Storing Bridgeport interact 412

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Storing Bridgeport interact 412

Bericht door @lex »

Ik heb een collega beloofd een lijntje uit te zetten hier op het forum, dus bij deze.

Een collega heeft recentelijk, voor de hobby en educatie van z'n zoon, een Bridgeport interact 412 met Heidenhain 2500 gekocht.
De machine valt bij een gereedschapswissel in storing op de z-as. Er is geïnformeerd bij Heidenhain en aan de hand van gegeven informatie is de servo van de z-as onderzocht/getest. Hieruit bleek dat de encoder een te zwak signaal geeft.
Heidenhain kan deze encoder niet meer leveren.
De man die de servomotor heeft getest heeft nog een gebruikte servo liggen. Prijs € 1000,-
Het is dus eenvoudig op te lossen maar is ook weer een fikse uitgave voor de hobby.

Wellicht heeft hier iemand nog een andere oplossing.

Namens mijn collega, dank.

De servo
15892

Encoder
15891
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door DaBit »

En met die tweedehands servo heb je ook weer een 25 jaar oude encoder te pakken....

Beter iemand zoeken die zo'n encoder weer fris kan maken. D'r schijnt een lampje in te zitten; dat heeft geen eeuwig leven. En vervuiling kan ook nog.

(dat lampje schijnt kritisch te zijn, trouwens).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door scyllatech »

Welk type encoder is het? of bedoel je het onderste plaatje?
Ik heb nog een paar nieuwe type D-37269 1000 pulsen per omwenteling ( welliswaar 30 jaar oud, maar wel nieuw in de verpakking) van Heidehain (=Thalheim) liggen. Met en beetje geluk zou je er mee gered zijn.
Laat maar weten.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door HD13 »

Het lijkt dat er een tacho op zit ipv encoder, ik zie "Tacho 9.5V/krpm" staan.
Dus 9.5 Volt per 1000 rpm.

Oeps, snap nu dat de Tacho voor snelheid is en encoder voor positie :oops:
Laatst gewijzigd door HD13 op 01 nov 2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door DaBit »

ERO115-125 is het encodertype. 11uA output, 125ppr. Volgens sommige LinuxCNC ombouwers word dat signaal geinterpoleerd tot 2500 digitale overgangen per omwenteling door een los bord. Er zou dus hoop kunnen zijn dat het met een 2500ppr/625 lijns encoder werkend te krijgen is. Maar dat is geen klus voor een avondje.
Laatst gewijzigd door DaBit op 01 nov 2017 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door @lex »

@DaBit: Het lampje is het probleem volgens de man die de servo heeft getest. Het signaal is te zwak. De servo is voor de rest oké.
De machine draait wel in z'n normale programma maar bij een toolwissel gaat hij in storing. Zal denk ik met ijlgang te maken hebben.

@scyllatech: het is de encoder van het onderste plaatje. Heidenhain ERO 115 - 125.


Als er geen alternatief is voor de encoder, ben ik, zoals DaBit al aangaf, op zoek naar een adresje die de huidige encoder kan opfrissen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door DaBit »

Och, dat in storing vallen word ook vanzelf erger als dat lampje op z'n eind is....
Het schijnt een speciaal lampje te wezen, maar ergens op de aardkloot moet dat toch te vinden zijn.

Toch een nadeel van oude CNC-machines; het ijzerwerk kan makkelijk lang mee, maar de houdbaarheid van de elektronica is beperkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:ERO115-125 is het encodertype. 11uA output, 125ppr. Volgens sommige LinuxCNC ombouwers word dat signaal geinterpoleerd tot 2500 digitale overgangen per omwenteling door een los bord. Er zou dus hoop kunnen zijn dat het met een 2500ppr/625 lijns encoder werkend te krijgen is. Maar dat is geen klus voor een avondje.
Ik ben bang dat heidenhain dat 11u signaal direct op het moederbord inleest.

Het is trouwens waarschijnlijker dat het een Bridgeport interact 2500 is met een 412 Heidenhain 412 gekocht.

Als ik ga graven moet ik nog wel ergens een adres van een reperateur hebben, die tastkoppen van nieuwe gloeilampjes voorziet. Ergens in de polder Ens of zo ? Kom ik nog op terug als niemand anders het zo weet op te lepelen.
Zal ook wel wat kosten.

Maar terug op de storing, dat een encoder van de Z-as alleen bij gereedschapwissel storing geeft is niet erg logisch te verklaren.
Zit er een wisselaar op, moet er perslucht op de machine, foutmelding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door rien1959 »

Heidenhain gebruikt altijd een insteekkaart om de sinus/cosinus signalen om te zetten naar een TTL signaal. Meestal wordt een interpolatie van 10 of 20 gebruikt. Dus 125 ppr geeft 1250 of 2500 pulsen. Er zijn ook kaarten voor rechtstreeks TTL input maar dan is dat voor alle assen tegelijk. De Interact 2500 ken ik verder niet, maar met een beetje knutselwerk zou het idee van Dabit moeten werken.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door benkr »

Ik heb nog wel een 2500ppr encodertje liggen, kan ik evt. zaterdag meebrengen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door Breaker »

Anders kan je hier eens informeren: https://www.cncrepair.co.uk/heidenhain-ero-115.html
Komt puur van Google, geen enkele ervaring, maar claimen Bridgeport experts te zijn en doen aan reparatie, verzendkosten en tijd naar Engeland is ook nog te doen. Navragen kan altijd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door Stephan »

Heidenheinman in Ens. Goede ervaring mee echter wel al even geleden. Google hem maar even op zijn naam en je vind zijn gegevens vanzelf (tweedehands.nl)

Catrinus Heida
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door @lex »

Berichtje gestuurd naar cncrepair.co.uk en ook Catrinus Heida wordt benaderd. Wie weet lukt het allemaal via de makkelijke weg van onderdeel omwisselen. Anders zal er omgebouwd moeten worden volgens DaBit -idee.

@hugo: het is echt een Interact 412 met Heidenhain 2500. Er zit een gereedschapswisselaar op. Bij verdere navraag bij m'n collega zei hij dat de machine ook tijdens het aflopen van een programma in storing kan vallen. Dit gebeurt bij hoge verplaatsingssnelheden.
Het zal dus, zoals DaBit ook al aangeeft, een kwestie van tijd zijn dat de z-as volledig uitvalt.

Voor wat betreft het ombouwen: begrijp ik het goed dat de insteekkaart welke het sinus/cosinus-signaal omvormt naar TTL omzeild dient te worden zodat het TTL-signaal van een nieuwe encoder direct naar de besturing gaat?

Ik vraag maar raak hè, ik weet nagenoeg niets op het gebied van elektronica :lol:

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en aanbieden van onderdelen. Ik laat weten als er weer ontwikkelingen zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Storing Bridgeport interact 412

Bericht door DaBit »

Laat dat ombouwen naar een 2500ppr encoder voorlopig even je 1-na-laatste optie zijn; dat gaat waarschijnlijk niet eenvoudig zijn.

Die encoder zit waarschijnlijk innig verweven met de motor zelf, en als je 'm vervangt is het maar de vraag of zaken als indexpuls en -lengte ook overeen komen met wat de besturing verwacht. Kan meevallen, kan tegenvallen. Wat diepere kennis van hoe de besturing zelf in elkaar steekt en welk signaaltje waar is dan ook wel handig, maar ook niet iets dat je even in een uurtje doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie