BZT PFK vs open source zelfbouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een CNC portaal frees te gaan kopen / bouwen om frontplaatjes en kleine onderdelen te kunnen frezen en te graveren.
Vaak zal het aluminium of kunststof zijn maar ik zou indien mogelijk ook graag de mogelijkheid hebben staal en RVS te kunnen bewerken.
Nu kan ik tijdens het zoeken naar een leuke machine op deze terecht http://www.bzt-cnc.de/en/shop/cnc-porta ... llspindeln
Maar omdat alles bij elkaar best wat geld gaat kosten wil ik zeker zijn dat ik direct een geschikte machine koop.
Vandaar dat ik in mijn verdere zoektocht hier terecht kwam en las over het open source project.

Nu is mijn vraag dus waarmee ben ik beter af, een BZT basis met portaal en de rest bij DamenCNC kopen of de open source zelfbouw machine?

Mijn budget ligt niet geheel vast maar ik hoop met 8 a 10K een redelijk eind te komen.

Kwa besturing ben ik er eigenlijk al achter ( met dank aan de vele post hier ) dat ik voor een USBCNC met ethernet ga en de aandrijving een closed loop van Leadshine.
Voor de spindel dacht ik aan een TeknoMotor met VFD.

Het is vooral hobby en soms wat werk dus geen productie machine voor aantallen, tijd heb ik genoeg dus als ik RVS kan frezen maar het duurt wat langer dan ben ik ook al tevreden.

Graag jullie advies en mening over mijn ideeën tot nu toe.

Groeten,

Wim
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door benkr »

Die machines zijn niet te vergelijken, dat blijkt ook wel uit het prijsverschil.
Als je het geld hebt ga dan voor de open Source machine, dat is een redelijk waardevaste investering, anders dan die BZT machine.
IK denk dat je de machine zelfs gebouwd kunt kopen bij Kees maar dat zal niet gratis gebouwd zijn denk ik zo, ook Kees moet eten.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Als ik zo eens vergelijk dan lijken de prijzen juist redelijk bij elkaar te zitten.
De offerte die ik heb voor een BZT complete machine is 8K en dat is geen closed loop en erg goedkope spindel.
In de link zie je alleen de prijs van de basis zonder portaal en de rest dus je moet nog alles aanklikken voor je een complete machine hebt.

Maar ik noteer alvast 1 stem voor de open source.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door audiomanics »

Maak daar maar 10 stemmen voor de OpenSource van....
Ik weet niet wat de teknomotor aan koppel levert bij zeer lage toerentallen (RVS en staal) maar de rechthoekige Chinese motortjes leveren vanaf ca 1000 rpm al een redelijk koppel, is mijn ervaring. Die kan ik met het handje niet tegenhouden in ieder geval. Ik denk dat je bij ca 2000 rpm dus koppel genoeg zal hebben om een freesje door RVS te trekken.
Verder is de combinatie Portaalfrees versus RVS en Staal wel een uitdaging.. Als je de kans ziet om de motor te wisselen met een type dat, instelbaar, maximaal ca 3500 rpm loopt, dan is RVS en staal geen probleem, verwacht ik.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Oke die staan genoteerd.

Maar kan je me dan ook in het kort uitleggen waarom die zelfbouw beter is aangezien bijna alles hetzelfde is behalve de basis die is van staal bij BZT en van aluminium koker bij de zelfbouw.
Verder volg ik jullie advies al over aandrijving en besturing en spindel die in geval van de BZT basis met portaal ook van DamenCNC zou zijn.
Verder zijn de gebruikte onderdelen bij BZT veelal hetzelfde als DamenCNC verkoopt en die jullie in het open source project adviseren.

Mijn belangrijkste twijfel is eigenlijk kan ik met beide machines wel staal en RVS bewerken?
Alhoewel minder belangrijk zou het wel leuk zijn.

Volgens mij hebben jullie iets tegen een kant en klare machine of niet :) maar hebben jullie ook de details gelezen van mijn link.
Zoals met welke controller en welke spindels en geleidingen enzo ze de machine opbouwen.
Voor zover ik kan zien zijn BZT en jullie het erg met elkaar eens.

