Settings voor cnc2015T

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Kwa basboem: toen ik samen ging wonen ging er een mooie streep door de dubbelwandige zandgevulde subwoofer met Stryke Audio 18" driver en passief membraan. En een fullsize hoorn in de kruipruimte mocht ook al niet.
Ik baalde nogal toen ik hoorde dat de kruipruimte in ons huis was geschrapt.. Had als plan om met 2 15lw1500's een 6e orde bandpass in te bouwen met uitmondingen in de vloer op verschillende plaatsen voor een multiple-sub systeem.. hier de plaatjes van de kastjes in kwestie. (laatste meting is op de luisterplek).

Maar er vandoor met de kok van de efteling. Dat is al een mislukte grap op zich, kan je mee aankomen op feesten en partijen.

Die 55 lentes vind je hier niet weer hoor.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Maar er vandoor met de kok van de efteling.
Hoeft ze in ieder geval niet zelf te koken, das ook lekker......
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Koken ging hem niet al te best af.. Misschien was hij chef vetpot en zat hij in de transitie naar chef air-fryer, dat blijft natuurlijk lastig. Dat is nogal een steile leercurve kan ik uit ervaring melden..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien verkeerd begrepen: zweedse kok muppet show.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef:
Had als plan om met 2 15lw1500's een 6e orde bandpass in te bouwen met uitmondingen in de vloer op verschillende plaatsen voor een multiple-sub systeem.. hier de plaatjes van de kastjes in kwestie. (laatste meting is op de luisterplek).
Wauw, dat ziet er mooi uit, en de grafieken tonen dat het geluid mooi zuiver en perfect zal zijn. Heb je een klasse A of D versterker op? Bij klasse A met liefst plus min 48V wordt je signal/noise ook nog eens een stuk beter. Die moesten wij vroeger op school helemaal zelf uit rekenen en bouwen....Wat heb ik die leraar vervloekt toen....maar ben nu blij dat hij ons dat heeft geleerd!
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien verkeerd begrepen: zweedse kok muppet show.
Daar lijkt het in de Efteling veel op( Heb daar gewerkt als technicus voor de attractie fotogravie systemen)....Alle maaltijden komen uit voorbereide plastic zakjes en die hoeven ze alleen maar op te warmen in de magnetron! Omdat op het fornuis idd het effect ontstaat van de muppet-kok aldaar! :lol:
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

'put the friend chicken in the pan' Dumdydum.

Nee, gebruik Hypex versterkers, SNR is laag genoeg om te 107db 1w/m tweeters niet te horen. (tenzij je erin kruipt, maar de SNR is laag van die versterkers en ze klinken echt super, zou ze zo weer kiezen)

Voordat je 1kw in klasse a hebt ben je wel even wat verder qua stroomverbruik(wel praktisch, zo'n kachel in de winter)
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef:'Nee, gebruik Hypex versterkers, SNR is laag genoeg om te 107db 1w/m tweeters niet te horen.
Die versterkers ken ik , zijn allemaal D-klasse modulen, maar wel een van de beste op de markt. Top kwaliteit!

Okay...Okay...een plaatje van mijn zelfgebouwde set met apparatuur van Behringer, Numark en Novation...en dan ga ik weer aan de slag met waarvoor ik hier zit, cnc machientje instellen!


15750 15751
Set is volledig digitaal 8000Watt RMS max., deze gebruik ik nu ongeveer anderhalf jaar met succes, daarvoor had ik nog een volledig analoge set met slechts een totaal vermogen van 850Watt....
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Ben weer even aan het puzzelen/ ontwerpen geweest, aangezien er geen begin en eind detectie op deze machine zit heb ik het een en ander uitgewerkt. Lijkt mij veiliger om deze er eerst op te zetten alvorens verder te gaan met het instellen van de positie en snelheid van de x-, y- en z-as.

15752

Waar ik de signalen in de Mach3 software wil uitlezen.
15754
De detectie met micro schakelaars direct op de cnc machine, met led aanduiding als de schakelaar geactiveerd wordt!

Iemand een beter idee, graag welkom!
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk heb je door alle afleiding over koks en watts de opmerking van Dabit niet helemaal tot je door laten dringen.
Alleen home-switches is voldoende, de mechanische eindpunten leg je in software vast, zodra de machine gehomed is, weet die de positie van de virtuele limit switches en zal daar ook stoppen.
Scheelt toch 3 schakelaars monteren.
En om er leds overheen te zetten, kan, maar denk niet dat je er ooit naar gaat kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

hugo stoutjesdijk schreef:Waarschijnlijk heb je door alle afleiding over koks en watts de opmerking van Dabit niet helemaal tot je door laten dringen.
Alleen home-switches is voldoende, de mechanische eindpunten leg je in software vast, zodra de machine gehomed is, weet die de positie van de virtuele limit switches en zal daar ook stoppen.
Scheelt toch 3 schakelaars monteren.
En om er leds overheen te zetten, kan, maar denk niet dat je er ooit naar gaat kijken.

Okay, daar had ik even niet helemaal goed gelezen. Dan ga ik alleen de home schakelaars plaatsen, scheelt een boel boor en schroefwerk. Tja die ledjes....ben nou eenmaal elektronicus en gek op lampies...( sorrie...lampies is amsterdams....zo noemen wij Windows bijvoorbeeld “ raampies” )

Zal morgen het schema aanpassen.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Na een weekje reizen in duitsland voor mijn werk, eindelijk weer tijd gehad om de cnc verder af te regelen.
Na de snelheid, accerelatie en home posities bepaald te hebben, heb ik in g-code een vierkantje op gegeven en uit geprobeerd op een stukje mdf. ik wilde 30 bij 30 mm....en ja het is 30 x 30 mm

Het resultaat:

15781

Het is de allereerste keer dat ik dit doe en het resultaat is dan ook nog bij lange na niet perfect maar met al jullie hulp en tips heb ik er wel "beweging" in gekregen.

Nogmaals super bedankt voor alle hulp.

En zoals serum al eerder schreef dat ik eureka moest roepen als het gelukt was...bij deze "eureka!"
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door Bjornski1976 »

Ik weet nog goed dat ik bij mijn eerste lijntje frezen zo enthousiast en blij was. Goed werk ga zo door en maak er wat moois van.

Als je de home switches (microswitches) gaat gebruiken gebruik dan de NC contacten. Bij een draadbreuk of iets dergelijks voorkom je problemen.

In Mach3 kan je eventueel home en limit combineren. Verder kan je in Mach3 de machine limieten configureren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef:In Mach3 kan je eventueel home en limit combineren. Verder kan je in Mach3 de machine limieten configureren.
De grote mensen hebben ondertussen door dat limitswitchen zo 1980 zijn... :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie