Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door assink »

Ik zou eerder voor de lagere range gaan, mijn boorkolom staat meestal op een laag toerental. Dan heb je alles iets beter onder controle.
Voordeel is ook dat ik dan zowel met 5 als 30mm boor in de weer kan zonder dat ik 1 van beide om zeep help.
Tuurlijk gaat het 5mm boortje dan langzamer door het materiaal, maar zoveel haast heb ik niet.
Draairichting omkeren kan heel makkelijk zijn, bijvoorbeeld met het tappen van gaten.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Geldof »

Als je de motor in dubbel ster vast aansluit op de vfd, dus zonder relais of schakelaars er tussen kan je de motor perfect regelen.

Voorbeeld op:
http://www.wikiwand.com/en/Dahlander_po ... ging_motor
Dahlander motor wiring for low speed (Delta connection) and high speed (double star connection)
Click buy play
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Hoi Geldof dat zou ideaal zijn, nu nog iemand die het wil doen, de vfd moet ook ingesteld natuurlijk, heb de handleiding reeds geprint, eerst nog ff checken of de vdf geschikt is zoals benkr aangaf zal vannavond ff kijken voor extra info.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

Als ik het goed begrijp wil je deze motor op een 1 fase 230Vac net laten werken middels een frequentie regelaar.
In principe kan dit met een 1 fase gevoede frequentie regelaar, mits het vermogen van de regelaar toereikend is.
Heb je een type nr van deze invertek regelaar?

Maar deze motor zal dan nooit op volle toeren kunnen draaien omdat deze z'n benodigde 380/400 Vac niet krijgt.

Jammer dat de kabels/draden er uitgerukt zijn, nu is niet makkelijk meer te achterhalen wat waar aangesloten heeft gezeten.
Relais (inhoud kastje) en drukknoppen bewaren kun je nog gebruiken om spanning op de frequentiregelaar te zetten.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

Als ik het goed begrijp wil je deze motor op een 1 fase 230Vac net laten werken middels een frequentie regelaar.
In principe kan dit met een 1 fase gevoede frequentie regelaar, mits het vermogen van de regelaar toereikend is.
Heb je een type nr van deze invertek regelaar?

Maar deze motor zal dan nooit op volle toeren kunnen draaien omdat deze z'n benodigde 380/400 Vac niet krijgt.

Jammer dat de kabels/draden er uitgerukt zijn, nu is niet makkelijk meer te achterhalen wat waar aangesloten heeft gezeten.
Relais (inhoud kastje) en drukknoppen bewaren kun je nog gebruiken om spanning op de frequentiregelaar te zetten.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Geldof »

Als je wil kan ik de motor wel voor je aansluiten en instellen.
Click buy play
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Hoi Geldof, dat zou heel fijn zijn als je me daar mee zou willen helpen.

Iemand dacht dat alles er uit gerukt was aan bedrading maar dat is trouwens niet zo alles zit er nog en is nog aangesloten de keuze knop is kapot en het montageplaatje van die schakelaar is kapot , schakelaar zelf is er nog in goede staat met 1 los draadje. Maar in principe zou het overbodig worden als de motor met de VFD prima functioneert.

Hier een plaatje met extra info van de VFD, het vermogen kan die aan zo te zien 1,5 kw, is meer afhankelijk van of er nog wat aan die vhf moet gebeuren door stilstand en een potmeter kopen voor variabele toeren

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

HD13 schreef: 11 jan 2019 15:47 Als ik het goed begrijp wil je deze motor op een 1 fase 230Vac net laten werken middels een frequentie regelaar.
In principe kan dit met een 1 fase gevoede frequentie regelaar, mits het vermogen van de regelaar toereikend is.
Heb je een type nr van deze invertek regelaar?

Maar deze motor zal dan nooit op volle toeren kunnen draaien omdat deze z'n benodigde 380/400 Vac niet krijgt.

Jammer dat de kabels/draden er uitgerukt zijn, nu is niet makkelijk meer te achterhalen wat waar aangesloten heeft gezeten.
Relais (inhoud kastje) en drukknoppen bewaren kun je nog gebruiken om spanning op de frequentiregelaar te zetten.
Inderdaad, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, en omdat het vermogen van de motor toch al niet overhoudt zou ik toch heel sterk gaan denken om de hele motor te vervangen. Kan best zijn dat dat niet makkelijk is, maar het lijkt mij de enige weg om toch iets goeds van deze machine te maken.
En met wat hulp van forumleden is ook die hobbel wel te nemen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 11 jan 2019 17:06
Iemand dacht dat alles er uit gerukt was aan bedrading maar dat is trouwens niet zo alles zit er nog en is nog aangesloten de keuze knop is kapot en het montageplaatje van die schakelaar is kapot , schakelaar zelf is er nog in goede staat met 1 los draadje. Maar in principe zou het overbodig worden als de motor met de VFD prima functioneert.

Hier een plaatje met extra info van de VFD, het vermogen kan die aan zo te zien 1,5 kw, is meer afhankelijk van of er nog wat aan die vhf moet gebeuren door stilstand en een potmeter kopen voor variabele toeren
Ja die iemand was ik, doelde op de bedrading van de motor.
Als schakelaar en motor aan elkaar hangen dan is het makkelijker om te achter halen welke draden waarop moeten voor bv hoog toerental.

Op de meeste frequentie regelaars kun je via het bedien paneel ook de toeren regelen , vaak de up/down pijltjes toetsen.
Allemaal in de settings in te stellen.
Potmeter hoeft dus niet echt.
Veel elektro motoren worden volgens een genormeerde bouwvorm gemaakt, google maar eens op "motor B3" .
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Geldof »

Ik zie net dat je vlak bij woont.
Als je een privé mail stuurt kunnen we een afspraak maken.
Sluit ik het aan en stel het in.
Daarna kan je de foto's hier posten haha
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Geldof »

Oh ooo,
Ik kijk net naar de foto van de regelaar en zie dat dit type max 250V kan uitsturen.
De motor, in driehoek heeft een spoelspanning van 380V nodig.

Deze regelaar en motor kan je niet met elkaar gebruiken!
Als je toch een traploos in toeren geregelde boormachine wilt kan je een nieuw motortje aanschaffen.
Voor de kosten hoef je dat niet te laten. rond een eurotje of 60,- ben je klaar.
Click buy play
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Sorry Geldof ik lees het nu pas was ff druk gisteren.

Ik dacht dat die VFD geschikt was om 220 naar 380 te regelen, maar als ik het goed begrijp kun je alleen een 220 motor er mee aansturen, nou ben ik mooi een oor aan genaaid want de verkoper vertelde me anders. Nou als iemand er wat aan heeft voor 50 euro maggie weg ( grommmmmmmmmm )

Liefs zou ik dan een andere vfd kopen 1 die wel geschikt is, zal eens gaan speuren op MP

Leuk dat je het voor me wilt doen Geldof, en tuurlijk komen er dan foto' s met jouw naam erbij :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Hier foto van de motor , misschien duidelijker waarom ik liever niet van motor wissel

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Kjelt »

Volgens mij kun je nooit met een vfd van 1x230VAC naar 3x380V gaan.
Je kunt naar 3x230VAC gaan , dat wordt hierboven ook aangegeven.
Je boor werkt dan wel maar met veel minder vermogen/koppel.
Plaats reactie