Touch probe

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Touch probe

Bericht door tatanka »

Ik heb een Wildhorse 3D probe gebruikt.
Na een tweetal jaar was ik dat ding zat. De contacten waren intermitterend.

Twee maanden geleden heb ik een Renishaw MP11 via eBay gekocht.
Dat was wel even een verschil. Werkt feilloos!
Er zaten twee probes bij, een cilindrische en een bal van 6mm.
Door de voeding (15 - 30V dc) om te polen kun je kiezen tussen NO of NC contact.

Hier voor een plaatje;
http://www.cnczone.com/forums/bridgepor ... ons-4.html

zoek voor Oldraven en scroll naar beneden.

Jos
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Touch probe

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef:Vriend Dabit is ook al heel lang bezig geweest, met verschillende methoden, materialen en andere ligubere legeringen.
Jawel, maar als ik het goed heb was een groot deel van het probleem dat de probe draadloos werkte en daarom de stoompjes heel klein waren om de batterij te sparen. Met een bedrade en 5/12/24V zal dat wat minder kritisch komen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Touch probe

Bericht door DaBit »

Dat gedoe had en heb ik inderdaad: na een tiental weken beginnen de contacten vervelend te doen.
Ik moet er weer eens mee aan de bak, want mijn eigen taster is inmiddels ook tot op het onbruikbare af onbetrouwbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Touch probe

Bericht door lordprimoz »

DaBit schreef:Dat gedoe had en heb ik inderdaad: na een tiental weken beginnen de contacten vervelend te doen.
Ik moet er weer eens mee aan de bak, want mijn eigen taster is inmiddels ook tot op het onbruikbare af onbetrouwbaar.
Heb je al geprobeerd een RC snubber te plaatsen bij iedere schakelaar(kogellagers+palletje). Hiermee voorkom je dat er vonken getrokken worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Touch probe

Bericht door DaBit »

Bij mij word de stroom door de contacten al afgeschakeld voordat de verbinding verbroken word.
Te weinig stroom en spanning is juist het probleem. Samen met het gebrek aan afschuiven is dat de reden dat de contacten slechter worden. Dat opvoeren is echter niet zo simpel als de voeding een CR2032 celletje is.

Een RC snubber wil je juist niet trouwens. Dat maakt het schakelpunt onbetrouwbaar en later dan daadwerkelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Touch probe

Bericht door 3Design »

Hallo,


Ik ben aan het kijken om de contacten te bestellen, hiervoor ben ik aangeraden om gebruik te maken van piercingd, dus ben aan t kijken op alixpress daar vind ik er wel maar de grootste diameter van bol is 5mm, is dit groot genoeg?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Touch probe

Bericht door audiomanics »

Ik dacht dat de mijne zelfs maar 4mm waren..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie