Pedersen VPU

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Niels92
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018 17:43

Pedersen VPU

Bericht door Niels92 »

Goedendag!

Mijn naam is Niels, en sinds kort eigenaar van een Pedersen VPU 1 freesbank. Dit leek mij naast m'n Hembrug ai een mooie freesbank.

De freesbank wil ik graag gaan restauren en in ere herstellen, zijn er hier mensen die er toevallig meer info over hebben?

Ik weet dat de opname een MC3 is, dus ik heb een spantangsetje MC3 bij HBM gekocht om mee te beginnen, alleen dit past niet. De spantanghouder is niet lang genoeg, waardoor hij niet "klemt". Als de opname MC3 is, zou in theorie alle spantanghouders MC3 moeten passen toch? In de kopse kant van de spantanghouder zit schroefdraad, waar dient dit voor?
Verder heb ik niet veel ervaring met inspannen van MC spantangen, hoe span je dit normaal gesproken goed en correct in?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Pedersen VPU

Bericht door benkr »

Ik heb bij HBM gekeken, maar ik kan geen spantangen setjes vinden, ze hebben eigenlijk maar 2 MC3 spantangetjes dus ik denk dat jij iets anders hebt of bedoeld.
De schroefdraad is voor een zgn. trekstang, bedoeld om er voor te zorgen dat de spantang wordt aangetrokken en er tijdens het frezen niet uitkomt, een losse MC houder kan vrijwel geen zijdelingse krachten hebben, dan komt die uit de houder. Daarom kun je b.v. niet frezen met een frees in een MC boorkop zonder trekstang. Meestal is de schroefdraad M10 of M12.

Ikzelf heb een paar MC3 - ER25 en ER32 spantang houders met daar bij telkens een set spantangen, is dat niet wat jij hebt?
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Pedersen VPU

Bericht door Robbie »

Hallo Niels,

Zoals Benkr schrijft heeft die schroefdraad zijn nut. De trekstang die je erin schroeft, is er ook voor om de MC3 houder weer uit de spil te krijgen.
Je draait dan de moer los zodat de trekstang niet meer is aangetrokken en geeft een klap op de kop van de stang, de houder schrikt dan los.
Soms heeft de machine de mogelijkheid om de stang los te drukken doordat de moer aan het boveneind bij het losdraaien tegen een aanslag loopt en zo de houder los drukt.
Dat je houder niet past kan voorkomen omdat er aangepaste houders/ spillen bestaan waarbij de conus is verkort of het deel van de spantang zo weinig uit de spil steekt dat dat de conus niet ver genoeg in de spil kan.
In dat geval vermoed ik zal je mogelijk wat van de houder af moeten draaien, zodat hij iets dieper in de spil kan schuiven. Je mag niets aan de conus veranderen.

Succes,
Rob.
Niels92
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018 17:43

Re: Pedersen VPU

Bericht door Niels92 »

Bedankt voor jullie reacties.

Dit is het setje dat ik gekocht heb:
Afbeelding

En dit is de kop van mijn freesbank, als ik het zo begrijp mis ik een onderdeel.
Afbeelding

Boven de rode pijl zit een gat. Dit loopt helemaal door tot aan beneden van de spil. Dus hier zou een as met uitwendig draad (trekstang) moeten zitten (zelfde maat als in mijn aangeschafte spantanghouder) waarmee ik dus de spantanghouder als het ware in de conus "trek"? (als ik iets van de houder afdraai zodat hij dieper in de spil kan komen).
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Pedersen VPU

Bericht door Robbie »

Niels,

Volgens mij mis je weinig mbt de draadstang, gewoon een afgezaagd draadeind doet het ook en kost heel weinig.
Het kan zijn dat de spil twee inwendige vlakjes heeft, dat zijn dan meeneemvlakken.
Je spantang houder moet dat ook hebben, anders past het niet. Als ik de gekochte houder bekijk, is daar geen of weinig ruimte om die aanpassingen uit te voeren.
Ik vermoed dat als je spil die twee vlakjes heeft, dat je op zoek moet bij 2e hands en dan kom je waarschijnlijk uit bij Clarkson houders en daarvoor heb je frezen nodig met aantrekdraad.
Hopelijk kan je de getoonde houder nog terug sturen, let wel op, dat veel houders met kleine morse- conussen een verstelbare ring hebben die je tegen de spilneus kan draaien ivm extra stabiliteit,
als die al naar beneden is gedraaid, dan lijkt het of de houder niet past en te klein is, schroef de ring dan eerst richting spantang, dan wordt de houder langer.

Succes,
Rob.

P.s. Ca. 50 jaar geleden op de MTS heb ik op een Pedersen leren frezen, ik weet helaas niets meer over het model of details, wel dat het een fijne machine was.
Niels92
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018 17:43

Re: Pedersen VPU

Bericht door Niels92 »

Ja, inderdaad.. aan de onderzijde twee rechte meeneem vlakken. Ik zal eens kijken of ik die houder zo kan modificeren, en ander maar kijken voor iets anders. Ik ben in ieder geval heel wat wijzer geworden! Bedankt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pedersen VPU

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niels92 schreef: 24 dec 2018 19:12 Dit is het setje dat ik gekocht heb:
Afbeelding
Van de foto kan ik natuurlijk niets afleiden, maar ik vind dit meer op MC2 lijken.
MC3 is op z'n dikst ongeveer 24 mm, MC2 is in de buurt van de 18 mm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Niels92
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018 17:43

Re: Pedersen VPU

Bericht door Niels92 »

Ja dat kan goed kloppen, dit is meer een "verzamel" foto van de webshop voor MC2 en MC3.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Pedersen VPU

Bericht door tokas98 »

Hallo Niels
Zoals je op de foto's kunt zien heeft Pedersen toen de tijd ook machines
geleverd met een andere conus.
Bovendien waren er machines met in de horizontale spindel een korte MT3 opname.
17905

17904

17903
Niels92
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018 17:43

Re: Pedersen VPU

Bericht door Niels92 »

Hè, dat is interessant. Mag ik vragen waar die documentatie vandaan komt?
Gust
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2016 22:13

Re: Pedersen VPU

Bericht door Gust »

Hallo
Ik ben sinds kort ook in her bezit van deze freesbank.
Kun je mij laten weten welke opname ik moet aanschaffen.
Ben ook nog op zoek naar de manuel van deze machine.
Als je wil en kan helpen graag een seintje.
Mvg
GUST
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Pedersen VPU

Bericht door JanSr »

Helaas zijn geen van de foto's niet toegangkelijk.
Is daar iets aan te doen?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Pedersen VPU

Bericht door HD13 »

Is het wel een VPU moet het geen VPV zijn ?
http://www.lathes.co.uk/pedersen-millers/
Plaats reactie