Settings voor cnc2015T

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Hallo allen,

Ik heb via marktplaats een cncest 2015T gekocht, met Mach3 software.

15728

Probleem is dat de juiste settings niet zijn meegeleverd die je op moet geven in Mach3.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Op de meegeleverde cd staat: TS1010, TS2518B/3040B, TS2518C, TS3040C,TS3040H80.
Geen van deze instellingen werkt.

Als ik de controller aanzet maken de motors een ratelend geluid, dus dat is niet goed. Als ik de noodstop knop indruk dan stoppen de motoren niet.
Als de controller uit is en spanning eraf, kan ik wel met de via de knoppen aan de motor soepel en makkelijk x,y en z op een andere positie zetten
Onder spanning:
z as gaat naar beneden en blijft doordraaien
x en y maken ratelend geluid maar de bank verplaatst niets ondanks dat de assen wel draaien maar geen verplaatsing.
Ik vermoed dat dit alles met verkeerde settings heeft te maken. Zoniet dan ben ik bang dat ik een "kat in de zak" gekocht heb.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door benkr »

Pak de Nederlandse handleiding voor Mach3 (downloaden vanaf de Mach3 website) en volg die, je gaat stapje voor stapje je mach3 instellen. Heb je dan nog vragen, meld je dan hier weer.
Als je echt je best doet gaat het goed komen, zeker weten, zo hebben wij het ook geleerd.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

benkr schreef:Pak de Nederlandse handleiding voor Mach3 (downloaden vanaf de Mach3 website) en volg die, je gaat stapje voor stapje je mach3 instellen. Heb je dan nog vragen, meld je dan hier weer.
Als je echt je best doet gaat het goed komen, zeker weten, zo hebben wij het ook geleerd.
Ik heb dat vandaag via de engelse handleiding gedaan.....heb eerst zeg maar dry (droog, geen spanning op de cnc) dingen gedaan en daarna de setup voor de machine....vanaf dat moment gingen de motoren vreemd doen....vandaar dus ook mijn vraag voor extra hulp, omdat ik via de handleiding van Mach3 helemaal verkeerd ging/ga.

Het instellen voor je machine heb ik zelfs twee keer doorlopen, en toch lukte het niet.

Kan het misschien zo zijn dat er tijdens de installatie iets fout is gegaan? Of iets niet geinstalleerd.
Mijn systeem is Windows 7home(nederlands)32bit, duo processor elk 3Gherz, 6 gig ram en 1 terra hd.
Moet voor Mach3 installatie ook de virus scanner uit geschakeld worden? Ik heb ms essential erop staan.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door zeeschuim »

was er geen .xml file bij dat machientje?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door Bjornski1976 »

Misschien is het de moeite waard om een verkoper van ebay een berichtje te sturen met de vraag of je de xml file kan krijgen.
http://www.ebay.com/itm/3-AXIS-ENGRAVER ... 7675.l2557
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je grote voordeel: al die machientjes/besturingsprinten gebruiken meestal dezelfde pin bezetting.
Dat betekend uitzoeken wat zo'n beetje de standaard pinnen zijn voor X Y Z step en dir.
Die noodstop is gewoon een signaal naar mach3, als die niet weet op welk pinnetje dat staat stopt ie heus niet (dus is ook geen noodstop)
Ik heb laatst nog zo'n wazig chinees besturinkje 15729 aan mach3 gehangen, is even een beetje puzzelen, maar lukte wel.

Ik zou de snelheden maar eens naar beneden zetten, en de pulslengte omhoog (5)
Tegen de tijd dat de assen bewegen, kun je gaan inregelen.

En anders gewoon met het spul op 4 nov. naar wijk en aalburg komen, volgens mij bij jouw om de hoek.

Ook nuttig om te proberen iets meer info over die besturingskast te geven, foto van de pcb, alle nummers die er op staan, enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

zeeschuim schreef:was er geen .xml file bij dat machientje?
Ik heb de hele cd afgeschuimd maar geen enkel xml file te bekennen.
Als ik via het start menu werk dan krijg ik een mix van engels en koreaans of zo iets....ook waren de programma in allerlei vreemde tekens dus niet in te werken.

Heb alles gedeinstalleerd en de programma's rechtstreeks uit de mappen geinstalleerd, Toen was alles in het engels.
Mach 3 stuurt de machine niet aan. Ook niet na het doorlopen voor de machine instellingen in de Mach3 handleiding van internet.

Via de engelse en nederlandse handleiding heb ik Mach3 van de website gedownload , alles weer gedeinstalleerd, register opgeschoond achter gebleven mappen verwijderd, computer opnieuw opgestart, virus scanner uit geschakeld en Mach 3 en Lazycam geinstalleerd. Computer na installatie weer ge herstart.

Zie nu wel dat ik een reactie krijg in het Diagnastic scherm dat als ik op de noodstop druk de led aan gaat op het scherm. Dus ook de meegeleverde Mach3 van de cd is niet inorde.

Ben nu al een week bezig om via de software de cnc aan te sturen....pas na 5 dagen heb ik me hier op het forum gemeld voor hulp. En op dit forum merk ik al dat er snel en goede tips en hulp komt.
Alvast heel erg bedankt, met jullie hulp ga ik het voor elkaar krijgen.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Ik weet niets van MACH3, maar uit de filmpjes die ik gezien heb werkt het volgens mij als volgt;

Helemaal in de basis zorgt MACH ervoor dat je via een poort (was 'vroegah' parallel/LPT, tegenwoordig meerendeel via USB) je moet eerst zorgen dat die USB kaar gezien en goed geinstalleerd wordt door Windows.

Vervolgens moet je de pinout van je machine zien te achterhalen. End-stops, step/dir enable van je stepper-drivers, aansturing van je frequentieregelaar via 0-10v (of de PWM output welke weer naar een losse controller gaat voor de 0-10V richting de VFD)(afhankelijk wat voor USB controller er gebruikt is voor je mach3)

In de basis heb je een simpele machine;
-stappenmotoren x/y/z
-end-stops voor x/y/z
-noodstop
-evt. aansturing voor de VFD

Na een schone installatie heb je GEEN configuratiebestand geladen, die 100% aansluit op je frees. Dat is de reden dat het niet werkt. Deze moet dus aangepast worden voor je machine. Er zit een configuratiewizard in, maar je zult eerst moeten achterhalen welke pin waarop zit.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door benkr »

Tioevallig woon ik vlakbij, in Tilburg, en ben Ik inmiddels ook wel redelijk thuis in het instellen van Mach3.
Ik wil je best helpen met je machine, lijkt me sterk dat Ik die niet aan de gang krijg.

Maak eens wat fotos van de controller en vertel hoe die op je computer is aangesloten, USB of parallel.

Vender denk Ik dat we via een PB of mail een telefoonnummer moeten doorgeven om wat uitgebreider met elkaar te praten.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Duurde even voor dat ik precies door had met uploaden van de foto's maar het is gelukt.
Bij deze de afbeeldingen.

15735
Voorkant cnc

15734
Achterkant cnc

15736
zijkant cnc

15739
voorkant controller

15730
Achterkant controller

15733
Binnenkant controller

15738
Print naar parrallel poort

15731
Motor sturing print voor x-, y- en z as printnummer TX14207, enigste gevonden nummer wat ik tegen kom.

15737
Models die op de cd staan.

Computer waarop het is aangesloten is een HP Compaq dc 7600, controller aangesloten via parallelpoort.

Als er iets ontbreekt voor de duidelijkheid laat het mij weten en ik zal proberen de gevraagde informatie te geven.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef: Na een schone installatie heb je GEEN configuratiebestand geladen, die 100% aansluit op je frees. Dat is de reden dat het niet werkt. Deze moet dus aangepast worden voor je machine. Er zit een configuratiewizard in, maar je zult eerst moeten achterhalen welke pin waarop zit.
Dat was ik van plan al om te zien welk signaal naar welke pin gaat en het in een schema te zetten.
Multimeter erbij en meten maar, hopelijk heb ik daar vandaag tijd voor. Als ik een duidelijk schema heb zal ik het hier posten voor anderen die hetzelfde probleem ondervinden.
Laatst gewijzigd door DjPablo op 14 okt 2017 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

benkr schreef:Tioevallig woon ik vlakbij, in Tilburg, en ben Ik inmiddels ook wel redelijk thuis in het instellen van Mach3.
Ik wil je best helpen met je machine, lijkt me sterk dat Ik die niet aan de gang krijg.

Maak eens wat fotos van de controller en vertel hoe die op je computer is aangesloten, USB of parallel.

Vender denk Ik dat we via een PB of mail een telefoonnummer moeten doorgeven om wat uitgebreider met elkaar te praten.
Super geweldig! Ik ben een elektronicus en wil graag zelf nog even puzzelen maar als ik er niet uitkom neem ik contact met je op. Koffie of iets sterkers is altijd aanwezig hier :P
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

hugo stoutjesdijk schreef:
En anders gewoon met het spul op 4 nov. naar wijk en aalburg komen, volgens mij bij jouw om de hoek.

Ook nuttig om te proberen iets meer info over die besturingskast te geven, foto van de pcb, alle nummers die er op staan, enz.
Lijkt mij een goed plan om 4 november daar langs te gaan, zeker een "newbie" als ik kan daar denk ik veel leren!

Ik heb foto's geplaatst en ga vandaag de pin bezetting uitpluizen om zo de juiste instellingen in Mach3 op te geven.

Had het al eerder geschreven, maar....ik ben super blij met de informatie die ik via dit forum binnen krijg. Heb wel eens op andere forums(Php forum, autotuning forum) gezeten maar dat was gewoon weg bar en boos! Ben daar ook niet meer te vinden...
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Lekker! gewoon parallele poort! pinout herleiden mag dan geen probleem zijn. Je zou zelfs kunnen overwegen om geen mach3 te gebruiken, maar Linuxcnc (voorheen emc2) Die is ook goed in te stellen qua pinout. (en je bent meteen verlost van Windows) :mrgreen:
Plaats reactie