Alvast dank voor jullie moeite,

Groeten,

Wim
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Oke dus ik moet even op onderzoek naar een geschikte spindel voor staal en RVS.
Desnoods koop ik er later een extra spindel bij die meer geschikt is voor lagere toerentallen.
Als ik inderdaad ook RVS en staal kan bewerken is er nog meer reden om een machine te kopen.

Wim
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door benkr »

Zet er gewoon 2 spindels op dan heb je beide binnen handbereik.
Moet je wel het Z-as ontwerp een beetje aanpassen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

Dratsabylgu schreef: 13 mei 2018 21:34 Maar kan je me dan ook in het kort uitleggen waarom die zelfbouw beter is aangezien bijna alles hetzelfde is behalve de basis die is van staal bij BZT en van aluminium koker bij de zelfbouw.
Verder volg ik jullie advies al over aandrijving en besturing en spindel die in geval van de BZT basis met portaal ook van DamenCNC zou zijn.
Verder zijn de gebruikte onderdelen bij BZT veelal hetzelfde als DamenCNC verkoopt en die jullie in het open source project adviseren.

maar hebben jullie ook de details gelezen van mijn link.
Zoals met welke controller en welke spindels en geleidingen enzo ze de machine opbouwen.
Is dat zo? Ik kan uit die website niet afleiden welk merk KO moeren en spindels ze gebruiken ook niet welk merk lineaire geleidingen?
Misschien lees ik er over heen ?
Je kunt ook chinese freesmachines kopen maar die presteren echt niet zoals de OSPF. De door jouw gekozen machine kost kaal €2000.-
Laat ik je vertellen dat alleen de lineaire geleidingen en de KO moeren en spindels van de OSPF bij elkaar al dat bedrag kosten. De totale machine kost al gauw €7000.- aan onderdelen.
Dat is dan niet massa inkoop maar wel direct bij de bedrijven dus heel veel goedkoper gaat je dat niet lukken. Ik durf dus gerust te zeggen dat de door jouw gekozen machine niet deze merk onderdelen gebruikt.
Maar welke dan wel ? Chinees ? Oostblok ?
Kijk anders ook eens bij DamenCNC die adviseren zelf trouwens een Haas CNC machine die zonder motoren en aansturing ook al 4500 ex kost, dacht ik uit het hoofd.
Dat zal kwa prijs/prestatie beter in de buurt komen schat ik zo.
Mijn belangrijkste twijfel is eigenlijk kan ik met beide machines wel staal en RVS bewerken?
Alhoewel minder belangrijk zou het wel leuk zijn.
Dat betwijfel ik zelf ook omdat ik altijd geleerd heb dat een portaalfrees daar niet echt voor geschikt is.
Je wilt bij dat soort materialen een kolomfreesmachine hebben, dus zo'n ding van een paar honderd kilo.
De Z as is dan een massieve kolom die geen kant op gaat en de X en Y assen zitten aan het bed.
Voor staal en RVS is dat eigenlijk meer geschikt maar klein werkbereik. Een portaalfrees is voor groter werkbereik en voornamelijk hout, kunstof, non-ferro. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
Aangezien je werkbereik van 30x60cm vrij klein is, zou ik dan zelf eens op zoek gaan naar een tweedehands industriefreesmachine en dan eentje die je kunt ombouwen naar CNC.
Daar staan ook wel wat voorbeelden hier op het forum.
Volgens mij hebben jullie iets tegen een kant en klare machine of niet :)
De kwaliteit staat hier hoog in het vaandel. Ik heb dit zelf ook ondervonden, ik had een duitse CNC machine van €3500 gekocht maar die werd hier helemaal afgekraakt.
Ik was daar eerst nogal ontdaan over maar nadat diverse mensen me hier hebben geleerd waar op te letten en dat te checken met mijn machine kon ik ze alleen maar gelijk geven.
Ik ben dan nu ook een OSPF aan het bouwen mede omdat een vergelijkbare kant en klare machine buiten budget is en richting de €15000.- zou gaan.
Dus ze hebben hier niets tegen kant en klare machines maar dan wel professionele deugdelijke machines.
Als je hier aan komt met een Haas CNC bewerkings machine van 50000.- gaat niemand je afkraken of afzeiken alleen misschien omdat je er zoveel geld voor hebt betaald :lol:
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Volgens mij neemt niemand de moeite om op die site te kijken.
Als ik een machine samenstel die ongeveer overeen komt met de open source dan is de prijs rond de 14K in Duitsland bij de Nederlandse dealer nog meer.
De basis die kwa maten vergelijkbaar is met de open source kost in Duitsland zelfs al 4300 euro.
De basis prijs is ook echt alleen de basis je moet alles los erbij zetten en de basis van mijn voorkeurs model is geen 2000 euro, maar in Duitsland ruim 3500 euro en indien je in Nederland koopt is dat zelfs 4200.
De gebruikte merken bij BZT zijn o.a. Bosch Rexroth voor de geleidingen, verder kan ik ook niet alle merken vinden maar volgens mij is dit gewoon kwaliteit.

Dat ik voor het bewerken van staal en RVS eigenlijk een andere machine nodig heb weet ik.
Maar daar is geen plaats voor in mijn hobby kamer en daarom zou het leuk zijn als ik dat ook op de portaal machine kan doen het zal ook niet vaak gebeuren ( misschien 1 keer per jaar )

Toch bedankt voor de reacties.

Groeten,

Wim
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

De gebruikte merken bij BZT zijn o.a. Bosch Rexroth voor de geleidingen, verder kan ik ook niet alle merken vinden maar volgens mij is dit gewoon kwaliteit.
Dat is super kwaliteit, beter zelfs als de Hiwins van de OSPF.
Dat zag ik niet staan in de specs van jouw link en zelfs nu bij herlezen niet. Je kunt niet verwachten dat iemand hier een uur door die website gaat spitten voor alle details.
En ik snap ook niet dat zo'n bedrijf dat niet duidelijk vermeld, want dat is heel goed spul.
Dus als je een snel antwoord wilt zul je eerst zelf dat soort belangrijke details boven water zien te krijgen en vermelden.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Bij ieder model staat een link naar een PDF met info over het betreffende model daarin vond ik de gebruikte geleidingen.
Ik heb al vele uren research gedaan maar omdat ik geen enkele ervaring heb met CNC metaalbewerking leek het me verstandig om ook wat onpartijdige info te vragen.
Maar nu blijkt die onpartijdige info dus niet geheel onpartijdig te zijn. :)
Maar het is goed om te horen dat er zoveel mensen positief zijn over het open source project.
Want mijn idee was dus eigenlijk om de basis bij BZT te kopen en rest dan eigenlijk zoals het open source project zelf te maken.
De keuze is nog echt niet gemaakt hoor als ik sterke argumenten hoor voor de aluminium basis dan zal ik dat zeker overwegen.
Maar juist op dit forum lees ik dat stabiliteit heel erg belangrijk is en die lijkt me hoger als de machine van staal is gemaakt.
Ik ben altijd op zoek naar maximaal haalbare kwaliteit binnen een budget vandaar dat ik zeker niet zomaar ergens iets zal kopen.
Zeker de besturing en elektronica ga ik zelf doen, dan kan ik het volledig maken zoals ik het wil.
Als ik een mogelijkheid had om betaalbaar een stalen basis te laten maken dan zou ik dat waarschijnlijk doen.
En snel een antwoord is zeker niet nodig ik wil juist de tijd om alles goed te overdenken en dan de juiste beslissing te nemen.
De bestel datum voor de eerste aanschaf zal ergens juni/juli worden.

Wim
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door DaBit »

Wat je wel en niet kunt frezen hangt niet enkel van de machine af, maar ook van het poppetje erachter. Als de portaalfrees relatief klein kwa bereik gehouden word en wel met 'dikke profielen' gebouwd word dan verwacht ik niet al te gek veel problemen met staal en RVS. Je moet alleen geen dikke vlakfrees met 20 wisselplaten willen gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 14 mei 2018 09:45 Wat je wel en niet kunt frezen hangt niet enkel van de machine af, maar ook van het poppetje erachter. Als de portaalfrees relatief klein kwa bereik gehouden word en wel met 'dikke profielen' gebouwd word dan verwacht ik niet al te gek veel problemen met staal en RVS. Je moet alleen geen dikke vlakfrees met 20 wisselplaten willen gebruiken.
Interessant, definieer "relatief klein" ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: BZT PFK vs open source zelfbouw

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 13 mei 2018 22:20 Aangezien je werkbereik van 30x60cm vrij klein is, ...
Volgens je eigen definitie ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie