Hulp bij in elkaar zetten van bf25

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Hulp bij in elkaar zetten van bf25

Bericht door spikee »

Ik heb hier nog een complete bf25 liggen (lange tafel editie) die wegens omstandigheden enkele jaren uit elkaar heeft gelegen.
Nu wil ik deze graag weer in elkaar zetten maar ... ik weet niet meer hoe! :shock: ;

Heeft iemand ergens fotos of tekeningen hoe o.a. die x-as spindel vast wordt gezet ? Dan kan ik weer langzaam aan alles
gaan opbouwen. Of een algemene handleiding o.i.d. van een machine waar tekeningen in staan over hoe alles in elkaar zit.

Alvast veel dank
Laatst gewijzigd door spikee op 29 okt 2018 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Hulp in elkaar zetten van bf2

Bericht door kevertje »

Kijk hier eens de Grizzly G0704 lijkt sprekend op een BF20/25
Helemaal aan het einde van de handleiding staan tekeningen:

https://cdn0.grizzly.com/manuals/g0704_m.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp in elkaar zetten van bf2

Bericht door benkr »

Stuur een mail naar de helpdesk van HBM, je krijgt vrijwel zeker de hele manual van de BF25, tekeningen stuklijsten onderhoudsvoorschrift etc. etc.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hulp in elkaar zetten van bf2

Bericht door spikee »

Bedankt voor de reacties.
Ik ben al een stuk verder gekomen. Lang geleden heb ik voor alle assen ook ballscrews laten maken in china. De moer adapters heb ik nog voor de Y en Z as heb ik nog, die van de X as heb ik ooit weggegooid ... De spindels en de moeren heb ik wel nog. Ik ben ooit eens zo slim geweest om een stuk van de orginele x as spindel af te zagen zodat ik er een stappenmotor op kon zetten... Dus daar moet ik eigenlijk nog een nieuwe van hebben. De ballscrews heb ik nu niet gemonteerd omdat ik eigenlijk niet de correcte adapters heb op de spindel vast te schroeven en gebruik te maken van de handbediening.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar zal ik wel wat kleine dingen missen. Ik moet eens een lijst maken om te kijken of ik die spullen nog bij hbm kan krijgen of via het forum.
Van wat ik me nog kan herinneren is de tandwielset niet helemaal in orde. Het nylon tandwiel heeft wat op zijn donder gekregen dacht ik.
Ook heb ik de drawbar niet meer. Het ging nog vrij gemakkelijk in elkaar ... dat verbaasde mij een beetje. Dat had ik veel eerder moeten doen...
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hulp in elkaar zetten van bf25

Bericht door spikee »

De machine draait!
Het heeft een aantal uur geduurd maar nu zit de z as netjes op zijn plek. Ik moest de z-as geleider / afstel ding een beetje bijwerken want hij kwam altijd vast te zitten wanneer ik hem er bijna in had. Maar nu past het allemaal prima en beweegt alles zonder teveel moeite.

Ik heb nog de volgende dingen nodig:
1. nieuwe / 2dehands Bf20?/Bf25 x-as spindel -> indien ik een draaibank had dan had ik em op die manier kunnen maken, maar helaas dat heb ik (nog) niet.
2. De spie'en voor de boor-hendel en x,y as. Ik heb er nog 3 in de doos liggen maar deze zijn allemaal erg breed en lang, die moeten wel van wat anders zijn.
en dat was he zo een beetje volgens mij. Dan moet ik binnenkort ook maar eens een tafeltje er voor in elkaar lassen, dan staat hij ook wat steviger.
Afbeelding
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hulp in elkaar zetten van bf25

Bericht door spikee »

Hbm heeft mij nog niet kunnen helpen, dus indien iemand nog een x-as spindel van een BF25 (of bf20?) heeft liggen dan hoor ik het graag.
In het ergste geval kan ik er nog altijd een bout op lassen :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp bij in elkaar zetten van bf25

Bericht door hfjbuis »

Nu je de Z-as hebt losgemaakt, zul je hem weer zuiver haaks (niet alleen de kop) op het bed moeten stellen. Bij mijn machine heeft mij dat indertijd wel een dag gekost, maar je zult het toch moeten doen!

De spieën kun je ook wel frezen en anders bij de auto materialen handel als HBM ze niet heeft.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hulp bij in elkaar zetten van bf25

Bericht door spikee »

Zodra het allemaal weer in elkaar zit dan zal ik dat inderdaad eens gaan doen.
Plaats reactie