Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

Ik lever tellerplaten van klassieke motorfietsen aan klanten over de hele wereld. Tot nu toe heb ik de productie hiervan uitbesteed, maar dat maakte dat ik weinig flexibel ben.
Ik heb een UV Led printer aangeschaft (Roland LEF 200), print op 2mm acrylplaat of 0,5mm aluminium. Geen groot werk dus.
Deze plaatjes moeten uiteraard een vorm krijgen en ik dacht aan frezen, omdat alu lasersnijden niet eenvoudig is.

Ik heb heel wat gegoogeld en zie van alles voorbij komen. Heb ook een Stepcraft bekeken, maar die leverancier wil blijkbaar niet verkopen (moet bijna smeken om offerte en hij reageert gewoon niet op berichten).
Ook heb ik wat chinese portaalfrezen gezien, zoals Omio, maar ook carving machines zoals x-carve.
Wie kan mij op weg helpen om de juiste keuze te maken? Zie ik een mogelijkheid over het hoofd?
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door javanree »

Voor dat soort werk zou een goede 3040 (bereik circa 270 x 340 mm) of indien groter nodig is, 6040 prima voldoen.
Neem er wel een met lineair rails, niet de ronde assen, dat loopt een stuk zuiverder, vooral onder belasting.

Koop een stuk toolingplate, schroef dat permanent op het bed (de resterende werk hoogte is nog ruim voldoende voor het werk dat je beschrijft) om het stijver te maken en ik denk dat je prima uit de voeten kunt.

Ik heb een Chinese 3040 (van CarvingCNC, wat nu Omio is) , graveer en frees regelmatig oa resopal, messing en aluminium zonder problemen. Ik heb het originele bed wel vervangen door een T-sleuf plaat, ook vanwege de stijfheid, maar ik kon de 20-30mm hoogte van een stuk toolingplate op het bed niet missen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door audiomanics »

Ik zie globaal 3 vormen. Als die ook nog allemaal dezelfde maat hebben, en alleen de opdruk anders is, is het dan niet handiger om daar een bulkje van te laten maken in landen als China? Die kunnen het vast voor je maken voor een prijs, waar jij niet eens het materiaal en de freesjes voor kan kopen.
Ik frees zelf ook geregeld in zwart geanodiseerd aluminium plaat en weet dat zelfs de goede VHM freesjes na niet al te lange tijd bramen trekken bij dit materiaal. Bovendien is zwart geanodiseerde aluminiumplaat van die dikte nou niet bepaald algemeen goed om het te vinden voor een schappelijke prijs..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door assink »

als het alleen een 2D contour is. kun je dit niet beter laten waterstraalsnijden?
Is het meteen braamvrij, en geen last van verkleuring/beschadiging door hitte.
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

audiomanics schreef:Ik zie globaal 3 vormen. Als die ook nog allemaal dezelfde maat hebben, en alleen de opdruk anders is, is het dan niet handiger om daar een bulkje van te laten maken in landen als China? Die kunnen het vast voor je maken voor een prijs, waar jij niet eens het materiaal en de freesjes voor kan kopen.
Ik frees zelf ook geregeld in zwart geanodiseerd aluminium plaat en weet dat zelfs de goede VHM freesjes na niet al te lange tijd bramen trekken bij dit materiaal. Bovendien is zwart geanodiseerde aluminiumplaat van die dikte nou niet bepaald algemeen goed om het te vinden voor een schappelijke prijs..

Kees
Dank voor je reactie. Het zijn meer dan 3 vormen. Ik heb inderdaad ook gedacht om van de meest voorkomende een voorraad voorgesneden platen te laten lasersnijden, waarbij de tellerplaten op 3 of 4 puntjes nog vast zitten in de grote plaat. Daarna kan ik ze makkelijk printen, en daarna er uit drukken, snijden.
Het punt is juist dat ik ook niet-standaard maten wil kunnen leveren. Dan is uitbesteden niet handig.

Voor de alu plaatjes ga ik wit gecoat aluminiumplaat gebruiken, dat is volop leverbaar in 0,5mm.
Dat ik af en toe een nieuw freesje moet gebruiken is geen probleem. Overigens, acryl komt veel vaker voor dan alu.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

assink schreef:als het alleen een 2D contour is. kun je dit niet beter laten waterstraalsnijden?
Is het meteen braamvrij, en geen last van verkleuring/beschadiging door hitte.
Dat is ook een mogelijkheid, maar bij uitbesteden verlies ik de flexibiliteit, die ik juist zo graag wil.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

javanree schreef:Voor dat soort werk zou een goede 3040 (bereik circa 270 x 340 mm) of indien groter nodig is, 6040 prima voldoen.
Neem er wel een met lineair rails, niet de ronde assen, dat loopt een stuk zuiverder, vooral onder belasting.

Koop een stuk toolingplate, schroef dat permanent op het bed (de resterende werk hoogte is nog ruim voldoende voor het werk dat je beschrijft) om het stijver te maken en ik denk dat je prima uit de voeten kunt.

Ik heb een Chinese 3040 (van CarvingCNC, wat nu Omio is) , graveer en frees regelmatig oa resopal, messing en aluminium zonder problemen. Ik heb het originele bed wel vervangen door een T-sleuf plaat, ook vanwege de stijfheid, maar ik kon de 20-30mm hoogte van een stuk toolingplate op het bed niet missen.
Dank voor de tips.
Wat is het verschil tussen liniair rails en ronde assen? Heeft de Omio liniair rails?
Het zal idd een 6040 worden, de printer kan formaten aan tot 508x330. Dan moet de frees dat ook kunnen.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Floor »

Klopt het dat je in Barendrecht zit? Als je wilt, kom eens langs in Rhoon. Kan je eventueel eerst eens iets proberen om uit te zoeken wat wel en niet gaat. 0651400399
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

Floor schreef:Klopt het dat je in Barendrecht zit? Als je wilt, kom eens langs in Rhoon. Kan je eventueel eerst eens iets proberen om uit te zoeken wat wel en niet gaat. 0651400399
Bedankt voor je gastvrije ontvangst en de tijd die je hebt genomen om alles uit te leggen en te demonstreren! Super!
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

Ik zie dat Omio twee machines heeft met lineaire geleide rails. Is dat wat?
De een wordt middels Mach 3 aangestuurd, de ander middels een USB stick met een G-code bestand, dus onafhankelijk van de laptop/PC besturingssysteem enz.

https://www.omiocnc.com/x6-2200l-usb-cn ... raver.html

en

https://www.omiocnc.com/products/x6-2200epl.html

Prijsverschil is niet groot. De tweede lijkt mij de beste keus, of niet?

Afbeelding

Afbeelding
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door DaBit »

Ik zou zelf de voorkeur hebben voor de Mach3 versie. Daar loop je minder snel mee tegen een plafond als je CNC-behoeften groeien, toetsenbord+muis+monitor (of touchscreen) werken nog steeds handiger dan een mini LCD schermpje en knopjes, en een refurbished PC geschikt voor Mach3 + Mach3 licentie kosten ook de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Swake »

+1 voor een oplossing met een gekende software op PC. mach3 is super hiervoor. En Cambam om de G-code aan te maken bvb.

Om acryl te frezen gebruik je best ook koeling, voor aluminium eigenlijk ook wat smering. Maar geen nood het hoeft niet veel te kosten, in jouw geval kan die koeling bestaan uit een manuele spray met wat zeepwater in en voor aluminium een bus WD40 of gelijkaardig.

Nog iets leuk is een vacuum tafel. Niet nodig vanaf dag een, kijk wel eens wat je er mee kunt. kan je zelf maken met de machine.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Ballegooijen »

Ook bij mij ben je welkom om eens iets uit te proberen of te testen. Stuur maar een PB als je er behoefte aan hebt.

Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Dun alu en 2mm acryl frezen. Welke machine?

Bericht door Lecram »

Allen dank voor de adviezen. Ik heb dan ook de Mach3 versie besteld nu.
Ben benieuwd wanneer die geleverd wordt. Ik heb gekozen voor UPS als vervoerder. We gaan het zien.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Plaats reactie