Mijn Benchman VMC 5000 project.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Ik heb de afgeschermde kabel niet aan aarde gelegd :shock: , eigenlijk wel logisch dat dit moet maar ik had het bescherm netje terug geslagen en krimpkous overheen gekrompen. Vandaag vertelde me iemand dat je het bescherm netje wel aan aarde moet leggen aan 1 kant. zeker voor de motoren.

Ik heb deze kabel voor de closed loop motoren
https://www.conrad.nl/p/lappkabel-00126 ... ter-603256

Hoe doen jullie dit?
Bescherm netje oprollen krimpkous er over voor de uitstraling en dan een oogje er aan en naast de controller aan aarde leggen in ieder geval zo kort mogelijk zodat zoveel mogelijk kabel nog wel beschermt is?
En welke kabels moeten worden voorzien van afgeschermde kabel? Alle kabels waar hoofdspanning van de motor door heen gaat, en de stroom kabels voor de drivers en de 0-10v?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Kjelt »

In theorie alle spannings, controle en signaal kabels.
Je hebt meerdere mogelijkheden voor kabels afhankelijk van connectoren:

Als de connector van metaal is en een trekontlasting heeft of andere manier om de kabelafscherming te monteren is dat het makkelijkste.

Andere optie als de kabel een draad door de afscherming heen heeft zitten (ben even de naam kwijt) dan kun je die gebruiken

Je kunt bij een connector die geen montagemogelijkheid op de behuizing heeft of een plastick connector een extra pin gebruiken, dus bv ipv 3 pinnen neem je de vier pins versie. De afscherming ontvlecht je en knipt er 3/4 van af de overige 1/4 kort je wat in draait hem tot een draadje en soldeert er een flexibele montagedraad aan vast. Goed krimpkous om de las heen en om de plek waar de mantel stopt. Deze flexibele draad soldeer je in de extra pin. In de besturingskast leg je die pin hard aan het centrale aardpunt.

Zo zijn er vast nog meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Kjelt schreef: 10 apr 2018 23:33 In theorie alle spannings, controle en signaal kabels.
Je hebt meerdere mogelijkheden voor kabels afhankelijk van connectoren:

Als de connector van metaal is en een trekontlasting heeft of andere manier om de kabelafscherming te monteren is dat het makkelijkste.

Andere optie als de kabel een draad door de afscherming heen heeft zitten (ben even de naam kwijt) dan kun je die gebruiken

Je kunt bij een connector die geen montagemogelijkheid op de behuizing heeft of een plastick connector een extra pin gebruiken, dus bv ipv 3 pinnen neem je de vier pins versie. De afscherming ontvlecht je en knipt er 3/4 van af de overige 1/4 kort je wat in draait hem tot een draadje en soldeert er een flexibele montagedraad aan vast. Goed krimpkous om de las heen en om de plek waar de mantel stopt. Deze flexibele draad soldeer je in de extra pin. In de besturingskast leg je die pin hard aan het centrale aardpunt.

Zo zijn er vast nog meer mogelijkheden.

Bedankt dus een kabel aan het netje solderen is geen probleem? Ik heb nu nieuwe kabels besteld omdat ik ze zo kort mogelijk heb gehouden en nu geen lengte meer heb om de mantel een mooie plek te geven. Als ik er een draad aan kan solderen kan ik hem verlengen en buiten de goot aan aarde leggen. Of zelfs met een oog achter het draadeind waar de achterwand mee vast zit.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Johan Bos »

Op het werk hebben we daar EMC wartels voor, misschien is dat wat om het netjes at te werken?
RC & Modelbouw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Kjelt »

Nira schreef: 11 apr 2018 07:58 Bedankt dus een kabel aan het netje solderen is geen probleem? Ik heb nu nieuwe kabels besteld omdat ik ze zo kort mogelijk heb gehouden en nu geen lengte meer heb om de mantel een mooie plek te geven. Als ik er een draad aan kan solderen kan ik hem verlengen en buiten de goot aan aarde leggen. Of zelfs met een oog achter het draadeind waar de achterwand mee vast zit.
Ja dat kan maar je wilt wel met enkele zaken rekening houden:
De shield of mantel of zoals jij het noemt netje moet netjes geisoleerd worden, geen losse draadje ed, verder zit bij solderen het zwakste punt daar waar de draadjes gesoldeerd worden, dit is vooral mechanisch zwak in die zin dat de draadjes breken bij heen en weer bewegen.
Je wilt de overgang dus mechanisch ontlasten, of met bv krimpkous door de gedraaide shield draad terug naar de kabel te vouwen daar te solderen en aan de kabelmantel met krimpkous te isoleren en tegelijk mechanisch te ontlasten of trekontlasting vd connector. Hoe dan ook zorg dat het niet belast wordt.

EMC Wartel kan ook maar dat is wel een wat permanentere oplossing dan met een connector.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door skillalot »

Nira schreef: 10 apr 2018 22:07 Hoe doen jullie dit?
Bescherm netje oprollen krimpkous er over voor de uitstraling en dan een oogje er aan en naast de controller aan aarde leggen in ieder geval zo kort mogelijk zodat zoveel mogelijk kabel nog wel beschermt is?
En welke kabels moeten worden voorzien van afgeschermde kabel? Alle kabels waar hoofdspanning van de motor door heen gaat, en de stroom kabels voor de drivers en de 0-10v?
Zet een aardrail in je kast:
Afbeelding
Je kabels laat je over deze aardrail heen lopen, en ter hoogte van de aardrail verwijderen je een 15mm van de isolatie zodat daar het aardscherm van de kabel bloot ligt.
Dan zet je met een klem dat aardscherm aan die rail vast. De kabel laat je daarna doorlopen tot aan je connector, en strip je een paar centimeter ervoor pas. Of je kan tot aan de aardrail strippen en het aardscherm daar afwerken.
Aardscherm afwerken kan door terug te vouwen over de isolatie heen, en dan met een stuk krimpkaus er overheen ver genoeg naar achter zodat het aardscherm bloot ligt om aan te sluiten op de rail.
Maar wat makkelijker is, en ook prima werkt is aardscherm zo kort mogelijk tot waar je de isolatie verwijdert hebt afknippen, en dan een paar keer met je hand langs de isolatie trekken om deze op te rekken zodat de afgeknipte stukjes bedekt zijn.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Bedankt voor de reacties.

Bij mijn situatie komen de kabels niet gezamenlijk binnen, de schakelkast zit achter de machine en de kabels komen achter de achterwand naar binnen. Dit maakt het lastig om de kabels op een centraal punt met bijvoorbeeld een wartel of zo'n strip aan aarde te leggen. Omdat ook de kabels zo kort mogelijk houden belangrijk is.

Ik heb even een foto gemaakt van een "mogelijke" oplossing?

16749

16748

Ik heb het oogje even achter de schroef gelegd maar kan eventueel ook rechtstreeks is de achterplaat.

Andere gevonden mogelijkheden zijn lastiger in mijn situatie.

https://lappbenelux.lappgroup.com/produ ... rming.html
helaas lijkt het er op dat hier een speciale tang voor nodig is.

Dit lijkt me dan wel een mooie oplossing. als de kabel uit de goot komt de door deze klem en dan naar de controllers. maar de klemmen zijn 40mm hoog en niet echt mooi.

https://www.distrelec.nl/nl/cable-shiel ... simi=94.65
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Kjelt »

Ja zoals de eerste foto maar dan alleen aan het einde solderen dus de omgeslagen shield blijft ongesoldeerd tot paar mm na de omslag en het aardkabeltje ook tot die lengte ongestript laten zodat de tweede krimpkous de beide kabels bij hun mantel bij elkaar houdt. Misschien pietluttig maar het kost weinig extra tijd dus beter meteen goed doen ;-)

Die RSK kende ik niet, jammer als daar een aparte tang voor nodig is, speciale krimptangen zijn meestal erg duur .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Ballegooijen »

Die RSK kende ik niet, jammer als daar een aparte tang voor nodig is, speciale krimptangen zijn meestal erg duur
Volgens mij is het toch een heel ouderweds gereedschapklemmetje of zie ik dat verkeerd ??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Kjelt »

T'is ook niet mijn vak of werk ;-)
Maar ook prijzig als je ze per 100 moet kopen, beginnen op 1,20 ex en er zijn vijf maten :shock:
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

Afgelopen tijd wat minder tijd gehad voor de machine.
Inmiddels draaien wel alle assen en heb ik Edingcnc ingesteld.
De assen draaien zonder een storing te krijgen op het Edingcnc kaartje.

De kogelomloop spindels hebben een inch maat deze is 0,2 inch.
De tandwiel verhouding is 2:1 dus elke omwenteling van de motor is de as 0,1 inch verplaatst, dat is 2,54mm
Standaard staat de Leadshine driver afgesteld op 4000 pulsen
Nu heb ik uitgerekend voor stappen per unit hoeveel stappen de motor moet maken om hem een mm te verplaatsen.
Dit is 4000:2,45= 1574,8031 pulsen per mm.

16808

Verder wou ik de kabel van de opvoerpomp aan gaan sluiten, alleen moest deze verlengt worden echter zit deze gegoten in de behuizing.
Nu ben ik aan het kijken naar een andere, zijn er misschien mensen welke me een advies kunnen geven welke ik heb beste kan kopen.
Ik heb graag een dompelpomp model zoals hij was.

Nu kwam ik deze site tegen http://www.koelpomp.nl/nl/online-shop-246/

Het model ES is vergelijkbaar met de pomp welke ik had. maar voor 4 euro meer heb ik een pomp welke 8 liter per minuut meer pompt met type ES-E3.
Zijn er mensen met ervaringen?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door benkr »

Zoiets heb ik nog liggen, wil best ruilen tegen ?????? iets leuks voor de hobby, b.v. stappenmotoren of stepperdrivers (kapot is geen bezwaar) maar ook andere CNC gerelateerde dingen mogen.
Of een 2 kW VFD of..of...of..of je oude motoren en drivers om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Breaker »

De pulsen zouden goed moeten zijn zo, mijn machine heeft hetzelfde met metrische spindels (5mm) waarbij ik uitkom op 1600 pulsen. Heb je de uitgangen van de drives nog omgeschakeld naar normally closed zodat deze in het noodstop circuit opgenomen kunnen worden? Op die manier heb ik mijn assen met een paar millimeter kunnen oprekken, bij over de grens valt de machine stil, wel jammer in zo'n geval dat de drivers geen reset hebben.
En is de omkeerspeling definitief ingesteld?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Mijn Benchman VMC 5000 project.

Bericht door Nira »

I.v.m. de storing met de spindel heb ik een nieuw EdingCnc kaartje gekocht met ethernet, gelukkig is de storing nu weg.
Ik heb meteen even een afwerkplaatsje gemaakt voor het nieuwe kaartje.

16830

Hoe stellen jullie de software in voor een VMC, als je met de pijltjes toets naar rechts druk dat dan de tafel dan naar rechts gaat? eigenlijk gaat de frees dan ten opzichte van het werkstuk naar links.
Als ik nu op de linkertoets druk gaat de tafel naar links en het pijltje op het scherm naar rechts. naar mijn idee zoals het moet omdat dan de tafel naar rechts gaat.
Plaats reactie