BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door stef stuntpiloot »

Naar aanleiding van de eerdere reacties die ik kreeg op mijn posts toch maar even alvast een topic starten zodat ik de andere topics niet vervuil.

Ik heb vorige week een BF30 ontvangen die ik van plan ben om te bouwen naar CNC. Belangrijk is om te weten dat ik daar niet nu direct mee begin (in 2017) omdat ik nog een aantal andere projecten heb (3D printer en een camera cage voor mijn GH4) die ik eerst wil afronden. Het doel is nu in eerste instantie om het geheel te plannen en de planningsfase ook hier te delen.

Als eerste het ontvangst van de machine en het naar boven brengen hiervan. Deze foto's zijn op verschillende plekken op het forum al een keer naar boven gekomen maar ik verzamel ze hier voor het overzicht toch even.

Ik heb voor de freesmachine een verrijdbare basis gemaakt. Deze basis was in eerste instantie bedoeld voor mijn kolomboor en slijpmachine. Hoewel hij in de praktijk niet rond zal rijden leek mij dit wel handig voor de plaatsing van de machine en het onderhoud er aan in de toekomst.

Het oorspronkelijke ontwerp:
Afbeelding

Het materiaal waarvan die gemaakt moest gaan worden:
Afbeelding

Onverwacht kwam de aankoop van de BF30 er tussendoor en na wat meten kwam ik er achter dat deze werkbank toevallig precies de juiste afmetingen heeft voor de BF30. Het was daardoor een eenvoudige keuze om de kolomboor opzij te zetten en deze werkbank aan te passen aan de BF30.

Ik heb er voor gekozen om de BF30 te plaatsen op 2 extra 40x40 kokers die ik boven in het frame heb gelast in combinatie met 2 keer 50x6mm platstaf die daar overheen gaat. Voor de wielen heb ik besloten twee kokers van 20x80 onderin te lassen voor een bredere stabielere basis tijdens het verplaatsen.
Afbeelding

Na aankomst was het snel duidelijk dat de machine uit elkaar moest om hem in mijn werkkamer te krijgen. Het plan was om hem in 4 stukken op te delen, Bed, Basis, Kolom en kop. maar tijdens de demontage kwam ik er achter dat de kolom wel ERG goed vast zat aan de basis. Na nog wat kloten en overwegen hebben we die als 1 geheel naar boven gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de veiligheid en stabiliteit heb ik de machine aan de muur vast gemaakt. Op dit moment rechtstreeks (harde verbinding) en met het freeswerk dat ik tot nu toe gedaan heb, heb ik geen geluidsoverlast gehad in de andere ruimtes in het huis. Mocht dit in de toekomst met zwaardere belasting (zoals de 80mm facemill) alsnog komen kan ik er een paar PU bussen tussen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de machine op zijn plek:
Afbeelding

Afbeelding

De eerst volgende taken op de lijst zijn nu een spanenbak en voorbereidingen voor een verdere behuizing om de machine.


Tot slot gereedschap(houders)
Ik heb bij de machine een boorkop gekregen en een kotterkop bij besteld. Daarnaast heb ik een aantal BT30 houders uit china besteld waarvan ik de eersten gisteren heb binnen gekregen. Mijn eerste indruk is erg positief over die houders! heel netjes afgewerkt en toleranties zijn ook in orde. met een snelle meting (niet al te serieus) kwam ik op <0.01mm runout op het freesje. Wat de opstapeling is van afwijkingen van de spindle zelf, de houder, collet en frees.

Afbeelding

Afbeelding

Het mooiste: ze zijn 15 euro per stuk! hoe maken ze het er voor.

Ik heb in totaal straks dan:
4x BT30 ER11
4x BT30 ER32
2x BT30 ER20
1x BT30 80mm 6F facemill
1x BT30 40mm 4F facemill (ronde inserts)
1x BT30 kotter
1x BT30 boor houder

Een prima startset lijkt me zo.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door willy wonka »

Die BT30 houders had ik op mijn vorige machine ook. Lekker goedkoop. Beginnen wel heel erg snel te roesten. En sommige ook echt hard! Zelfs nieuwe die in mijn gereedschapskast lagen (ongebruikte).
Er zat duidelijk verschil in. Zo had de ene weer zeer scherpe randjes bij de inhammen voor de spindelneus. Maar qua runout zat het best ok.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door stef stuntpiloot »

We zullen zien, ik zorg er voor dat er een mooi laagje olie overheen blijft dan moet het wel mee vallen. en anders kopen we gewoon in de toekomst een keer wat nieuws
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door audiomanics »

:roll:
Hij staat nu op zijn plek, dus is er niet veel meer te veranderen.
Het lijkt er namelijk op dat het linker handwiel in de middenstand al bijna tegen de muur komt..
Kan je het bed nog wel volledig naar links bewegen? Of moet je het handvat ervan verwijderen?
Overigens weet ik niet of je van plan bent om hem puur CNC te gaan maken? mijn ervaring is dat ik de machine voor bijna 90% handmechanisch gebruik, en dus de handwielen er nog steeds op heb zitten.
Vaak gebruik ik het bed ook voor veel grotere objecten (zoals de profielen voor de OpenSource portaalfrees) en dan is de ruimte links en rechts wel erg fijn.
Misschien het muurtje nog in een oliebestendige laag verf zetten? Die kolomfrezen zijn echte smeerkezen als je ze niet volledig omkast.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door EBos »

Lekker bezig.

Ik had eigenlijk zelf ook voor deze machine moeten gaan ipv de bf25... :roll:...maar ja mosterd na de maaltijd.
Heb je voor de draad einden ook chemisch anker begruikt? Anders is er meer kans dat deze na verloop van tijd los trillen met als gevlog leuk gad waar je niks mee kan in de muur.

Ga je nog iets van behuizing om de machine of tafel bouwen? Ben benieuwd naar de volgende stappen. ;-)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Audio, bedankt voor je reactie! Hieronder een paar antwoorden op je opmerkingen/vragen

- Hij staat op zijn plek, het is ook de enige plek waar hij echt goed kan staan in dit huis. Het is niet erg want hij heeft vrijheid om alle kanten op te bewegen, ook met volledige uitslag naar links raak ik de muur niet (net niet)

- Ik weet nog niet zeker hoe ik dat aan wil pakken, ik zat ook met die overweging van de optie om hem ook handmatig te bedienen voor "snelle dingetjes tussendoor" maar daarvoor heb ik ook andere opties gezien, zoals hoe Dan Gelbart zijn draaibank bediend voor handwerk:



- Grotere dingen hoeft hier niet op, daarvoor heb ik mijn portaalfrees met een bereik van 1650x800mm

- De verf die er op dit moment op zit is die dure flexa versie die met water afneembaar is, maar ik ben van plan om op zeer korte termijn (voor de afronding van de 3D printer) er een spanenbak op te zetten en een achter/zij spatscherm.

@EBos, Bedankt! Voor jou het zelfde als bij audio ;)

- Die overweging had ik ook, ik heb gekozen voor deze omdat het de grootste maat was die ik boven kon krijgen, het geld was er wel en een belangrijke eigenschap vond ik de 30 taper.

- Ik heb daarvoor keilbouten gebruikt (M8 140/50)
Afbeelding

Mocht dat in de toekomst problemen geven dan los ik het dan wel op. Het is ook goed mogelijk dat ik er nog wat PU bussen tussen gooi voor ontkoppeling van de machine ten opzichte van de muur. Het is even afwachten wat de machine gaat doen met geluidsproductie als ik bijvoorbeeld mijn grotere vlakfrees er in gooi. Op max RPM (zonder last) hoor ik het beneden in ieder geval niet.
Afbeelding

- Ja er komt een behuizing omheen en daarbij dus ook dingen zoals een spanenbak, achterplaat en een mooi deurtje.

Bij de ombouw naar CNC wil ik sowieso gebruik gaan maken van:
- Kogelomloop spindels (1605 denk ik, moet ik eerst uitzoeken wat past in de ruimte die ik heb)
- Clearpath servo's (nema 23/34 afhankelijk van de as)
- Mogelijk andere spindelmotor (230V clearpath servo motor) (ik heb begrepen dat de huidige kuren kan geven en dat een aandrijving met een snaar een stuk stiller is dan de huidige tandwiel overbrenging)

De interface twijfel ik nog over. Er zijn een aantal opties en ik wil eigenlijk kijken naar een alternatief voor mach3 die ik nu op de andere machine gebruik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door DaBit »

Ik vind die handwielen die knetterhard ronddraaien in 'CNC-mode' maar niks, en al helemaal niet als de 'slinger' er ook nog aan zit. Dan liever een of meerdere elektronische handwielen. Heb ik op de draaibank ook, en dat bevalt prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: BF30 CNC ombouw (introductie en planningsfase)

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep daar zat ik ook aan te denken, daarom had ik die video van Dan Gelbart ook gepost, hij doet het ook op die manier.
Plaats reactie