Kolomboor - cnc frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Kolomboor - cnc frees

Bericht door Brunow »

Afbeelding

link: http://www.cncmasters.com/CNC%20Jr%20Mill.htm

Kvin het persoonlijk wel schoon ding, Al zie ik het meer als een start voor een zelfbouw projectje :). Je kan zo'n kolomboormachine kopen voor 50€ ex btw) en gewoon zelf een xy tafel maken...
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door aanrip »

Ik vind hem skrikkelijk duur, een overkill aan nema34 motoren, niet stabiel door de ronde kolom. Doodgewoon van alles niks.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

en tel daarbij nog op: Zwaluwstaartgeleidingen.. kortom, een boel "paarlen voor de zwijnen"..
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Peter Bijlholt »

De getoonde kolommachine is veel te duur. Ik heb ook zo iets maar dan veel goedkoper (Buitelaar). Er zijn een paar dingen die jezelf moet verbeteren. De kolom is te ruim, door nu plat verenstaal op de zijkant van de tandheugel te maken (vast zetten met loctite lijm) heb ik over ruim 300mm een afwijking van 0.2mm. Voor het maken van stoommachine onderdelen is dit voldoende. Met een voelermaat de dikte opnemen en het verenstaal bij een verenboer halen.
De zwaluwstaart geleiding moet ook beter afgesteld worden en een stuk uit het voetstuk kan worden weggenomen ( zie Industrial Hobbies.com ) zodat je in de Y-richting even meer ruimte krijgt. De pinoolas heb ik met een excentrische bus uitgevoerd, zodat die nagenoeg zonder speling op-en neer kan.
De lagers moet je ook maar direct vervangen want ze zijn niet van SKF of een ander goed merk.
Het lijkt zo veel werk maar het valt best mee en je houdt een hoop geld in de zak.
PFB
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Brunow »

Bedankt voor je reactie! Heb je toevallig niet enkele foto's die je kan delen :)

Ps: http://www.industrialhobbies.com/ is idd een goeie site!

Bedankt!
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door mno »

Arie Kabaalstra schreef:en tel daarbij nog op: Zwaluwstaartgeleidingen.. kortom, een boel "paarlen voor de zwijnen"..
Wat is er mis met zwaluwstaartgeleiding?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

een zwaluwstaartgeleiding heeft altijd speling, anders zit ie muurvast.. ze slijten, zijn moeilijk na te stellen, en minder stabiel dan een blokgeleiding..

een zelfgemaakte kruistafel met kogelgeleidingen ( die dingen die veel worden toegepast in portaalfreesmachines ) is doorgaans zuiverder...
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door mno »

okee, maar zijn zwaluwstaarten niet sterker en geschikter om zwaar te verspanen dan kogelgeleidingen?
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door ludo »

welke geleidingen gebruiken echte CNC machine's?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

niet om reclame te maken voor mijn topic.. maar

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=5 ... c&start=60

Zulke... Deckel Maho Gildemeister ( DMG ) en Bridgeport gebruiken dit type
de geleidingen die ik gebruik zijn zelfs van het zelfde merk als DMG monteert.. Bosch Rexroth... kogelomloop geleidingen, en kogelomloop spindels.. maar.. dit is geen goedkoop spul.. de geleidingen alleen al?.. daar kun je een leuke machine voor kopen.. ( 1600,- ex btw ), en dan moeten de spindels nog komen... :cry: .. maar.. dan héb je ook wat...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door skillalot »

Een hoop mensen gebruiken ook gewone groefkogellagers over een as. Hoe is dat dan? Gaan die assen geen platte kanten krijgen van die lagers?

Gr Sascha
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door ludo »

grote CNC 's gebruiken die kogelgeleidingen?Heb een jaar geleden een CNC draaibank van een school mogen slopen en deze was met zwaluwstaartgeleidingen.Was misschien al verouderd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grote kans dat het een Conventionele machine was met een "retrofit".. de "oudere" CNC machines hebben veelal blokgeleidingen ( Bridgeport bijvoorbeeld op de VMC 800, waar ikzelf 8 jaar mee gewerkt heb)

tegenwoordig hebben Unisign, DMG en Bridgeport ( en Beagle-1 :D ) Kogelomloop geleidingen.. Mori Seiki geloof ik ook ...
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Kolomboor - cnc frees

Bericht door boutje »

Een heleboel machines werken nog steeds met zwaluwstaart geleidingen.(o.a. emco,hardinge,harrison)
Vaak in combinatie met kogelomloop spillen.

Maar hembrug machines hebben bijvoorbeeld weer hydrostatische sledes en spillen. :arrow:
Plaats reactie