Settings voor cnc2015T

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door Bjornski1976 »

Ja tegenwoordig is minder meer.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DaBit »

Op mijn frees heb ik ze op de servogestuurde assen (X en Y) wel. Als je niet gehomed hebt en je parkeert 130kg brug+Z-as met 30 meter/minuut hard tegen de eindstop dan heb je wel schade vrees ik.

Wel is het zo dat ze alleen actief zijn zolang de machine nog niet gehomed is (en dus zijn eigen coordinatenstelsel niet weet). Eenmaal gehomed worden ze afgeschakeld; scheelt toch weer een paar centimeter bereik aan weerskanten.

Mijn Z-as is een stappenmotor; die geloof ik wel. Als ik die tegen het mechanische einde aan parkeer hoor ik hooguit 'trrr'. Jammer dan. Idem met de draaibank; die heeft ook geen limietschakelaars nodig.
(en in de praktijk niet eens; de machine meet de positie en grijpt eerder in)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Zag onlangs een 3d printer die geen homing sensoren gebruikte, maar domweg de positie bepaalde door de oplopende stroom wanneer hij tegen zijn limiet liep.. (voor homen gebruikt) daarna werd er blind vertrouwd op het niet verlopen van de stappenmotoren.
Plaats reactie