Keuze machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Keuze machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En de bedoeling is dat conventioneel te doen, of ga je ombouwen naar CNC ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bump
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 dec 2017 21:01

Re: Keuze machine

Bericht door Bump »

Ik hoop dat het lukt op de conventionele manier .
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Keuze machine

Bericht door Breaker »

Mijn machine wordt opgegeven voor 120 kg met een bereik van 200x100x200mm, met wat overbodige zaken als motoren, spindels en plaatwerk zal er een kleine 100kg overblijven. Met 7,2 kg/liter is dat maximaal 13 liter gietijzer voor de basis, kolom, tafel en kop. Staal frezen lukt wel en titaan heb ik nooit gedaan, maar het is toch wel het minimum voor dit bereik als je er nog een beetje vaart in wilt houden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Bump
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 dec 2017 21:01

Re: Keuze machine

Bericht door Bump »

Begrijp ik , het is telkens voor de afwerking .
Dus steeds kleine hoeveelheden te verspanen , trouwens een heavy machine kan ik toch niet plaatsen.
CNC zou natuurlijk efficiënter werken maar dan kan later nog mits de nodige aanpassingen.Hmmm ...toch duur he

Het staat al vast , bij wabeco ga ik zeker voor de HS versie . Geeft toch wat meer mogelijkheden tot 7500 rpm.

Alleen is het mij nog onduidelijk ofdat ik de MT2 spindle neem of de ISO 30.
Misschien maakt het toch niet zoveel uit gezien de kleine diameters : +/- 2 tot max 8 mm.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Keuze machine

Bericht door Breaker »

Voor de Wabeco zijn er toch complete kits beschikbaar voor ombouw naar CNC? Kan dat later.

Ik werk met de ISO/BT/SK30 (weet het ook niet meer) met een snelwisselsysteem. MT ken ik alleen van de draaibank en kolomboor als zelf klemmend. Als je hebt geen verdere gereedschappen/machines hebt waar je mee kan uitwisselen zou ik voor ISO30 gaan. Goed verkrijgbaar, maar da's ook direct m'n beste argument.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Bump
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 dec 2017 21:01

Re: Keuze machine

Bericht door Bump »

Nu vraag ik om wel af hoe ze bij wabeco die ISO 30 in dezelfde machine krijgen waar normaal een MT2 in zit;
Die ISO 30 ziet er heel wat heavier uit , hopelijk hebben ze dan binnenin de hele boel niet verzwakt om er toch een ISO 30 in te krijgen.

Ik twijfel dus nog , voor de rest denk ik niet dat ik verder kan met een zware freesmachine voor grof verspanen.
Dus die wabeco F1210 HS lijkt me wel wat voor het fijne werk. En dit past nog net in de workshop :)
Plaats reactie