkt zoiets met G-codes? Want dan kan je de snelheid in de G-Code aanpassen: Als daar iets staat van G0 X50 Y20 kan je daar F500 achter zetten en kijken of dat werkt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi,

ITripMAX = VREF /( 8×RS)
RS is de weerstand van de meetweerstand weerstand in ohm (Ω) en VREF is de ingangsspanning op de REF pin in volts(V).

Wat is bij jou de weerstandswaarde van de RS?

Even dit verhaaltje doorlezen ter verduidelijking. De RS waardes verschillen per stepstick
http://reprap.org/wiki/A4988_vs_DRV8825 ... ver_Boards

Gewoon door blijven knutselen is mijn advies.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Snoek100
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 08:03

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Snoek100 »

Machine werkt gewoon met gcode. Gisteren kort testje gedaan en dat gaat prima.

Z-as lijkt helemaal niets te doen, mogelijk is de driver stuk. Als ik de drivers wissel dan doet de z-as het wel namelijk. Ik heb nog een paar 8255 liggen, dus ik zal eens kijken of daar de z-as het wel mee doet.

Die link zal ik vanavond eens bekijken en dan eea doormeten, bedankt voor zover.

Zodra ik met een 'echte' machine begin zal ik hier regelmatig proberen updates te plaatsen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door audiomanics »

8255? met google kan ik niets vinden, behalve een prehistorisch 40pens programmeerbaar IC... :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door keesk »

Hij bedoelt DRV8825 Kees, is van TI.

Kees
Snoek100
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 08:03

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Snoek100 »

Ja idd sorry 8825 dat is een 1 op 1 vervanger, die ga ik vanavond even proberen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:8255? met google kan ik niets vinden, behalve een prehistorisch 40pens programmeerbaar IC... :roll:

Kees
Was dat niet een 3x8 bits IO chip? Volgens mij heb ik er vorige week een paar weggegooid, de boel een beetje aan het uitmesten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door keesk »

Volgens mijn herinnering een VIA, versatile interface adapter!
Pure nostalgie.
Kees
Snoek100
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2017 08:03

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door Snoek100 »

Vervangen van de 4988 voor een 8825 heeft geen effect gehad, z-as doet nog steeds niets. Stepper op ander poort (x of y) aansluiten werkt wel. lijkt alsof de aansturing voor de z-as gewoon stuk is.

Heb nog een echte arduino liggen met cnc schield, die binnenkort maar eens proberen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC 2418 Stepper stopt

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:prehistorisch 40pens programmeerbaar IC... :roll:
Zeg, ga jij eens even gauw je mond met zeep poetsen! Die gouwe ouwe verdient meer respect! :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie