Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door leopard »

Ik zit altijd te klojo-en om goed bij de Kwalititatief Uiterst Teleurstellende M8 schroeven te komen waarmee de spieën worden afgesteld van mijn BF25.
M8 met grote platte koppen en een ondiepe ZAAGSLEUF. (stokslagen voor de ontwerper :lol: )
Ik heb afgelopen weekend daarvoor het volgende gemaakt:
M8 imbus met busjes om de kop, vastgelijmd met Loctite 648.
Het lossen en aandraaien is nu een fluitje van een cent.
Let wel op als je dit gaat maken, de koppen hebben verschillende diameters!!!!

16345
16346
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door serum »

En dan gebruik je 8.8 boterschroeven? Ben d'r nooit zo'n fan van. Zal wel weer een bootlading met persoonlijke antifans op m'n dak krijgen, maar bij gebrek aan zelfrespect (of breed gevoel voor humor, ben er nog niet uit) neem ik daar maar genoegen mee.

maar. Eerlijk is eerlijk, met die standaard schroeven werkt het voor mij naar behoren. Afstellen doe ik trouwens als volgt; tafel in het midden zetten, meetklok op de buitekant van de tafel, en op de buitenkant van de cross-slide en ik stel hem af, zodat hij 0,01 'axiale' speling heeft (flink heen en weer roteren met de armen) de onderkant stel ik dan ook weer af met 0,01 speling, zodat er totaal 0,02 speling op het geheel zit. Loopt prachtig op die manier. Kan het beter? Vast. Maar zo voorkom je dat het te zwaar loopt en niet gaat vreten. daarna lekker insmeren met anti-slipstick leibaanolie. Heerlijk.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door leopard »

serum schreef: 05 feb 2018 20:57 En dan gebruik je 8.8 boterschroeven?
Ik denk niet dat de originele schroeven sterker zijn dan 8.8.
M8 8.8 houden die spietjes heus wel op hun plaats, dat is namelijk het enige wat ze moeten doen.
Belasting M8 8.8 bij vloeispanning is ruim 23 Kn......
Als die breken staat het e.e.a. echt te strak. :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door serum »

8.8 is gewoon een baggerschroef. Knap flexibel, zo is mijn ervaring. Had er zelf in ieder geval nooit voor gekozen :mrgreen: Heb je ergens ziel en zaligheid inzitten en dan prop je er een dergelijke schroef in. Een M4 schroef had hier nog volstaan, maar dat is niet mijn punt. Heb gewoon een antipathie tegen de 8.8 schroef in het algemeen. Noem het discriminatie.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door javanree »

Wat had het dan wel moeten zijn? RVS is hier overkill... En bedenk ook : beter dat de draad van de schroef stript dan dat je de draad uit het frame stript... ik had hier misschien daarom zelfs eerder een 6.8 bout genomen.

Kiezen voor binnenzeskant maakt het nastellen inderdaad een stuk makkelijker, maar eens netjes na-apen voor de freesbank van het gesticht... ehhh de stichting :mrgreen:
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door leopard »

serum schreef: 05 feb 2018 21:39 Heb gewoon een antipathie tegen de 8.8 schroef in het algemeen. Noem het discriminatie.
Oh oh , schending van artikel 1 van de Grondwet:
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Dit is dus ook van toepassing op alle bouten, van welke sterkte dan ook. :lol: :lol: :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door assink »

Een gewone 8.8 bout van een industrietoko is prima.
RVS is zo'n beetje altijd zwakker dan een goede 8.8 bout. Alleen a4.80 komt in de buurt van een 8.8 bout.
RVS niet gebruiken als het niet nodig is, onnodig duur en gaat alleen maar eerder vreten.
10.9 en 12.9 is gewoon lastiger verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door DaBit »

Nadeel van 10.9 en 12.9 bouten is dat ze bij mishandeling breken in plaats van vervormen.
Voor boutjes die een spie op de plek moeten houden is 8.8 prima. En 4.8 ook al.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1954
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door Breaker »

Voor mij is de belangrijkste reden voor het aanschaffen van 12.9 boutjes dat ze vaak zwart zijn :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stelbouten voor afstellen prisma geleiding BF25 etc.

Bericht door serum »

Nou Breaker, dat is precies mijn reden van aanschaf van die boutjes. Vind dat zilver zo afstotend. (hint, techniekshop.nl, die heeft een mooooooie collectie betaalbare 10- en 12.9 boutjes. Heb er de hele collectie voor mijn nieuwe portaal vandaan)

Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die schending aan artikel 1 doet.
Oh oh , schending van artikel 1 van de Grondwet:
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Dit is dus ook van toepassing op alle bouten, van welke sterkte dan ook. :lol: :lol: :lol:
Humor..
Plaats reactie