Settings voor cnc2015T

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door benkr »

Heb je je paralleled port wel goed geconfigureerd?
En heb je een goede kabel gebruikt, Ik bedoel eentje waar alle pinnen goed zijn aangesloten?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door benkr »

Oh, nog eentje, welke versie van Windows gebruik je, niet alle versies van Windows7 en helemaal geen Windows10 kunnen met de parallel port omgaan.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef:Lekker! gewoon parallele poort! pinout herleiden mag dan geen probleem zijn. Je zou zelfs kunnen overwegen om geen mach3 te gebruiken, maar Linuxcnc (voorheen emc2) Die is ook goed in te stellen qua pinout. (en je bent meteen verlost van Windows) :mrgreen:
Dan moet ik ook gelijk leren met Linux om te gaan....laat ik eerst maar leren met de cnc machine te gaan werken.... :lol:
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Zo ben een dagje bezig geweest met het uitzoeken van de signalen naar welke pin op de connector, door te meten van alle signalen heb ik tot nu toe dit gevonden:
15744
De pin bezetting tussen controller en cnc machine.

15745
De signalen die ik nu gevonden heb op de parallel poort van de PC.

Ik kan nu met de pijl toetsen op het toetsenbord de X- en Y-as bedienen, met pg-up en pg-down de z as.
Als ik de toetsen bedien zie ook dat de ledjes op de besturingsprint in de controller reageren.
Emergency knop werkt ook.

Volgende stap is het instellen van max en min waarden en de snelheid.
Daar zal ik het Mach3 handboek weer bij pakken en zie hoe ver ik kom.

Als iemand nog meer info heeft voor mij, heel graag! Zoals jullie zien werk ik vrijwel alle adviezen uit en ben weer een stapje verder.

Bedankt alvast dat jullie me de goede richting op sturen!
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

benkr schreef:Oh, nog eentje, welke versie van Windows gebruik je, niet alle versies van Windows7 en helemaal geen Windows10 kunnen met de parallel port omgaan.
Had ik al in een van mijn vorige posts geplaatst, maakt niet uit dat je het misschien niet gezien hebt.

Mijn systeem is Windows 7home(nederlands)32bit, duo processor elk 3Gherz, 6 gig ram en 1 terra hd.
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door Bjornski1976 »

Goed bezig, alleen op deze manier (of zelf bouw) leer je de machine kennen en weetje waar je mee bezig bent.

Op een PC met Win7 32bit gaat het goed. Een laptop daarin tegen kan niet de juiste spanningen geven op de lpt poort en een usb naar lpt al zeker niet.

Gebruik voor motor tuning als uitgangspunt een 5ms puls. Laat vervolgens de acceleratie laag staan. schrief iedere keer de snelheid op tot er vreemde geluiden komen. Zet dan de snelheid op 75%. Vrevolgens kan je de acceleratie stapsgewijs verhogen totdat dit vreemde resultaten geeft, schroef de setting terug naar 75%.
LET OP! Tijdens dit proces kan de machine buiten zijn limieten treden. Wees hierop alert en heb de noodstop binnen bereik.

Zie in je schema geen limit switches. Dit kan je later eventueel toevoegen maar wees alert.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Lekker bezig!

Mooi om te zien dat je er alweer beweging in hebt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door benkr »

Met een parallelle poort kun je de autotuning van mach3 gebruiken, ik heb geen idee hoe dat werkt, maar het zit er in, dus probeer het te gebruiken.

Ik denk dat je er wel uit gaat komen, gewoon volhouden.
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

Bjornski1976 schreef:Goed bezig, alleen op deze manier (of zelf bouw) leer je de machine kennen en weetje waar je mee bezig bent.

Op een PC met Win7 32bit gaat het goed. Een laptop daarin tegen kan niet de juiste spanningen geven op de lpt poort en een usb naar lpt al zeker niet.

Gebruik voor motor tuning als uitgangspunt een 5ms puls. Laat vervolgens de acceleratie laag staan. schrief iedere keer de snelheid op tot er vreemde geluiden komen. Zet dan de snelheid op 75%. Vrevolgens kan je de acceleratie stapsgewijs verhogen totdat dit vreemde resultaten geeft, schroef de setting terug naar 75%.
LET OP! Tijdens dit proces kan de machine buiten zijn limieten treden. Wees hierop alert en heb de noodstop binnen bereik.

Zie in je schema geen limit switches. Dit kan je later eventueel toevoegen maar wees alert.
Er zitten geen limit of home schakelaars op, zodra ik alles werkend heb ga ik deze zeker erop maken. Ik werk beroepsmatig met systemen waar enkel en alleen dit soort circuits inzitten. Dus dat is geen enkel probleem voor mij. Maar dat is de rede dat die dus ook nog niet in mijn schema staan.

Goede uitleg om de motoren af te stellen, daar ga ik zeker mee aan de slag, dank je wel!

Ik werk met een desktop pc, geen laptop die externe poorten leveren te weinig en de kans is groot dat je het moederbord ervan beschadigd, lees opblaast!
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

benkr schreef:Met een parallelle poort kun je de autotuning van mach3 gebruiken, ik heb geen idee hoe dat werkt, maar het zit er in, dus probeer het te gebruiken.

Ik denk dat je er wel uit gaat komen, gewoon volhouden.
Dat heb ik gelezen in het handboek van Mach3, maar aangezien er( nog) geen limit/home schakelaars op zitten. Vind ik het een beetje gevaarlijk om die toe te passen. Daarom wilde ik er ook zeker van zijn dat mijn noodstop functioneert alvorens verder te gaan met de instellingen. Ik heb vroeger veel plc besturingen geschreven en het eerste wat ik altijd erin stopte was de code voor een noodstop, die kon ik dan vanuit alle andere delen van het programma aanroepen. Dat was voor liften en transportbanden voor medicijn distributie. Veiligheid boven alles!
Een as/motor die door blijft draaien terwijl het eind bereikt is....dat gaat meestal veel geld en tijd kosten om het te herstellen..
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef:Lekker bezig!

Mooi om te zien dat je er alweer beweging in hebt.
Dank je wel, maar dit is mede dankzij al jullie tips en hulp!
Helaas kan ik vandaag er weinig aan doen omdat ik bezoek krijg om de muziek door te nemen voor een trouwerij die ik binnen kort ga verzorgen van muziek, heb een installatie van 8000Watt....genoeg om herrie mee te maken... 8) :lol:
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door serum »

Kijk, met jou kan ik praten. Mijn knappe bruid vond 2kw in de woonkamer al te gek. Het is toch pure noodzaak om 20hz op 120db voor elkaar te krijgen.

Had op zijn minst nog een post verwacht rond 0345 met 'EUREKA het werkt' oid.. Met dergelijke projecten kan ik de slaap maar moeilijk vatten. En lig je, dan realiseer je je wat er fout ging en moet alsnog opstaan om het uit te voeren.. Je lichaam schreeuwt aan alle kanten nee, maar je MOET door.. Geest is zo gewillig, maar het vlees te zwak. Ik noem het het 'schiphol syndroom' je hebt amper geslapen, maar moet in het holst van de nacht je vlucht halen.. Treinen rijden niet op het misselijkmakende uur en vrienden wil je niet storen met jouw vakantievoordeeltje. Och, even door de zure appel en over 24 uur ben je op de plek van bestemming. Die 24 uur zijn eigenlijk helemaal niet grappig en je moet er geen 200 van in een jaar hebben.. (en toen kreeg je kinderen)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DaBit »

Homeschakelaars zijn zeker nuttig op zo'n machine, limietschakelaars niet zo. Eenmaal gehomed weet die machine zelf de limieten wel, en mocht het ding een keer tegen de mechanische stop aan lopen dan is er nog niet heel veel aan de hand.

Kwa basboem: toen ik samen ging wonen ging er een mooie streep door de dubbelwandige zandgevulde subwoofer met Stryke Audio 18" driver en passief membraan. En een fullsize hoorn in de kruipruimte mocht ook al niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DjPablo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2017 21:04
Locatie: Waalwijk

Re: Settings voor cnc2015T

Bericht door DjPablo »

serum schreef:Kijk, met jou kan ik praten. Mijn knappe bruid vond 2kw in de woonkamer al te gek. Het is toch pure noodzaak om 20hz op 120db voor elkaar te krijgen.

Had op zijn minst nog een post verwacht rond 0345 met 'EUREKA het werkt' oid.. Met dergelijke projecten kan ik de slaap maar moeilijk vatten. En lig je, dan realiseer je je wat er fout ging en moet alsnog opstaan om het uit te voeren.. Je lichaam schreeuwt aan alle kanten nee, maar je MOET door.. Geest is zo gewillig, maar het vlees te zwak. Ik noem het het 'schiphol syndroom' je hebt amper geslapen, maar moet in het holst van de nacht je vlucht halen.. Treinen rijden niet op het misselijkmakende uur en vrienden wil je niet storen met jouw vakantievoordeeltje. Och, even door de zure appel en over 24 uur ben je op de plek van bestemming. Die 24 uur zijn eigenlijk helemaal niet grappig en je moet er geen 200 van in een jaar hebben.. (en toen kreeg je kinderen)
idd, wij kunnen met elkaar praten! ik ken het effect....huisje boompje beestje....kids! en toen ging de vrouw ervan door met de kok van de Efteling die niet kan koken! En nu? Heerlijk weer vrijgezellige vrijgezel met 1000W surround in de woonkamer en alles aan elkaar geknoopt zodat een blueray-disk het effect heeft als of je in de beste bioscoop van nederland zit. De hobbykamer: de grootste slaapkamer in huis daar staat een complete Dj set met standaard de 2000W versterker met twee toppers van elk 1250W rms aan, op lokatie komt daar de 6kW versterker met twee 18" subwoofers erbij....De hele set heb ik in zelf gebouwde flightcases gemaakt om het geheel makkelijk van A naar B te krijgen. Nu vraag je je af wat moet die vent met een CNC? Wel ik wil bepaalde licht-effecten maken met teksten en led, En dat, denk ik, dat ik dat het mooiste voor elkaar krijg door in plexiglas te gaan graveren. En als "oer"-technicus , zat al met een soldeerbout te werken toen ik 6 jaar was, wil je natuurlijk zoveel mogelijk zelf bedenken en maken. Buiten dat is het gewoon leuk om met techniek bezig te zijn. Ben nu "55 lentes" maar ben nog steeds met de soldeer bout en al het andere mooie spul van gereedschap bezig om leuke dingen te maken die mijn koppie bedenkt....idd vaak s'nachts eruit om het gauw en zorgvuldig uit te werken. En dat slapen....ach daar komt een tijd dan kun je 24/7 slapen! :lol:
Een dag zonder Muziek is een verloren dag
Plaats reactie