Flex's NC6090 portaal CNC.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

In China een CNC router besteld.
Basis specificaties:
600x900x200 werkbereik.
2.2kw 24000rpm spindel, VFD, ER20.
4e as.
Alles op 8NM Leadshine closedloop steppers (easy servo)
Kogelomloop spindels.
'Hiwin' rails op de 3 assen.
Ondersteunde rond assen met kogelbussen op de tailstock van de 4e as.
Centrale smering.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door serum »

Maar nu eerst... Vakantie!
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Zo... die staat binnen :)
Na wat weekjes wachten op de boot, is de afhandeling in Rotterdam goed geslaagd.

Hele dag wachten... krijg je rond 12u een mailtje dat ze tussen 15 en 16u langs zullen komen... 16u dus.....
Krat was wat open getrokken, shockwatch stickers waren er af gehaald (of gevallen?).
Redelijke kans dat het open trekken vanuit de douane is gebeurt. Maar die mogen er dan wel een sticker/papieren bij doen dat ze dat gedaan hebben.....
Maar goed. met wat gestoei de bank van de 'pallet' gekregen.
Zat een aardig staal koker frame onder waar het hout van de krat op zat.
Zag er redelijk goed uit. frame is wat ruw van afwerking. Alle plaat delen zijn nog met scherpe knip braam en scherpe hoeken.
De basis is een giet ijzer/staal raamwerk voor de 900mm Y as.
Daaronder een koker frame, zonder stelpoten.
Boven op een RVS bak met putje en daar in alu extrusie profielen om het T-sleuf bed te vormen, en voor een deel daar al kunststof stroken op gezet.
Mee gestuurd waren enkele collets en een stapeltje freesjes. als ook wat steeksleutels. Helaas geen inbus voro de aanslag vande tailstock. Niet een probleem, heb die toch wel zelf.
De kogelomlopen zijn fors, iets van 30mm (op het oog) op de X en Y as. De Z had ik nog niet gechecked.
Omwille vande closed loop hebben ze met de gatenboor een gat gemaakt voor die kabels. Dat gat is niet afgewerkt. Ik heb de kabels dan ook, tijdelijk, door een andere opening gehaald.
Voor de rest was het stekkers insteken en stroom er op.
Leuk... Chinese taal ipv engels... Dat hadden ze in de fabriek dus niet omgezet. De verkoper maar gevraagd voor video/foto uitleg om hem op engels te krijgen.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door flex op 07 sep 2017 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door Ballegooijen »

Fijne (droom)vakantie!! 8)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

De controller gaat op de schop. Komt een Mesa setup in. 6i25+7i76 en een PC voor LinuxCNC (op Lubuntu) met 23" touchscreen.
Gelukkig leverd Autodesk tegenwoordig HSM gratis bij Inventor (PC&MC paket). Hoef ik dus niet aan Fusion360 voor de CAM. Kan ik gewoon met Inventor verder gaan.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Het viel me overigens erg mee dat m'n tegels ook keurig paste.
Heb nu 2 m^2 aan rubber tegel over. Om het passend te hebben in de garage moest er van 1 rij een stuk af. deze smallere delen passen nu keurig naast de frees. Puur toeval met hoe we de machine hebben neer gezet. Vanaf de muur staat het frame op 1 meter.
Maar goed... na de vakantie er mee aan de slag.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Goed... terug van vakantie.
Tijd om aan de freesbank te beginnen.
Nu wilde het zo zijn dat ik een potentiele klant van Trabis aan de lijn had die grote stukken epoxy wilde bewerken. Iets dat de gangbare, prijs gunstige, CNC machines niet trekken vanwegen de afmetingen.
Aangegeven dat een portaal frees, zoals ik zelf dus heb, een zeeg goed alternatief kan zijn. Nu dat deze heren mogelijk op bezoek komen maar even niet begonnen de machine uit telkaar te halen (electronisch) en begonnen te kijken naar de std controller (en Artcam sw). Dat Artcam is best onhandig naar mijn opinie van er enkele minuten mee stoeien. Helaas echter dat er voor Fusion/HSM geen posts lijken te zijn. Na wat zoeken ne stoeien op wat Autodesk fora heb ik een post gevonden die wel iets van bruikbare gcode wist te maken waar m'n A11E controller wat mee kon. Inmiddels oppervlakkig in een blok shuim gefreest om dit ook visueel te bevestigen. Het lijkt goed te gaan,
Al is de A11E controller erg beperkt lijkt wel. Iedergeval qua snelheids settings.
Maar goed.
Inmiddels een plastic bak, wat Action roze G12 auto koelvloeistof en een aquarium pomp er bij gehaald voor de spindel. Nu nog wat regelen aan adapter om de slangen er op te zetten. De slangen in de machine zijn van een vreemde maat. ong. 7,5mm buiten. Dus niet een standaard 6x8 persluchtslang, wat ik verwachte dat het zou zijn.
Dat los ik ook wel weer op.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door michel pet »

pc water cooling set op de z as bouwen scheelt je een hoop slang.

http://www.ebay.com/itm/PC-Computer-Rad ... SwxDNZfuwC
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Leuk. Moet echter ook nog een pompje bij. En ventilatoren. Stroom er heen trekken...
Zo'n aquariumpompje: direct op 220vac (later via een relais vanuit de besturing). slangetjes pakken die al in de machine zitten, klaar. Misschien dat je de slangen wil/moet vervangen voor een betere / norm maat slang. dan is het ff stoeien. slangen goed verlengen en zien door te trekken & duwen.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Huidige setup met een bakje G12 en aquarium pompje lijkt te werken. De slangen paste ook goed.
De max. opvoerhoogte lijkt haalbaar, al wilde hij niet goed doorpompen. Pas toen ik de bak hoger had gezet stroomde hij goed door. Daarna weer terug op de vloer bleef hij rondpompen. De retourslang moet dus onder gedompeld blijven. Geen probleem...
Maar eerlijk gezegt mag er een betere pomp gezocht gaan worden.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

advies vraagje...
In de controller kast wil ik 2 stekkertjes maken om de probe en toolsetter op aan te sluiten.
De probe gebruikt een 3,5mm jack plug. Daar zijn wel chassis deeltjes voor te vinden.
De tool setter gebruikt 4 draden en heeft nog geen stekkertje.
Iemand ideeën voor een compact 4polig stekkertje? Lieftst niet een 4polig 3.5mm jack ivm verwisselen van de aansluitingen...
Overigens, hier aan gerelateerd... Via PNCConfig is er wel een probe input maar geen toolsetter input.
Weet iemand hoe je dat onder LinuxCNC+Mesa 6i25/7i76 instellen kan?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik meestal deze stekkers. Zijn heel degelijk. https://www.thomann.de/nl/neutrik_nc4mx.htm
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door DaBit »

flex schreef: Overigens, hier aan gerelateerd... Via PNCConfig is er wel een probe input maar geen toolsetter input.
Weet iemand hoe je dat onder LinuxCNC+Mesa 6i25/7i76 instellen kan?
LinuxCNC heeft maar 1 probe input. Dat los je dus op door voor zowel toolsetter als probe NC-type schakelaars te nemen en in serie te schakelen, of voor beiden NO schakelaars en parallel te plaatsen.

Beiden naar losse ingangen op het Mesa bord en ze in LinuxCNC combineren kan ook, maar dan moet je zelf de benodigde logica in je HAL-file implementeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie