Deckel snelloop kop welk vet ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door Stephan »

16627

Hallo allemaal, ik heb al enige tijd deze snelloopkop op mijn Maho sk250 zitten. Ik heb de motor vervangen voor een iets groter met de bedoeling dat ik onderin het toeren bereik meer koppel heb. Toen de spil net op de machine zat is de borg moer los gekomen en kwam er speling in de spil. Toen heb ik hem uit elkaar gehaald schoon gemaakt nieuw vet er in gedaan. Echter begint de spindel nu bij 1500rpm opeens te Janken. kan dit komen door het verkeerde vet of is de voor spanning te laag?

Welk vet zou er eigenlijk in horen ?

Ik heb ooit eens van een Maho monteur gehoord dat ik dit type spindel als volgt moet afstellen: as in een klem en de spanmoer aandraaien todat je het lagerhuis 0.004 kan bewegen dan de borg bout vast en klaar. Klopt dit volgens jullie ook?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door assink »

Wat is het nou, deckel of maho? :lol:
Hier wat info op een duits forum:
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 5&start=10
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door Stephan »

Papie en Mammie gingen trouwen en namen er ook nog een adoptie bij en toen werd het een DMG :shock:

Nou eigenlijk een DM :mrgreen:
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door assink »

Misschien kan Singer maschinen hier wat over zeggen?
Verkoopt iig de juiste smeermiddelen, en weet zo'n beetje alles van Deckel naar het schijnt.
http://www.singer-werkzeugmaschinen.de/
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door Stephan »

Gisteren op de technishow begrepen dat er Kluber LDS18 in zou moeten. Weet iemand waar ik een klein beetje vandaan kan halen. Een goed alternatief is natuurlijk ook prima.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is in tubes te koop, maar als dat spul €1.- per gram kost zal het niet veel rond slingeren.
https://www.amazon.com/Kluber-Isoflex-S ... B01JMU954A

Misschien gewoon es bij een lagerboer informeren of ze het verkopen en wat het kost.
Ik vind het altijd een beetje overdreven om machines van meer dan 30 jaar (of 60) nog te behandelen als ware ze nieuw, dus gewoon goed lagervet moet toch goed genoeg zijn zou je denken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door DaBit »

Ja, maar als er een gewoon goed lagervet bestond had je niet zoveel types en betaalde niemand 5 tientjes voor een klein tubetje Kluber (wat voor Kluber spul onderhand nog goedkoop is ook). Het is toch wel degelijk de bedoeling dat je naar de omloopsnelheid, belasting, warmteontwikkeling en verwachte levensduur kijkt. En behalve die laatste zit er niet zoveel verschil tussen een nieuwe en een oude machine.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Deckel snelloop kop welk vet ?

Bericht door Stephan »

Ik heb 1 tube de kluber gevonden voor een nette prijs. Normaal worden ze per 20 verkocht. Allen bedankt voor het mee denken.
Plaats reactie