Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door Smeigel_12000 »

Beste allen,

Allereerst wil ik mij even voorstellen, ik ben Michiel en ben al een tijd geïntrigeerd door het CNC frezen. Hierbij wil ik mij alvast excuseren voor de zoveelste beginners vraag maar ik kom er gewoon niet helemaal uit.

Voor mijn werk teken ik met inventor. Ik kan hier goed mee overweg en kan hierin alles ontwerpen wat ik in principe wil. Hobby matig wil ik deze kennis ook gaan toepassen voor het ontwerpen van kleine gitaaronderdelen (zoals bijvoorbeeld bruggen, knoppen, etc.), uit metalen als aluminium en rvs. Deze zou ik dan graag willen cnc frezen met een klein tafel model freesmachine. Het modelleren is dus geen probleem, maar wat zijn de volgende stappen? Kan ik direct uit inventor laten frezen, heb ik extra software nodig, heb ik een aparte computer nodig om de cnc frees aan te sturen en op welk besturingssysteem moet deze computer dan draaien?

Kortom, hoe zet ik stap voor stap een goede opstelling op en wat raden jullie aan als freesmachine (aluminium onderdelen van maximaal 120x100x15mm)? Heeft er eventueel iemand zin om samen een setup aan te leggen met een kratje bier/whisky ernaast? :-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door kawarider »

Dag Michiel.
Cad heb je dus onder de knie. Cam zal wel Fusion worden. Dat is van dezelfde club.

Of je een computer voor je cnc gaat gebruiken, hangt weer af van welke controller. Met een arduino bijvoorbeeld heb je geen pc nodig. Bij mach, eding linux, etc wel. Oh ja, dan is er ook nog die masso, ook geen computer nodig. Dat wordt dus inlezen en zelf een keus maken.

Succes.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kom gewoon 3 november naar http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=16017 dan heb je alles bij elkaar en kun je kennismaken met diverse gezichten van het forum.
Verder is het misschien een beetje eng, maar veel mensen op het forum melden hun woonplaats, dat is reuze handig, misschien dat er iemand in de buurt dan wat sneller hulp aan bied.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door audiomanics »

Hoi Michiel.
Je spreekt over een klein model tafelfrees.. ik denk dat je zo'n chinees 3040 ding in gedachte hebt (klein model portaalfrees).. maar je spreekt ook over metalen als RVS..
Aluminium zal nog wel gaan, Messing ook, maar de rest kun je gevoeglijk vergeten op zo'n portaalfreesje. Dat heeft meer met het toerental van die motoren te maken.
Gezien je kleine werkbereik, dat je wil doen, denk ik, eerlijk gezegd, dat je beter uit bent met een kleine kolomfrees die dan omgebouwd is naar CNC. Een BF20 bijvoorbeeld of mogelijk een kleiner model.
Daar kan je nagenoeg alles mee frezen van aluminium tot rvs.
Als RVS weinig voorkomt kan je dat natuurlijk ook altijd uitbesteden en je beperken tot de eenvoudiger materialen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door Bjornski1976 »

Voor Inventor is ook HSM beschikbaar. Kijk eens op de website van Autodesk. Alternatief voor Inventor met HSM is Fusion360. Beide programma's werken goed.

Je computer hardware, lees video kaart maakt de keuze tussen Inventor en Fusion360. Heb je een game kaart dan is Fusion360 een goede keuze. Heb je een Quadro of Firepro dan ben je professioneler bezig.

Ik denk dat je het beste kan investeren in een goed machientje. Een met een vaste gantry, bewegend bed en erg stevig en stijf.
De bestuuring kan je later bekijken de keuze is erg groot.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door benkr »

Is dit niets voor je?

viewtopic.php?f=20&t=16297

Er is een mede-forumlid die deze machine van binnen en van buiten kent, die wil je vast wel helpen om hem weer aan de gang te krijgen en dan heb je een dijk van een machine voor het werk wat jij er mee wilt gaan doen.

Of deze, maar die zal wel wat duurder zijn:

viewtopic.php?f=20&t=16311&p=182557&hilit=BF25#p182557

Voordeel is dan weer wel dat de machine nieuw en ongebruikt is.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen, de ultieme rookie

Bericht door boorgraag »

Hoe actueel is de vraag nog? Ik heb mijn eigen machine gebouwd, welke prima voldoet voor mijn gitaarprojecten (oa). Zelf rails, steppers, rpi en hat gekocht, Kress1050 als freesmachine, endstops, noodstop etc.. ook werk ik met Fusion op een Mac, GCODE plaats ik in de cloud, dan downloaden met RPI en bCNC bestuurt de machine.
De werkafmetingen van mijn machine zijn 900x430mm.

Was benieuwd of je de machine wilt bouwen/kopen etc...mocht je meer willen weten, laat maar horen.
Affijn, was benieuwd naar de status van je project! :-)
Plaats reactie