Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Flipper
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2017 21:08

Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door Flipper »

Dag beste forumleden.

Sinds gisteren ben ik een trotse eigenaar van een Optimum BF30.
Deze machine heeft echter een MK3 opname, is het mogelijk deze relatief makkelijk om te bouwen naar ISO-30?

De reden waarom ik deze ombouw zou willen is:
- De tool moet je precies er uit rammen in plaats van met enkele tikken deze los te krijgen.
- Schroefdraad van de as om deze vast te houden/verwijderen is volledig gestript hierdoor
- Heb de indruk dat de machine meer vibratie/afwijking geeft dan een ISO30
- Tools voor ISO30 lijken me goedkoper/couranter uit te vallen


Graag tips/ervaringen :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door serum »

Weet niet of je de machine CNC gebruikt of handmatig?

Je machine kan je ombouwen naar BT30 (gebruikt drive-dogs, dat doet de ISO30 niet) je kan een dergelijke spindel bestellen bij Buitelaar.

Weet niet of je dit wist;

Voor je MC3/MK3 huls kan je een wisselsysteem nemen van Tormach, (TTS) waarbij je tools met goede herhalingsnauwkeurigheid geplaatst worden, zodat je met een tool-offset tabel kan werken. Je kan dan eenvoudig de trekstang vervanengen door een langer exemplaar en er belleville ringen onderleggen (drukringen)? weet niet hoe ze in het Nederlands heten. en daarboven een pneumatische drukcilinder om het gereedschap te lossen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door assink »

Schotelveren heten die in het Nederlands.
Je kunt ook je BF30 ombouwen naar een "captive drawbar"
Dan zit je axiaal trekstang opgesloten, en met het uitdraaien duw je het gereedschap naar beneden. Dan wordt je trekstang een "duwstang".
Als je echt hard moet hameren trek je de boel veel te strak aan.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door marten optimum »

je kunt de spindel relatief makkelijk vervangen. door de iso 30. deze is te bestellen bij de optimum dealer. en kijk ook naar de lagers deze moeten dan ook vervangen worden. of je moet de oude lagers willen overzetten. (niet mijn keus)
De lagers kun je beter bij een lagerboer zien te scoren. dat scheelt een leuk aantal muntjes.
en de freeshouders zijn niet goedkoper dan de mc3 directe spantang. maar eerder duurder.
Ik ben zelf ook in het bezit van een optimum bf 30 waarvan de spindel al een lange tijd uit elkaar ligt. mocht je willen kijken hoe het in elkaar zit, dan mag je langs komen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door serum »

Is geen ISO30, maar BT30? Daar zit wel een verschil in. BT30 houders passen wel op een ISO30 kop, maar omgekeerd moet je de drive-dogs verwijderen (indien mogelijk)

HBM kan het ISO30 noemen, maar ik zie bij de BF30 duidelijk drive-dogs zitten. (die zijn er om de houder niet te laten slippen, handig bij grote diameter frezen) Nou weet ik dat die aandrijfdingen verwijderbaar zijn op de spindel van de BF30 (heb zelf zo'n spindel liggen met een ATC trekstang, destijds omgebouwd door Arian op dit forum. Enige dat moet gebeuren is een kleine cm van de houders afhalen om ruimte te maken voor de trekstang met de klemhouder.

Taper/afmetingen zijn identiek, maar bestel niet per ongeluk de ISO30 houders als je drive-dogs gebruikt. (want dat past niet)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door Breaker »

Op ISO30 zit zo’n rechte top met binnendraad, daar passen geen pull studs op, en heeft drivedog sloten. BT30 heeft direct boven aan de konus plaats voor een pull stud en ook drivedog sloten, dacht gelijk aan ISO30. En SK30 heeft net als BT30 plaats voor een pull stud maar geen drive dog sloten.

De konus is voor allemaal gelijk maar verder loopt het hopeloos door elkaar en iedere fabrikant heeft andere afwijkingen van de generieke standaard, blijft goed plaatjes kijken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door janplastiek »

Breaker schreef:Op ISO30 zit zo’n rechte top met binnendraad, daar passen geen pull studs op, en heeft drivedog sloten. BT30 heeft direct boven aan de konus plaats voor een pull stud en ook drivedog sloten, dacht gelijk aan ISO30. En SK30 heeft net als BT30 plaats voor een pull stud maar geen drive dog sloten.

De konus is voor allemaal gelijk maar verder loopt het hopeloos door elkaar en iedere fabrikant heeft andere afwijkingen van de generieke standaard, blijft goed plaatjes kijken.
om het geheel verwarrend te maken, mijn HSD motor is een ISO30 motor, zonder drive dog blokjes,
mijn CMT houders zijn alle als ISO30 gekocht zonder drive dog openingen, en hier kon de pulstud direct op
http://www.garnotec.be/producten/BE/13/720
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die ISO30 en BT30 dekken niet volledig de lading, is volgens mij alleen de maat van de kegel.
Er is ook nog zoiets als din 2080 en din 69871.
En dan nog eens de uitvoering van de aantrekbout/paddestoel.
Ik betwijfel zelfs of die meeneemblokjes in die omschrijvingen er bij zitten, of dat daar nog een extra voor is.
Er zijn ook uitvoeringen bij conventionele machines die SK40 met M16 of M20x2 zaagtand aantrekdraad hebben, daar zit in de spil 2 uitsparingen voor meeneemnokken, maar moet je dus een tussenring gebruiken met aan 2 kanten nokken om het gereedschap en de spil voor doordraaien te behoeden.

Ook bij morse-conus, kun je ook kiezen, met of zonder uitdrijf-lip.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door serum »

Volgens mij is ISO30 en BT30 juist gelijk, qua afmetingen?

Sommige ISO30's hebben weer een vlak cilinder boven het conische deel, maar het leeuwendeel eindigt bij de conus en heeft M12 draad. (net als BT30, muv het ontbreken van de drive-dogs aansluiting van de ISO30)

Ja, mijn HSD is ook ISO30, zonder drive-dogs, met los ingedraaide pull-studs. Dat wordt nog spannend bij de aanschaf van nieuwe tools :) Heb een BT30 vlakfrees gekocht voor het vlakken van het spoilboard; deze heeft ook M12 draad voor een pullstud.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang je met aantrekdraad werkt is het nog niet zo spannend, wanneer je er zo'n aantrek-paddestoel in zet, en met klauwtjes aan gaat trekken is de maatvoering in de lengte opeens belangrijk.
Dan moet je inkorten of een vulring toe gaan passen, maar moet je wel weten wat de exacte maat moet zijn, en op een kegel is het lastig meten.
Ik heb wel eens een meet-conus voor OTT systeem gezien, maar ik denk dat in de industrie nu niemand meer gaat staan tobben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door assink »

Vind die ombouw nogal rigoureus, heb een deckel kloon met een MK4 spindel.
Heb nu de boel naar de S20 draad omgebouwd, hoef ik niet meer te hameren en druk ik met de aantrekstang de tool er zo uit. Ff een tikje met de hand tegen de sleutel is voldoende om de tool los te drukken.
Zoiets moet ook kunnen met een MK3 spindel, als je de trekstang maar axiaal op kunt sluiten. Heeft het gat waar de aantrekstang doorgaat geen draad aan de bovenkant?
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door marten optimum »

bij mijn optimum bf30 zit er een moer boven de aantrekstang. die voorkomt dat de trekstang omhoog kan komen en daarmee kan ik ook de tool er uit drukken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Optimum BF30 MK3 naar ISO30

Bericht door serum »

Mooi dat je dit topic weer onder de aandacht hebt gebracht Breaker;

Voor de ATC gebruikers; BT30 heeft de 'sleuf' voor de atc-vork weer op een iets andere plaats zitten dan de ISO30's.
Plaats reactie