Optimum bandzaagmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Ik zou een Optimum S131GH bandzaagmachine willen aankopen , iemand ervaring met zaagmachines van Optimum .
Ook Contimac heeft een machine die voor me zou kunnen dienen , maar daar krijg ik toch minder machine voor hetzelfde geld vind ik
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door André »

Deze heb ik al enkele jaren in gebruik. Mijn vergelijkingsmateriaal zijn alleen grotere professionele bandzagen.
De SG131 is meer een leuke hobby machine.

Mijn ervaringen:
-De Phantom vervangingslinten willen er wel aflopen. Deze linten zijn iets harder dan de originele linten heb ik het idee.
-Heb er zelf koeling opgemaakt want dat miste ik echt.
-Bij mijn SG131 is de aan/uit/afslag schakelaar niet heel optimaal, maar voldoet. Je leert er mee leven zeg maar.
(op de link naar Kippers zie ik dat Optimum dit heeft aangepast, lijkt mij veel beter)
-De klem ben ik niet kapot van. Dit is een schuifaan en pers vast systeem. Daar valt opzich mee te leven.
(Zou een schroefklem/met pers fijner vinden, dit systeem zit op de grotere Optimum lintzagen waar ik ook wel mee werk)
-Wat ik niet fijn vind is de afstand tussen de klembek en het lint. Die is te groot om kleinere stukken af te korten.
Snap dat de klem is gemaakt om ook onder verstek te kunnen zagen, waardoor de bek zo ver van het lint staat.
Mijn oplossing is de bestaande aandruk bek te vervangen door een eigen bek, maar ideaal is dit niet. De klem heeft dan de neiging om scheef aan de drukken.
(De grotere Optimum klemmen zijn veel prettiger)

De grotere Optimum die ik wel gebruik is deze:
https://www.kippersrijssen.nl/metaalbew ... agmachine-
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Kars-cnc »

Ik kan je helaas geen vergelijkingsinfo geven. Zelf heb ik een hele oude lintzaag, overigens volgens hetzelfde basisconcept als de modernere en met precies dezelfde linten en maximale zaag capaciteiten als de Optimum S131. Wat ik daarover kan zeggen is dat ik er erg blij mee ben! Voor mijn hobbywerk voldoet het erg goed. Aflopende linten heb ik ook gehad net als scheve zaagsnedes, maar met geduldig afstellen is dit allemaal opgelost. Ik heb regelmatig een werkstukje wat ik alleen zaag en niet meer na bewerk op de freesmachine omdat (met een 14tpi lint) de zaagvlakken mooi glad en zeer haaks zijn.

Voor het probleem van de bekken die te ver van het lint afstaan voor korte stukjes heb ik een eenvoudig hulpstuk gemaakt:
17577

Door de bout aan het uiteinde af te stellen op de dikte van het materiaal worden de bekken niet meer scheef geduwd.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

André ,

Heb vandaag de machine toch aangekocht , op zich lijkt het voor mij een goede keuze , ik gebruik ze sporadisch , hobby .
ik weet niet welke motor jij erop hebt , maar die zou tegen vroeger nu wel een zwaarder zijn , ik heb een 1,1 Kw motor .

Wat ik dan het minst van kwaliteit vind is de afschermkast voor de motorriem , die is in kunststof en lijkt me vrij fragile.

Mag ik vragen op welke snelheid jij de machine het meest gebruikt , heb daarstraks eens een profieltje afgezaagd op de middelste snelheid ,maar lijkt mij dat de zaag sneller zou mogen draaien .

Een koeling had ik vroeger op mijn vorige ook niet , ik vind het maar een smosboel en als je de machine te weinig gebruikt begint die vloestof te rotten en te stinken , weet ik uit ervaring van waar ik vroeger werkte .
Als je natuurlijk grote volle materialen gaat zagen zal dit wel een meerwaarde hebben .

Kars ,

Dat ziet er goed en simpel uit , we weten weeral wat we moeten maken :lol:
Bedankt voor de tip

Ik zaag nu met een zaaglint 10/14 denk dat dit voor mijn werk niet zo slecht is .

Groeten
Marc
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door André »

Zal eens kijken wat voor motor mijn Optimum heeft. Die kap om de V snaar is idd een beetje bijzonder maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.
De snelheid die ik gebruik is denk ik de meest langzame. Het snellopen van de zaag vind ik niet zo spannend, wacht ik wel even.

Dat hulpstukje van Karst is idd wel handig.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Ik ben nu een tool aan het maken om die spleet tussen de klembek en het zaagblad op te vangen , ( dicht te maken ) , ik laat deze tool achter het zaagblad ook nog doorlopen zodat het afgezaagde stuk niet zo meteen
bij het doorzagen op de machine valt .

Is wel wat pruts en precisie werk , maar denk wel dat het slim komt .

Als het klaar is post ik wel foto .
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door create »

Ja, laat maar eens zien,

Ik sta ook op het punt om zo`n zaag te kopen! moet soms alu en messing zagen en een klein bandzaagje zou makkelijk zijn ;-)

greetz create
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Zal nog ff duren hoor voor de tool klaar is , word gemaakt als er wat tijd over is .

Zo klein is die machine niet hoor , als je een klein super handig zaagmachienteje zoekt zou ik eens kijken naar de Huvema HU100

dit is de Optimum die ik nu heb

Afbeelding
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Lude »

Ik heb hem ook, ben er erg blij mee. Niet super professioneel, maar gebruik hem ook niet dagelijks; dus prima.
Ben benieuwd naar je tooltje, die afstand tot het lint loop ik ook vaak tegenaan. (Kunt ook nieuwe gaten tappen om de hele klem iets op te schuiven natuurlijk)
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Lude ,

Dat zou misschien ook een oplossing zijn , maar ik probeer van niets te moeten veranderen aan de structuur van de machine zelfs :lol:

Beetje geduld , in de week heb ik geen tijd om er aan verder te doen
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Wat ik eigenlijk niet snap aan die machine is dat je ze in verstek naar links en rechts kan draaien , als je naar de kant waar die 60° op staat zaag je toch gewoon in je eigen machine :shock:
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Lude »

In dat geval moet je de inbus bouten losdraaien van de klem, en de klem aan de andere kant van de zaag zetten. Dat is dus nogal wat werk, en in de praktijk doe je dat bijna nooit.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door Blazer »

Ha zo , had dit nog niet door , heb ze maar van zaterdag en dacht al hoe kan je die kant nu gebruiken ?

staat ook niets van in de handleiding denk ik , althans ik heb dit toch niet tegen gekomen .

Bedankt voor de tip .

Op welke snelheid gebruik jij ze meestal Lude ?
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Optimum bandzaagmachine

Bericht door André »

create schreef: 18 okt 2018 10:56 Ja, laat maar eens zien @Blazer ,

Ik sta ook op het punt om zo`n zaag te kopen! moet soms alu en messing zagen en een klein bandzaagje zou makkelijk zijn ;-)

greetz create
Buitelaar heeft er nu een aantal bij de occasions staan.
Plaats reactie